השקט שאחרי הפופוליזם: בורסות אירופה בדרך למעלה?

הכלכלות האירופיות המשיכו לצמוח ברבעון הראשון מהר יותר מארה"ב, המניות עדיין לא יקרות, והסערות הפוליטיות שטלטלו את היבשת שככו ברובן ■ אז מה בכל זאת יכול להפריע לעניין המחודש באירופה?

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המניות האירופיות עונות כעת על דרישות רבות. ראשית, הכלכלות מבריאות. ברבעון הראשון של 2017 אירופה צמחה שוב מהר יותר מארה"ב, כפי שהיה ב-2016. תמחורי המניות עדיין אינם מוגזמים, יחסית להיסטוריה של האזור או למניות בארה"ב. וכמו כמעט כל דבר, המניות נראות קורצות בהשוואה לאג"ח. החלק האחרון של הפאזל הוא אולי צמיחת הרווחים, אבל גם כאן אירופה מתקרבת סוף סוף למדליית הזהב.

רוב העובדות הללו ידועות כבר כמה חודשים טובים, והן חלק מההסבר לביצוע המשופר של אירופה מתחילת השנה. אפילו האירו התחזק מול הדולר, מכ-1.05 דולר בתחילת 2017 ל-1.12 דולר בכתיבת שורות אלה.

הפוליטיקה נראית רגועה יותר, אחרי הפתעת משאל הברקזיט בבריטניה ביוני 2016 ובחירתו של דונלד טראמפ לנשיא בנובמבר. יכול להיות שההערה שלי מתחילת 2017, ש"בסוף 2017 בריטניה וארה"ב יראו חריגות בכל הנוגע להצבעות פופוליסטיות שהצליחו", נראית כעת מדויקת יותר.

כעת, כשהרקע הפוליטי אולי יציב יותר, עם החריגה של הצבעת הברקזיט הטראגית בבריטניה, כמה זמן תוכל להימשך התחדשות העניין באירופה?

אחד האיומים הוא המעבר ההדרגתי של הבנק המרכזי האירופי, ECB, לצמצום רכישות האג"ח שלו. אבל כבר ברור שזה יהיה תהליך איטי מאוד. ההבראה הכלכלית באירופה נשארה איטית למדי, והאינפלציה, מלבד בבריטניה, היא מתחת ליעד של ה-ECB, קצת פחות מ-2%. בו זמנית, צריך להימנע מן האפקט המזיק של ריביות שליליות.

כבשה שחורה ושמה בריטניה

אז מה יכול להוריד את השוק מן הפסים? הכבשה השחורה במה שנראה כמו תחזית אופטימית נשארה, לדעתי, בריטניה. כדור הברקזיט ממשיך להתגלגל, בעקבות הפעלת "סעיף 50" הידוע לשמצה, והקדמת הבחירות היא הפרעה נוספת.

בריטניה עדיין אינה יודעת איזה סוג של ברקזיט רצוי לה, או איזה סוג סביר מבחינה כלכלית. כאשר המציאות של החוב, הדמוגרפיה והליש"ט החלשה תהפוך ברורה יותר, אני חושש שהשוק הבריטי ימשיך לפגר אחר עמיתיו האירופיים.

ביתר אירופה, הכלכלות נראות מוכנות להתקדמות, ואני חושב שיותר השקעות הון יקבלו תמריצים בקיצוצי מס ברחבי היבשת, שוב מחוץ לבריטניה. בתרחיש כזה, שמות של חברות שנהנות מהשקעות הון בהנדסה ותשתיות כמו סימנס , לגראן (Legrand) ו-אטלס קופקו  (Atlas Copco) ימשיכו להצליח.

מותגי יוקרה ויצרני רכב, שרבים מהם עלו בבורסות בשיעורים חדים מתחילת 2017, צפויים דווקא להאט בגלל חולשה בביקוש צרכני. למניות הפיננסיות היו עד כה ביצועים מעורבים, והביטוח מפגר אחרי הבנקים. זו נראית אנומליה על רקע חשיבות החסכונות ארוכי-הטווח לפנסיה.

יהיה בריא מאוד לשווקים האירופיים לעבור בשלום את מה שיהיה קיץ שקט, יש לקוות, בלי הלם כמו הצבעת הברקזיט לפני שנה. הכול נראה ערוך לכך שהשווקים האירופיים ייסחרו מעל הרמה הנוכחית שלהם בסוף 2017.

■ הכותב הוא מנהל קרן מניות אירופה בחברת הנדרסון גלובל אינווסטורס, המיוצגת בישראל על-ידי מיטב דש בית השקעות.