הסתיים המשבר בפז: בית הזיקוק באשדוד חוזר לפעילות

בתום מו"מ שהתקיים הלילה בין העובדים להנהלה, סוכם על עקרונות שיהוו בסיס להסכם קיבוצי חדש ל-5 שנים ■ הסיכום מאפשר לחדש את הפעילות בבית הזיקוק לאחר חודשיים וחצי של השבתה

יונה פוגל / צילום: תמר מצפי
יונה פוגל / צילום: תמר מצפי

הסתיים המשבר בבית הזיקוק של פז באשדוד. הלילה התקיים מו"מ בין העובדים להנהלה בלשכתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ובתיווכו, בו סוכם על עקרונות שיהוו בסיס להסכם קיבוצי חדש ל-5 שנים. הסיכום מאפשר לחדש את הפעילות בבית הזיקוק לאחר חודשיים וחצי של השבתה, שנגרמו בשל שיפוץ המתקנים במפעל והיו עלולים להתארך בשל סכסוך העבודה.

מוועד העובדים נמסר כי ההסכם כולל שיפור תנאים בכ-9% בשנה ב-5 השנים הקרובות, במספר סעיפים: תוספת שכר שנתית של 2.1% שמחציתה באחוזים ומחציתה שקלית, כדי להעדיף בעלי שכר נמוך; 200 דרגות מדי שנה, השוות כ-4% תוספת שכר; הגדלת שכר המינימום המפעלי; והשוואת תנאי עובדי דור ג' לגור ב' בתוך שנתיים.

בנוסף מדווחים העובדים על תוספות ניהוליות למנהלי ביניים; הגדלת תקציב הרווחה; הגדלת הצבירה לימי חופשה; הפיכת רכיב אחזקת רכב לרכיב פנסיוני כחלק משכר היסוד; קליטת עובדי הקבלן המועסקים בביטחון כעובדים קבועים; ועיגון סעיפי זחילת שכר שנתיים (דרגות, תוספות ותק ותגמולים) ב-3.2% בממוצע.

מפז נמסר כי "מדובר בהסכם קיבוצי מאוזן, אשר מעניק יותר כסף לשכבות הצעירות בבית הזיקוק ומיטיב את תנאי כל העובדים במפעל. הנהלת החברה , שרואה בעובדיה נכס מרכזי, מברכת את ארגון העובדים שגילה אחריות וויתר על דרישות בלתי סבירות". הנהלת פז הודתה לניסנקורן על התערבותו במו"מ.

יו"ר ועד העובדים שלווה אלישקווילי מסר: "אנחנו שמחים שההנהלה הבינה בסופו של דבר את הנחישות של העובדים, וכן שעליה להתפשר כדי להגיע שנצליח לחתום על הסכם. מדובר בהסכם ראוי והוגן שמיטיב משמעותית עם עובדי בית הזיקוק. למעשה, מאז שנת 2015 ובעיקר בהסכם זה, הצלחנו לעמוד ביעד שהצבנו: החזרת חלק ניכר ממה שנלקח מאיתנו בהסכם 2011. אנחנו מודים ליו״ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שגיבה אותנו לאורך כל הדרך ובסופו של דבר סייע לנו להגיע להסכם".

בין העובדים להנהלה התנהל בשבוע האחרון קרב גרסאות על דרישות הצדדים. מצד העובדים נטען כי הפער בין הצדדים עומד על 2 מיליון שקל, כך שבעוד הם דורשים שיפור תנאים בעלות 10 מיליון שקל בשנה, ההנהלה מתעקשת על שיפורם ב-8 מיליון שקל בלבד. מצד ההנהלה נשמעה הטענה כי העובדים דורשים שיפור תנאים ב-20 מיליון שקל.