רווחיות שיא של 15 שנה: התקופה הטובה של Goodyear

הצמיחה הצפויה בשוק הצמיגים הגדולים היא בשורה משמחת למחזיקי האג"ח של יצרנית הצמיגים הוותיקה Goodyear ■ החברה הצליחה לשפר את שיעורי הרווח התפעולי מ-5% ב-2010 ליותר מ-10% בשנה שעברה

Goodyear/ צילום:בלומברג
Goodyear/ צילום:בלומברג

חברת הצמיגים הוותיקה Goodyear Tire & Rubber (סימול: GT) נסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי שוק של כ-8.9 מיליארד דולר. החברה, שהוקמה בשנת 1898, היא אחת משלוש יצרניות הצמיגים הגדולות בעולם, עם 48 מתקני ייצור ביותר מ-20 מדינות. הביקוש לכלי רכב חדשים בצפון אמריקה אמנם הגיע לשיא של כל הזמנים, אבל קרוב ל-80% מהכנסות החברה מגיעים משוק התחלופה (השוק המשני), והשאר מפעילות מול יצרני הרכב המקוריים (השוק הראשוני, OE).

חברת Goodyear ניצבת בפני הזדמנויות צמיחה, המגיעות בעיקר משני כיוונים: הראשון, הגידול בביקוש לצמיגים גדולים, בקוטר של 17 אינץ' ומעלה. שיעור הצמיגים הגדולים ממכירות GT בשוק התחלופה עומד על 44% - שיעור שנחשב לנמוך, וצפוי לצמוח בקצב מהיר יחסית.

ואולם ההזדמנות מגיעה דווקא מכיוון יצרני הרכב, שם עומד שיעור הצמיגים הגדולים על 82% משוק ה-OE. לפי הערכות, עד שנת 2020 צפוי שוק הצמיגים בקוטר 17 אינץ' ומעלה, שנחשב לרווחי פי שניים מהצמיגים הקטנים, לצמוח בקצב דו-ספרתי גבוה, לשמחתם של יצרני הצמיגים.

יצרני הרכב השכילו להבין כי הדרך הזולה ביותר עבורם לרענון העיצוב של הדגמים והפיכתם לצעירים ודינמיים יותר היא שילוב צמיגים גדולים יותר. נוסף על כך, צמיגים גדולים יותר מבטיחים ביצועים טובים יותר ובטיחות נסיעה ברמה טובה יותר.

עלייה ברווח הגולמי והתפעולי

הזדמנות נוספת שניתן לציין, היא פיתוח כלי רכב אוטונומיים. אימוץ נרחב של טכנולוגיה זו עשויה להוות פוטנציאל צמיחה עבור חברות הצמיגים, אבל עמו מגיעות גם השפעות לא ברורות הקשורות לכך. עם זאת, סביר להניח כי אימוץ נרחב של כלי רכב אוטונומיים יוביל להגברת שיתופי הנסיעות, הקטנת צפיפות התנועה וקיצור זמני הנסיעה. כל אלה מבשרים טובות לחברות כמו GT, שכן הטכנולוגיה אמורה להוריד את עלות הנסיעה ולשפר את איכות הנסיעה, ובכך גם להוביל להגדלת מרחקי הנסיעות - תולדה של הביקוש הגובר לצמיגים.

חברת Goodyear עברה תהליך ארוך שנים של שיפור בתוצאות ושל שינויים מבניים, אף על פי שהכנסותיה לא צמחו. אף שבשנים האחרונות נרשמה ירידה מסוימת במכירות החברה, הרי שהרווח הגולמי והתפעולי נמצאים דווקא במגמת עלייה, וזאת הודות לשילוב בין מדיניות ברורה של התייעלות במבנה ההוצאות לבין מגמה חיובית בתעשייה. למעשה, למרות ההתאוששות האטית בכלכלה הגלובלית, החברה נמצאת ברווחיות שיא של 15 שנה - וזאת הודות ליכולתה לשפר את שיעורי הרווח התפעולי מ-4.9% ב-2010 לרמה של 10.35% ב-2016.

השיפור ברווחיות נובע מתנאי השוק שבהם GT פועלת. ניתן לתאר כיום את שוק הצמיגים כאוליגופול, כאשר שתי החברות הראשונות, Bridgestone ו-Michelin, נהנות מנתח שוק של 14.5% ו-13.7% בהתאמה. לפיכך, מדובר בחברות עם כוח תמחור גבוה, שבא לידי ביטוי בתנודתיות נמוכה ברווחיות וכן בדפוסי ביקוש לצמיגים בשוק התחלופה שניתן לחיזוי במידה רבה.

נוסף על כך, ניתן גם לייחס את השיפור ברווחיות לירידה במחירי חומרי הגלם, שאחראים לכ-40% מעלות המוצר המוגמר. חומר הגלם העיקרי לייצור הצמיג הוא גומי, שכ-60% ממנו סינטטיים - כלומר, נגזרת של תעשיית הנפט.

הסביבה העסקית בשוק הצמיגים, בדומה לתעשיית הרכב בכלל, מאופיינת בתחרות ובחשיפה למוצרים נחותים יותר מכיוון המזרח, ובעיקר מסין - מה שמאלץ שחקניות בתחום לנסות ולהגדיל ייצור ונתח שוק בצפון אמריקה. בהקשר זה, ראוי לציין כי הדבר פחות פוגע ב-Goodyear משתי סיבות: הטלת המכסים הצפויה על יבוא צמיגים, כמובן, תהיה בשורה חיובית לתחום כולו. נוסף על כך, GT מתרכזת במוצרים האיכותיים יותר, בעוד שהיבוא הסיני שייך לקטגוריית ה-Low-End ולכן לא מהווה איום ישיר מהותי על החברה.

הסיפור החיובי של Goodyear מקורו במדיניות של התייעלות, מיתון מדיניות התגמולים לבעלי המניות והטיפול בהתחייבויות הפנסיוניות - פעולה שהובילה לשיפור הרווחיות והתזרים בשנים האחרונות. בין המטרות שאותן הציבה בפניה הנהלת החברה, ניתן למצוא לגבי השנים 2017-2020 יעד של שיפור 100 נ"ב במרווח התפעולי, תזרים מזומנים חופשי (FCF) של 5 מיליארד דולר, וגם יחס מינוף של פי שניים לעומת רמה של פי 2.5 נכון לסוף הרבעון הראשון 2017.

מבחינת נזילות, בסוף הרבעון הראשון 2017 עמדו לרשות החברה 960 מיליון דולר במזומנים כנגד חוב בסך 5.9 מיליארד דולר. נוסף על כך, לחברה נגישות לעוד כ-2.3 מיליארד דולר באמצעות קווי אשראי הפוקעים בשנת 2021, והיא מייצרת תזרים מזומנים חופשי חיובי בהיקף של 600 מיליון דולר בשנה.

ל-Goodyear יש אג"ח דולרית, הנושאת קופון שנתי של 5.812% ומועד פירעון ב-2023. מחיר האיגרת כ-105.4 דולר - מה שמשקף תשואה של 3% לתאריך הקריאה שלה בסוף 2018, או מרווח מהאג"ח הממשלתית של 173 נ"ב. תשואה זו נראית אטרקטיבית בהשוואה לסקטור הרכב בארה"ב בדירוג BB ומעלה, בייחוד בהתחשב במפת הסיכונים קצרת הטווח. במקרה שהאג"ח לא תיקרא ב-2018, הרי שהיא מציעה תשואה לפדיון של יותר מ-3.5% במועדי הקריאה והפירעון המאוחרים יותר.

*** הכותבים הם המנכ"ל המשותף של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט המאקרו וחוב בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

Goodyear Tire & Rubber

שם האג"ח: GT 5.8125% / 15/11/2023

היקף סדרה: 1 מיליארד דולר

דירוג אשראי: BB/Ba3

מחיר: 105.4 דולר

תשואה לפדיון: 4.16%

מרווח מאג"ח ממשלתית: 173 נ"ב

מח"מ: 1.4 שנים