גל הנפקות האקוויטי בת"א הגיע ל-4.6 מיליארד שקל ב-2017

היום הגיע תורה של פרטנר, שביצעה את השלב המוסדי במסגרת גיוס הון של כ-200 מיליון שקל

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

אחרי הפעילות האינטנסיבית המאפיינת את שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות כבר תקופה ארוכה, מסתמנת בשנה האחרונה קפיצת מדרגה גם בפעילות שוק הנפקות האקוויטי בבורסה המקומית, עם גיוסי הון בהיקף של כ-750 מיליון שקל עליהם התעדכנו המשקיעים מתחילת השבוע.

אותם גיוסים, יחד עם יתר גיוסי ההון שבוצעו מתחילת השנה ואלה העומדים על הפרק, צפויים להשלים היקף הנפקות והקצאות כולל של 4.6 מיליארד שקל מתחילת השנה, וזאת לעומת 6.4 מיליארד שקל שגויסו בסיכום שנת 2016 כולה. גיוסי ההון הרבים, נהנים במרבית המקרים מביקושים נאים וזאת למרות רמות המחירים הגבוהות שבהן נסחרות חלק מהחברות המנפיקות. אותם ביקושים נתמכים בחיפוש של המשקיעים אחר תשואות, על רקע רמות הריבית הנמוכות בשוק.

האחרונה מבין המנפיקות היא חברת הסלולר פרטנר  שביצעה היום (ב') את השלב המוסדי במסגרת גיוס של כ-200 מיליון שקל שהיא מבצעת, באמצעות לידר הנפקות. פרטנר הציעה למוסדיים לרכוש מניות במחיר של 19.6 שקל למניה - המשקף הנחה של כ-5% על שווי המניה הבוקר (כולל עמלת התחייבות מוקדמת) - ששלחה את מניית פרטנר היום לירידות.

בפרטנר הסבירו כי ההנפקה היא "חלק מתהליך לשיפור מבנה ההון של החברה והמאמצים לשיפור העוצמה הפיננסית שלה וצמצום עלויות מימון", וכן ציינו כי בעל השליטה, חיים סבן, צפוי לקחת חלק במהלך ולרכוש מניות תמורת כ-35 מיליון שקל.

גיוס ההון של פרטנר מצטרף למהלך דומה שעומדת להשלים חברת הנדל"ן המניב גב ים, שכבר הבטיחה בשלב המוסדי גיוס של כ-200 מיליון שקל ולגיוס של 325 מיליון שקל עליו דיווחה אתמול קרסו מוטורס, המתכננת להנפיק במסגרתו כ-12% מהונה. לצידן, חברת האשראי החוץ בנקאי פנינסולה מקדמת גיוס הון בהיקף מצומצם יותר, של כ-24 מיליון שקל ואתמול פרסמה דוח הצעת מדף לקראת המהלך.

התעוררות גם בשוק הראשוני

הפעילות הערה של גיוסי האקוויטי מקבלת תמיכה גם מזירת ההנפקות הראשוניות (IPO) בה נרשמה התעוררות מתחילת השנה, עם 6 חברות חדשות שהצטרפו עד כה למסחר - רציו פטרוליום, נובולוג, מנרב פרויקטים, מניבים, לסיכו וטלרד, שגייסו יחד כ-830 מיליון שקל. על הפרק עומדת כעת הנפקתה של יצרנית המל"טים אירונאוטיקס - שבמידה ותצא לפועל בהתאם לתכניות, תהיה הגדולה ביותר השנה, בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל (כ-150 מיליון דולר) ועשויה לתת רוח גבית להנפקות נוספות בהמשך השנה.

מנתוני הבורסה לשנה הנוכחית עד כה עולה כי אפריל היה חודש שיא בפעילות, בו גויסו בשוק המניות המקומי כ-1.2 מיליארד שקל באמצעות הנפקות והקצאות, בהובלת צמד הנפקות שביצעו חברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ ורשת הקמעונות שופרסל, שגייסו יחד יותר מ-540 מיליון שקל (אלוני חץ קרוב ל-330 מיליון שקל ושופרסל כ-215 מיליון שקל).

כפי שנכתב כאן אתמול, במקביל לגל גיוסי האקוויטי, בעלי עניין ובעלי שליטה לא מעטים בוחרים לממש נתחים משמעותיים ממניותיהם, בעיקר במניות השורה השנייה של הבורסה, ומכירות אלה הגיעו מתחילת השנה כבר לכ-1.5 מיליארד שקל.

הנפקות אקוויטי ציבוריות בולטות מתחילת השנה
 הנפקות אקוויטי ציבוריות בולטות מתחילת השנה