"מפעלים לא מצליחים לעמוד מול יבוא לא הוגן מחו"ל - ונסגרים"

ח"כ גפני קורא לשר הכלכלה להתערב לפתרון המשבר במפעל סינרג'י כבלים בשדרות

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, קורא לשר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, להתערב בבהילות לפתרון המשבר במפעל סינרג'י כבלים בשדרות, על רקע הכוונה לפטר כ-100 מעובדיו.

סינרג'י כבלים היא החברה היחידה בישראל שעוסקת בייצור כבלי כוח להולכת חשמל. לטענת ראשי החברה, בשנים האחרונות היא חשופה לתחרות גוברת עם כבלים זולים יותר שמיובאים מטורקיה. חברת החשמל העדיפה לאחרונה במסגרת מכרז שקיימה את הכבלים מטורקיה.

בשל התחרות עם המוצרים המיובאים, סינרג'י רשמה הפסדים של מיליוני שקלים ואף ופיטרה כ-75 מעובדיה. כעת, יש בכוונת החברה לפטר כ-100 עובדים נוספים, כך שבמפעל בשדרות יישארו 50 עובדים בלבד.

בפנייתו של גפני לכהן נאמר בין השאר כי מנהלי סינרג'י כבלים פנו בעבר לממונה על היטלי הסחר במשרד בבקשה שיקבע כי יבוא הכבלים מטורקיה לישראל נעשה בתנאי היצף, באופן שמסב נזק לתעשייה הישראלית: "עד להטלת היטל היצף נדרש זמן ניכר וחוששני שאין בידינו את הזמן הזה", הזהיר גפני.

בפנייתו הוא התייחס גם לטענות של סינרג'י כבלים שלפיהן הכבלים המיובאים מטורקיה אינם תקניים כביכול, סוגיה שגם הועברה לבדיקת מכון התקנים - אך טרם התברר מה תוצאותיה. במשרד הכלכלה טענו היום (ב') כי תלונה רשמית על יבוא בהיצף של כבלים מטורקיה הוגשה בידי החברה רק לפני כשבוע.

סינרג'י כבלים נרכשה בידי קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו שבראשות יובל כהן לפני כשנתיים וחצי מבעלי השליטה הקודם שלה, סטיבן אלבאום, במסגרת הסדר חוב. מנכ"ל החברה הוא אפי קולטין. בחברה חוששים שלהחלטה של חברת חשמל לרכוש כבלים מיצרן טורקי יהיו השלכות הרסניות על המשך פעילותה. כך, החברה נערכת לצמצום קווי הייצור שלה, אך באופן שתוכל לענות על הזמנות קיימות ליצוא.

גם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, קרא היום למשרדי הממשלה להירתם להצלת הפעילות של סינרג'י: "היבוא שנעשה בניגוד לכללי מסחר הוגנים שהמדינה מאפשרת תוך רמיסת החוק להעדפת תוצרת הארץ יגבה עוד הרבה קורבנות", אמר והוסיף: "מפעלים ישראליים רבים לא מצליחים לעמוד אל מול יבוא וזה וכתוצאה מכך מצמצמים ייצור ומפטרים עובדים. התוצאה היא אבטלה".

בעקבות המשבר בסינרג'י כבלים פנה מנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי, למנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, שאול מרידור, וביקש את התערבותו להגדלת הרכש של חברת החשמל מסינרג'י כך שיוכל לשרוד- לפחות עד להשלמת הבדיקה הנוגעת ליבוא כבלים מטורקיה בהיצף.

לדברי רינסקי הוא ניפגש עם נציגי המפעל בשבוע שעבר ועמד על הקשיים שלהם: "הנחיתי לבדוק את התלונות הקשורות לפיקוח על התקינה. הממונה על היטלי הסחר קיבל את התלונה על היצף רק השבוע ובודק אותה בהקדם".