להשקיע או לא? 20 רעיונות השקעה - וממה להיזהר

אג"ח אמריקאיות? אנרגיה מתחדשת? מניות גדולות? מניות קטנות? חברות נדל"ן? חברות תקשורת? גופי ההשקעות המקומיים מסמנים את ההשקעה המבטיחה שלהם ואת זו שממנה מומלץ דווקא להתרחק ■ מדריך השקעה במניות

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

1. בזק

הממליץ: הראל פיננסים

בזק היא קבוצת התקשורת הגדולה בישראל, שעל אף התחרות בשוק התקשורת מצליחה לשמור על רווחיות גבוהה, בניגוד לחברות אחרות בענף. מניית החברה איבדה כ-17% מתחילת השנה על רקע חששות השוק מהגברת התחרות בשוק הסיטונאי ומהטלוויזיה הרב-ערוצית, והחולשה הזאת הורידה את מכפיל הרווח של החברה לרמה נמוכה יותר, בניגוד למגמה בשוק.

החברה נמצאת בהליך מול הרגולטור שבסופו היא צפויה לזכות בשתי הטבות משמעותיות שצפויות לפצות על אובדן ההכנסות הזה: הראשונה, מיזוג בין בזק לבין החברה הבת יס, שבעקבותיו תוכל החברה לנצל הטבת מס של כ-460 מיליון שקל על פני שמונה שנים; השנייה, ביטול ההפרדה המבנית בין בזק לחברות הבנות בקבוצה, דבר שיאפשר חיסכון של מאות מיליוני שקלים מדי שנה בגין ביטול פונקציות כפולות בקבוצה. תחזיות החברה גוזרות מכפיל רווח נקי של 12 ומכפיל EV/EBITDA של 6.5, מכפילים שלדעתנו הם נמוכים ומהווים השקעה מעניינת.

2. אלקטרה

הממליץ: אליעד דרמן, אנליסט בכיר, אילים קרנות נאמנות

אלקטרה פועלת בכמה תחומים: התחום המרכזי הראשון הוא פרויקטים ותשתיות בארץ, שנמצא בצמיחה בשנים האחרונות ומורכב מפרויקטים ממשלתיים ואזרחיים, והחברה מצליחה להגדיל את הן הכנסותיה והן את צבר ההזמנות שלה בו. תחום פעילות נוסף הוא השירות והאחזקה: לחברה יש ציוד בבעלותה, כמו מזגנים ומעליות, במבנים שהיא בונה, וכך היא יוצרת רווחים עתידיים נוספים. אלקטרה ממשיכה לייצר הכנסות שנים לאחר סיום בנייתם של פרויקטים ובעצם כל פרויקט הופך להיות "נכס מניב" של החברה. לאלקטרה רווח תפעולי שנתי של יותר מ-250 מיליון שקל ואנחנו צופים שהיא תמשיך את המגמה החיובית שבה היא נמצאת גם בשנים הקרובות.

3. סקטור האנרגיה המתחדשת

הממליצה: אילנית שרף, מנהלת מחקר ברוקראז' בפסגות

תחום האנרגיה המתחדשת בעולם נמצא מזמן בתנופה, והיקף ההשקעות בו כבר גבוה במידה ניכרת מהיקף ההשקעות באנרגיה קונבנציונלית. בישראל התחום נמצא בחיתוליו, כאשר פחות מ-3% מכושר ייצור החשמל במדינה כיום מגיע מאנרגיה ירוקה (סולארי ורוח). הממשלה החליטה להגדיל את כושר הייצור מאנרגיה ירוקה לכ-10% עד 2020 ולכ-17% עד 2030. אמנם התשואות נמוכות מבעבר לאור ירידת התעריפים, אך גם עלויות ההקמה ירדו בחדות כך שעדיין התשואה נאה. המכרז האחרון לייצור חשמל סולארי הסתיים בהצלחה גדולה כאשר התברר שהתעריף אף נמוך יותר מתעריף הפקת החשמל מגז או מפחם. לכן אנחנו רואים פוטנציאל עתידי רב בחברות הפועלות בתחום.

4. אינרום

הממליצה: יוליה מסלוב, אנליסטית בכירה, אינפיניטי

הסביבה המאקרו-כלכלית בישראל והריבית הנמוכה במשק, לצד מחסור בדירות, תומכים בביקוש לדירות. בנוסף, הממשלה נקטה בשנים האחרונות כמה צעדים להגדלת היצע הדירות, כמו מכרזי מחיר למשתכן, עלייה בהיתרי הבנייה, חתימת הסכמים לגיוס עובדים זרים לענף הבנייה ועוד. לכן אנחנו ממליצים להיחשף לענף הבנייה, ואינרום, שהיא ספקית של חברות הבנייה, היא אפשרות טובה לשם כך.

מדובר בחברה הגדולה והיציבה ביותר בענף הבנייה הישראלי, אשר נוכחת לכל אורך שרשרת הפעילות בתחום - מפתרונות בנייה של חברת איטונג, דרך מוצרי גמר לבנייה של חברת מיסטר פיקס ועד צבעים של חברת נירלט. החברה צומחת בקצב גבוה מהגידול בהשקעה הגולמית למגורים במשק, וכתוצאה מכך מראה שיפור מתמשך בנתוניה הכספיים. מעבר לכך, המשקיעים נהנים גם מתשואת דיבידנד גבוהה של כ-10%.

5. אל על

הממליץ: מחלקת ברוקראז' של בנק ירושלים

חברת התעופה הלאומית מתומחרת במכפיל רווח של כ-4 בלבד. אחת הסיבות העיקריות היא שהרווח תלוי במחיר הנפט, אך לפעמים נוטים לשכוח שככל שעובר הזמן ומחיר הנפט ממשיך להיות נמוך - החברה תייצר רווח גבוה ותחלק ממנו דיבידנד מכובד. בנוסף, החברה עמלה על תוכניות לשיפור הרווחיות העתידית שלה, ובראשן החלפת צי המטוסים למרחקים ארוכים במטוסי דרימליינר חדישים, היעילים במידה ניכרת מאלה הנוכחיים.

6. סקטור האנרגיה המתחדשת

הממליץ: אלון סלע, אנליסט ברוסאריו ייעוץ ומחקר

סקטור האנרגיה המתחדשת עבר תהליכים ושינויים משמעותיים בשנים האחרונות, שהפכו אותו לחדשני ומשוכלל יותר, ולכזה שמספק הזדמנות להשקעה ארוכת טווח עם תשואה גבוהה ויציבה.

היקפי ההשקעות, השיפורים הטכנולוגיים והירידה המשמעותית בעלויות הציוד, הובילו מדינות כמו סקוטלנד ונורבגיה להתבססות מלאה על אנרגיות מתחדשות כאמצעי לייצור חשמל, ומדינות נוספות הולכות בעקבותיהן. הענף שהתאפיין בתלות גבוהה ברגולציה ובתמריצים, הפך לענף המזוהה עם נקודת שיווי משקל כלכלית, בתעריפים המתחרים במחירי ייצור החשמל הקלאסיים. בתחילת שנת 2017 מדינת ישראל פרסמה מכרזים חסרי תקדים בתחום הסולארי, כך שבעתיד הקרוב, למרות חוסר היציבות של החלטות הממשלה בעבר, קיים פוטנציאל משמעותי לפריחה של הענף בעיקר בתחום האנרגיה הסולארית והרוח.

7. אג"ח סדרה ד' של אלרוב נדל"ן

הממליץ: דודי רזניק, מנהל דסק מחקר מקרו בלאומי שוקי הון

אלרוב נדל"ן עוסקת בייזום, בנייה וניהול נכסים בתחום הנדל"ן המניב והמלונאות. החברה נסחרת בשווי שוק של 2.4 מיליארד שקל ונכללת במדד תל-אביב 125. לחברה הון עצמי של קרוב ל-4 מיליארד שקל.

לחברה נכסים בשיעורי תפוסה גבוהים מאוד בפיזור בין מדינות שונות, בעיקר בשווייץ - 64% משווי הנכסים, ובישראל - 24% משווי הנכסים. לחברה נכסים גם בצרפת ובאנגליה. המלונות של החברה פזורים בערים מרכזיות, כגון ירושלים, לונדון, אמסטרדם ופריז.

לסדרת אג"ח ד' של החברה מח"מ של 4.7 שנים. מדובר בטווח בינוני, שהוא טווח ההשקעה המומלץ באפיק צמוד המדד. האג"ח נסחרת בתשואה של 1.85% צמוד מדד, ומדורגת A.

8. מניית נובולוג

הממליץ: קרן אמידה ישראל

חברת נובולוג מספקת שירותי לוגיסטיקה והפצה של תרופות אתיות בעיקר ושל אביזרים רפואיים בישראל. בין היתר החברה מפיצה בישראל את מוצריהן של חברות התרופות הגדולות בעולם ונהנית מהמגמה להוציא למיקור חוץ את שירותי ההפצה, במיוחד במדינה קטנה כמו ישראל.

תחום פעילות נוסף של החברה, שהוא בעל רווחיות גבוהה וצומחת, הוא שירותים לוגיסטיים לניסויים קליניים שמבצעת החברה הבת טריילוג.

ישנן כמה מגמות עסקיות שתומכות בהשקעה בחברה: גידול בהוצאות הבריאות לאורך השנים, עלייה בתוחלת החיים ועלייה במספר החולים במחלות כרוניות הצורכים תרופות בקביעות. עם זאת, בצד הסיכונים נמצאת העובדה שלחברה יש מרכז לוגיסטי אחד, ופגיעה במלאי עלולה לפגום במוניטין ולהגדיל את העלויות הכספיות אשר יכבידו על החברה.

בסך הכול מניית נובולוג היא בעלת רמת סיכון בינונית ומטה הטומנת בחובה פוטנציאל נאה לצמיחה.

9. אינרום

הממליץ: אלעד כהן, מנהל מחלקת מחקר אפסילון

אינרום פועלת בשלושה מגזרי פעילות שונים דרך חברות בנות (איטונג, מיסטר פיקס ונירלט) ולמעשה מהווה שחקנית משמעותית בכל אחד משלבי הבנייה השונים - התחלות בנייה, גמרי בנייה ושיפוצים.

החברה נהנית בשנתיים האחרונות מהגידול בהתחלות הבנייה וצפויה להמשיך ליהנות מהגידול הצפוי גם בעתיד. כל זאת, בזמן שחסמי הכניסה לענף גבוהים ודורשים השקעות מהותיות והיבוא אינו רלוונטי במרבית המקרים לאור העלויות הלוגיסטיות הכרוכות בכך. בנוסף, על מנת להיערך לצמיחה הצפויה, החברה צפויה להשקיע בשנת 2017 כ-65 מיליון שקל בשדרוג ותוספת קווי ייצור חדשים במפעלים. ה-EBITDA של החברה כבר עובר את ה-200 מיליון שקל בשנה וצפוי להמשיך במגמת הצמיחה בשנים הקרובות.

לאור החשיפה לפעילות הנדל"ן המתעוררת ללא חשיפה למחירי הקרקעות שעלולים לרדת בשנים הקרובות, אנחנו סבורים שהאפסייד במניה עומד כעת על כ-16%.

10. דלק רכב

הממליץ: שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי שוק מקומי בקבוצת פיוניר

דלק רכב, הכלולה במדד ת"א 125, מחזיקה בחברת דלק מוטורס, יבואנית מותגי פורד, מאזדה ו-BMW. שוק הרכב בישראל נבדל ממרבית שוקי הרכב בעולם עקב בידודו הגיאוגרפי ומכסי היבוא הגבוהים המוטלים עליו.

מהתבוננות במאזן של החברה ניתן לראות כי היא איננה ממונפת באופן יחסי, כי מצבה הפיננסי טוב וכי סכנה של פשיטת רגל כתוצאה מבעיה תזרימית אינה עומדת על הפרק כרגע. מהתבוננות בדוח הרווח וההפסד ניתן לראות כי מדובר ב"פרת מזומנים", שגם הרווח הגולמי וגם הרווח התפעולי שלה הם בשיעורים דו-ספרתיים מסך המכירות.

החברה נסחרת במכפיל רווח נמוך יחסית למדד תל-אביב 100 שעומד היום על פחות מ-8. מכפיל הרווח של דלק רכב נע באופן מובהק, כמעט בכל תקופת זמן, סביב 10. עם זאת, ההשקעה במניית החברה כרוכה בכמה סיכונים מהותיים שהמרכזיים בהם הם תנודות בשערי מטבעות זרים וסיכון שטמון בטעמים המשתנים של הצרכנים.

המניה מתאימה לכל מי שמוכן ויכול לקחת סיכון עצום ומנגד רוצה ליהנות מתזרים של אחרונת פרות המזומנים במשק.

11. אנרג'יקס ואנלייט

הממליץ: תומר גיא, אנליסט בכיר באדמונד דה רוטשילד קרנות נאמנות

סקטור האנרגיה המתחדשת נהנה מהמגמה העולמית הנתמכת בחקיקות רגולטוריות לקידום ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות על חשבון תחנות אנרגיה ישנות ומזהמות. שנת 2016 הייתה שנת שיא בהשקעות ובתוספת הספק מותקן של אנרגיה מתחדשת. הפרויקטים כשלעצמם מניבים תזרים מזומנים נקי יציב וגבוה ביחס לנכסים מניבים, לאור הסכמי מכירה ארוכי טווח, תנאי מימון נוחים וכדאיות השקעה בסבירות גבוהה. שתיים מהשחקניות בתחום הן אנרג'יקס ואנלייט, חברות בעלות ניסיון ויכולת מוכחת בפיתוח ובהקמת פרויקטים בלוחות זמנים מהירים באיכות גבוהה. מחירי המניות כיום אינם משקפים את האפסייד העתידי הגלום בפרויקטים שבהקמה, והזכייה במכרזים עתידיים נמצאת בסבירות גבוהה.

12. מדד חברות הסייבר

הממליצה: הלית ימאל, מנהלת השקעות באלומות

מתקפות הסייבר הפכו לאחד האיומים המרכזיים על העולם העסקי, הביטחוני והפרטי. מגוון השיטות לפריצות עולם אבטחת המידע רק הולכות ומשתכללות לאורך זמן. על רקע זה, אנו חושבים כי החברות בתחום זה צפויות להמשיך ולצמוח במהירות. הצורך בהתגוננות מפני איומים אלה, יהפוך להיות צורך בסיסי וקריטי לכל חברה, ממשלה או ארגון.

לפי חברת המחקר Cybersecurity Ventures, המחזור המצרפי של ענף הסייבר העולמי בשנת 2017 יעמוד על סכום של כ-120 מיליארד דולר, זאת ביחס ל-3.5 מיליארד דולר בלבד בשנת 2004. על פי אותו מחקר, שוק אבטחת הסייבר העולמי צפוי להציג צמיחה שנתית ממוצעת של 12%-20% (CAGR) בכל אחת מחמש השנים הבאות.

ישראל הפכה למעצמה טכנולוגית בתחום ומתוך עשרות החברות הישראליות הפועלות בארץ ובעולם בתחום, בבורסה בת"א נסחרות רק שלוש חברות סייבר. אולם, המשקיע הישראלי יכול להיחשף לשוק הסייבר העולמי באמצעות מדד ISE Cyber Security העוקב אחר כ-35 חברות העוסקות בתחום, שהשיא כבר כ-14% מתחילת השנה.

13. אג"ח Boardwalk (סדרה BWP 5.95 06/01/26)

הממליץ: בני דקל, אנליסט בנק אגוד ברוקראז'

Boardwalk היא שותפות מוגבלת המחזיקה ומתפעלת מערכת צינורות הולכה ואחסון המשמשים להעברה ולאחסון גז טבעי, גז נוזלי ונוזלים אחרים בארה"ב. האג"ח מדורגת BBB מינוס והיא אטרקטיבית מאחר שאנחנו מוצאים כי החוב של החברה נסחר בתשואות גבוהות יותר בהשוואה לחברות דומות.

הנהלת השותפות הכריזה על מחויבותה לשמור על דירוג האשראי, ולכן הפחיתה את חלוקת הדיבידנדים וגייסה הון. כמו כן רוב הכנסותיה יציבות בפרופיל סיכון נמוך. השותפות מעריכה כי בשנת 2017 כ-90% מהכנסות החברה ינבעו מחוזי "קח או שלם" שבמסגרתם החברות רוכשות מראש היקף תעבורה מהשותפות ואם הן לא מעבירות את הגז, הן בכל זאת מחויבות לשלם.

14. סקטור הגז והנפט

הממליץ: גיל מוסבי, מנהל מחלקת המחקר והאסטרטגיה באקסלנס

שנת 2017 צפויה לעמוד בסימן הירידה באי ודאות הרגולטורית בכל הנוגע לסקטור הגז והנפט, כהמשך למחצית השנייה של 2016, ובהתאם צפויות פעולות מצד השותפויות ליישום מתווה הגז. תוכנית הפיתוח של מאגר הגז לוויתן יוצאת לדרך בשני שלבים, לאחר קבלת החלטת ההשקעה וסגירת מימון לפרויקט, בד בבד עם חתימה על הסכמי מכר בשוק המקומי ומחוצה לו. הרחבת פרויקט תמר שעליה דיווחו השותפויות משקפת את סביבת הביקושים החזקה בשוק המקומי ותאיץ את קצב האספקה מהמאגר.

אנחנו מעריכים כי לאור ההתאוששות במחירי הנפט והגז הטבעי ולאור הסרת חסמים רגולטוריים במשק הגז הישראלי, נפתחה הדרך להשגת חוזי היצוא של שותפויות תמר ולוויתן עבור מתקני ההנזלה שלUFG ו-BG במצרים, בד בבד עם הסכמים נוספים של לוויתן בשוק המקומי. השינוי במבנה הבעלות בתמר (בהתאם לדרישת המתווה) יוביל להכרה ברווחים משמעותיים בשותפויות ולבחינה חיובית יותר של תמחור השותפויות.

אקסלנס היא חלק מקבוצת דלק אשר לה פעילות מהותית בתחום הגז. הנתונים מבוססים על דיווחים ומידע פומבי

15. לודן חברה להנדסה

הממליץ: אורי תובל, סמנכ"ל עציוני ניהול תיקים

לודן עוסקת בעיקר בתחומי הנדסה שונים ובשירותי תוכנה ובקרה. רוב שירותי ההנדסה ושירותי התוכנה הם תלויי פרויקטים, ולכן לא פשוטים לניתוח. למרות זאת, בעוד תחום ההנדסה תחרותי מאוד והרווחיות בו קטנה עד לא קיימת (בדומה למתחרה העיקרית של לודן, ברן), בתחום התוכנה החברה מובילה בתחומה ומתפעלת כיום פרויקטים רווחיים ומצליחים, כמו הרב קו, רכבת ישראל, משרד הביטחון ועוד.

גם בהינתן צמיחה אפסית לחברה בעתיד, על סמך הרווחיות הקיימת החברה נסחרת כיום במכפיל 10, בעוד המתחרות שלה נסחרות במכפיל 14-13, ובשווי של 91 מיליון שקל, ולדעתנו משתקף כאן אפסייד משמעותי.

16. מרק

הממליץ: מיטב דש

חברת התרופות מרק (Merck) פרסמה לאחרונה את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2017 והעלתה את תחזיות הרווח למניה Non Gaap ל-2017 לטווח של 3.88-3.76 דולרים.

השיפור בביצועי מרק ברבעון הראשון נובע ממכירות התרופה קיטרודה לטיפול בסרטן, שהסתכמו בכ-584 מיליון דולר לעומת כ-249 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשבוע הקרוב אמורה קיטרודה לקבל אישור שיווק חשוב נוסף לטיפול משולב עם כימותרפיה לכלל אוכלוסיית חולי סרטן ריאות מסוג NSCLC, ולהגדיל משמעותית את פוטנציאל המכירות שלה. בנוסף, ראוי לציין לטובה גם את תשואת הדיבידנד הנדיבה של החברה. מחיר היעד שלנו למניה עומד על 70 דולר, המשקף מכפיל רווח חזוי של 18.

17. סקטור התשתיות

הממליץ: הלמן אלדובי

בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינוי במגזר התשתיות, שבמסגרתו עבר חלק ניכר מהפרויקטים הגדולים במשק להתבצע בשיטת BOT, כלומר המגזר הפרטי אינו מסתפק בביצוע הפרויקט, אלא מתפעל, מממן ולעתים אף מתכנן אותו. לאחר גל אדיר של פרויקטים שיצאו לדרך בשנים 2015-2014, לכל חברות התשתיות במשק יש צברי הזמנות ששוברים שיאים. הממשלה מדווחת חדשות לבקרים על תוכניות חדשות להשקעה בתשתיות על מנת לצמצם את הפער ביחס למדינות אחרות ב-OECD. להגדלת הביקוש תורמים גם מאמצי השיווק של דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. כל פרויקט חדש שמוכרז מביא עמו תקציבים משמעותיים לפיתוח תשתיות (כבישים, מים, ביוב מבני ציבור וכו'). הנהנות הגדולות מגל ההשקעות הנוכחי יהיו חברות התשתיות הישראליות ואנחנו ממליצים על הסקטור בתשואת יתר.

18. שווקים מתעוררים

הממליץ: בנק הפועלים

לאחרונה פחתו משמעותית שני סיכוני מפתח מבחינת השווקים המתעוררים: הסיכון של מלחמת סחר והסיכון של התחזקות משמעותית נוספת של הדולר. במקביל, תנאי הרקע בשווקים המתעוררים השתפרו כתוצאה מהתאוששות הכלכלה העולמית ומהתאוששות במחירי הסחורות.

בחתך אזורי, אסיה מועדפת עלינו מבין השווקים המתעוררים, על רקע הצמיחה הגבוהה ובעלת הבסיס הרחב ביותר, תוך תלות פחותה במחירי הסחורות בהשוואה לאזורים אחרים. סין והודו נהנות מצמיחה חזקה וחשופות לסיכונים מופחתים. ברזיל ורוסיה יוצאות ממיתון, אם כי לאט. כמו כן, חלה התאוששות משמעותית ברווחי החברות בשווקים המתעוררים, והם צפויים לרשום צמיחה של כ-20% השנה, בהשוואה לצמיחה של 10%-15% הצפויה באזורים אחרים בעולם. תמחור מניות בשווקים המתעוררים משקף דיסקאונט משמעותי של 25% במונחי מכפיל רווח, בהשוואה למניות בשווקים המפותחים. אף שהמניות בשווקים המתעוררים התאוששו במידה ניכרת מביצועי החסר בעקבות ניצחונו של טראמפ, הן החזירו לעצמן רק חלק קטן מהערך שאבד להן במהלך ארבע השנים האחרונות.

הסיכון הבולט ביותר בשווקים המתעוררים נוגע לתרחיש של הידרדרות משמעותית במצב בצפון קוריאה. על אף שלא ניתן לשלול התפתחות כזו, נראה כי סיכון זה מצומצם יחסית, ואם יתממש, הוא אינו צפוי לפגוע רק בנכסים בשווקים המתעוררים אלא בנכסי הסיכון בכלל.

19. סקטור חברות התעופה

הממליץ: מור בית השקעות

חברות התעופה האמריקאיות עברו תהליך קונסולידציה ארוך טווח. התוצאה - תחרות שפויה עם היצע שמותאם במהירות לביקוש.

משנת 2014 חזר הנפט למחיר של 60-50 דולר לחבית, ורווחיותן של החברות זינקה באופן דרמטי. הביקוש, שגם כך נמצא במגמת צמיחה ארוכת טווח, קיבל רוח גבית עקב ירידת מחירי הטיסות, ולמרות הכול, דווקא מחירי המניות מדשדשים בשנתיים האחרונות. סיבה אפשרית אחת לכך היא שירידת מחירי הדלקים מגדילה את הרווחיות, ועלולה להמריץ את התחרות בסקטור. סימנים לכך ניתן לראות באירופה, אולם הקונסולידציה בארה"ב מונעת ממתחרים חדשים להיכנס לשוק.

רוב החברות ניצלו היטב את המצב והחלו ברכישת מניות עצמית מאסיבית. גם המשקיע הגורו וורן באפט יצא למהלך השקעה רוחבי בסקטור בסוף 2016. להערכתנו, עדיין מדובר בסקטור אטרקטיבי להשקעה.

20. נייס

הממליצה: נופר מרק, אנליסטית בפעילים ניהול תיקי השקעות

נייס מובילה בתחום הפתרונות החכמים לניהול כמויות גדולות של מידע, הנמכרים לשני סוגי לקוחות: ארגונים (לצורך ניהול קשרי לקוחות) וגופים פיננסיים (לצורך ניהול סיכונים). ההתמקדות בתחום הארגוני והפיננסי נובעת מהחלטה אסטרטגית שבוצעה לפני כשנתיים והביאה למכירת פעילויות האבטחה והסייבר.

נייס מהווה השקעה יציבה לאורך זמן - תשואה של כמעט 70% בשלוש השנים האחרונות, בזכות מיצוב חזק בתחום הפעילות, צבירת ניסיון על פני שנים וצוות ניהולי חזק.

ההנהלה הוכיחה את יכולתה לבצע שורה של רכישות התורמות לצמיחה, תוך שמירה על רמת הרווחיות. מכפיל הרווח לשנה קדימה, לפי תחזיות אנליסטים זרים, עומד על 17. כמו כן, רמת המזומן שיש לנייס תורמת לאטרקטיביות של המניה ומהווה עוגן במקרה של חולשה בשוק ומקור לניצול הזדמנויות רכישה, אם יצוצו.

20 רעיונות נגד

1. סלקום

הממליץ: הראל פיננסים

סלקום סובלת בשנים האחרונות מתחרות עזה כתוצאה מריבוי מפעילי סלולר. הכנסות החברה צנחו בעשרות אחוזים, כך שגם ההתייעלות התפעולית האגרסיבית שהיא נקטה, שכללה פיטורים של אלפי עובדים, רק מזערה את הפגיעה הקשה בשורת הרווח הנקי. מתחילת השנה עלתה מניית סלקום בכ-17% לאחר שחברת גולן טלקום, שנחשבה בעיני רבים למחוללת התחרות בשוק, נמכרה לאלקטרה צריכה. העלייה במחיר המניה נובעת מההיערכות לעלייה במחירי שירותי הסלולר וכן מהתבטאויותיו של יו"ר גולן טלקום החדש, גיל שרון. ההערכה שלנו היא כי מחיר המניה הנוכחי מגלם צפי לשיפור מהיר וחד מדי, וכי בשוק שבו פועלים שישה מפעילים סלולריים תחת מספר רב של מותגים ותתי מותגי דיסקאונט, העלייה במחירי שירותי הסלולר תהיה איטית וארוכה, אם בכלל. לכן במכפיל הרווח הנוכחי, החברה אינה מעניינת להשקעה.

2. אפריקה ישראל

הממליץ: זיו אדאטו, ראש דסק מניות באילים קרנות נאמנות

אפריקה ישראל נמצאת לקראת הסדר חוב בפעם השנייה בתוך שבע שנים. הנתונים הפיננסיים של החברה מאוד קשים, ושווי נכסיה נמוך במידה ניכרת משווי התחייבויותיה. מניית החברה הבת אפי פיתוח, שמיקדה את פעילותה ברוסיה, ירדה חדות בשל התדרדרות מחיר הנפט והמשק הרוסי, והיא מהגורמים העיקריים לירידת שווי הנכסים של החברה האם. לצערם של מחזיקי המניות, ההחזקה נמכרה ללב לבייב, ולמעשה התאוששות בשווי החברה כבר לא תועיל לבעלי המניות של אפריקה ישראל עצמה. שאר נכסיה של אפריקה מתומחרים קרוב לשוויים הכלכלי ואנחנו מעריכים שלא נראה שם עליית שווי מיוחדת.

המסקנה המתבקשת מהמצב הזה היא שמחזיקי האג"ח צפויים לספוג תספורת, וכאשר מחזיקי האג"ח מסתפרים, בעלי המניות נשארים עם שווי אפסי. שווי השוק של אפריקה, העומד על כ-95 מיליון שקל, אינו תואם את מצבה הפיננסי הנוכחי.

3. אג"ח קונצרניות בדירוג נמוך

הממליצה: יוליה מסלוב,

אנליסטית בכירה באינפיניטי

ירידת התשואות באג"ח הקונצרניות גרמה למשקיעים לקחת יותר סיכונים ולהשקיע את כספיהם באג"ח קונצרניות בדירוגים נמוכים. מדדי אג"ח תל בונד תשואות ותל בונד תשואות שקלי, אשר כוללים אג"ח בדירוגים של בין BBB מינוס ל-A, עלו בשנה האחרונה בכ-7% והמרווחים בהם ירדו לכ-2.0% ו-2.7% בהתאמה לעומת מרווחים של 1.23% ו-1.64% במדדי תל בונד 60 ותל בונד שקלי, בהתאמה. להערכתנו, המרווח הנמוך אינו מצדיק את הסיכון הטמון בהחזקה במדדים אלה. מי שמעוניין להיחשף לאג"ח בדירוג השקעה נמוך ולקבל פרמיית סיכון, עדיף שיבצע בדיקה פרטנית לכל סדרת אג"ח כדי לבחור באג"ח ראויה להשקעה הן מבחינת הסביבה העסקית ומצבה הפיננסי של החברה המנפיקה והן מבחינת איכות הביטחונות, אם קיימים, של אותה הסדרה.

4. תעשיית הדשנים

הממליצה: אילנית שרף, מנהלת מחקר בפסגות ברוקראז'

מחירי הגרעינים בעולם, שנמצאים בשפל של השנים האחרונות, הובילו לירידה ברווחיות של החקלאים ופגעו בפוטנציאל הצמיחה של הביקושים לדשנים.

בצד ההיצעים התמונה גם כן לא ורודה. 2017 צפויה לעמוד בסימן תוספת כמויות אופציונליות כתוצאה מהרחבת הייצור במוקדים שונים בעולם וירידה של הניצולת מרמה של כ-86% לכ-75% בשנים הבאות. תוספת הכמויות נובעת מהשקעה ארוכת שנים בפיתוח של מכרות חדשים והרחבת מכרות קיימים, על רקע הצפי שנרשם לפני יותר מחמש שנים, לעלייה חדה בביקושים. ההבנה שהביקושים לא צפויים לצמוח בדומה לציפיות המוקדמות הובילה לעצירה ולהפסקת הפיתוח של חלק מהפרויקטים, אך עדיין ישנם מספיק הרחבות ומכרות חדשים שצפויים להתווסף לכושר הייצור העולמי.

להערכתנו, בחמש שנים הבאות צפויים להתווסף כ-17 מיליון טון אשלג בעוד הצמיחה בביקושים עומדת על כמחצית מתוספת זו. פערים אלה ימשיכו לשמר את רמות המחירים הנמוכות ואף יגרמו בעתיד ללחץ נוסף, ולכן אנחנו מעריכים שלא צפוי שינוי מגמה בטווח הקצר במניות הענף.

5. חברות נדל"ן מניב בגרמניה הנסחרות בישראל

הממליץ: ירושלים ברוקראז'

חברות נדל"ן ישראליות הפעילות בגרמניה נסחרות במכפילי FFO שברובם גבוהים מ-20, לאור רמת הריבית הנמוכה. לעומת זאת, חברות נדל"ן מניב שפעילות בישראל נסחרות במכפילי FFO נמוכים יותר, לרוב של עד 15. כלומר, ישנו יתרון ברור להשקעה בחברות נדל"ן מניב שפעילות בישראל. בנוסף, קיימת בישראל רגישות גדולה לתנודות בשער האירו, ולאור השקל החזק עשוי להיווצר הצורך בגידור החשיפה הזו.

6. סקטור התקשורת בישראל

הממליץ: ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר

סקטור התקשורת הישראלי סובל כבר למעלה מחמש שנים מחוסר ודאות משווע בעקבות רפורמות שבוצעו בו, כאלה שלא בוצעו על אף שתוכננו, וכאלה שעדיין בקנה. הס מלהזכיר אישורים למיזוגים ורכישות בענף, בוודאי לא כאשר ריח בחירות עולה באוויר. התוצאה היא חוסר שיווי משקל בענף וניסיון של כל החברות שעדיין לא מהוות קבוצות תקשורת מלאות לשרוד. השלב הבא בקרבות בענף יהיה סביב שירותי טלוויזיה. על מנת להיות גוף תקשורת בת קיימא, כולם הפנימו שצריך לספק גם תוכן וכזה שיהיה איכותי. לכן בעוד ענף הסלולר מתקשה לממן את עצמו ואת ההשקעות הדרושות בתשתיות, השחקניות בו נאלצות להשקיע הון רב בתוכן שעלותו הולכת וגדלה בכל שנה. אנחנו חושבים שצפוי עוד גל של קרבות בענף סביב הטלוויזיה, בעוד מחירי הסלולר אינם עולים, וכל עוד הרגולטורים לא יפנימו את חומרת המצב, אנחנו צפויים להמשיך ולהיות רחוקים משיווי משקל ענפי. לכן השקעה בענף בשלב הזה נראית לנו מסוכנת ביחס לסיכוי להרוויח ממנו.

7. אלומיניום

הממליץ: אוהד חיים, אנליסט דסק מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון

האלומיניום הוא המתכת הנמצאת בשימוש הרב ביותר אחרי הברזל, בזכות משקלו הקל והחוזק שלו. לאלומיניום משקל חשוב בחיי היומיום שלנו והוא נמצא במוצרים רבים, החל בסירי מטבח וכלה במטוסים. השימוש באלומיניום בתחבורה צובר תאוצה בשנים האחרונות. המרדף אחר היעילות האנרגטית של כלי הרכב הוביל את יצרניהם להגדיל את משקל האלומיניום במבנה כלי הרכב. הצפי לביקושים גבוהים יותר מתעשיית הרכב תמך במחירי האלומיניום בשנתיים האחרונות.

עם זאת, הסינים, שהם שחקנים חשובים בשווקים באופן כללי, נמצאים בשוק האלומיניום לא רק בצד הביקוש אלא בהחלט משפיעים גם על צד ההיצע. בשנה הקרובה סין צפויה להוסיף קיבולת ייצור של אלומיניום יותר מאשר שאר המדינות בעולם. למעשה מדובר בשתי תופעות מנוגדות, אך להיצע החדש הצפוי להגיע מסין תהיה השפעה חזקה יותר, ולכן אנחנו ממליצים להימנע מהשקעה בסחורה.

8. אג"ח ממשלתית שקלית בריבית קבועה

הממליץ: קרן אמידה ישראל

מאז חודש מארס 2015 ריבית בנק ישראל עומדת על 0.1%. מאז שנת 2011 הריבית לא עלתה, ועל פי הערכות מחלקת המחקר של בנק ישראל המגמה הזו תתחיל להשתנות בשנה הבאה ותגדיל את הסיכון למחזיקי האג"ח הממשלתיות השקליות בריבית קבועה.

כאשר בוחנים את המגמות בעולם המערבי ניתן לראות שלאחר שנים רבות של ריבית אפסית בארה"ב, החלה לאחרונה נגידת הפדרל ריזרב האמריקאי להעלות את ריבית הבסיס, וכבר זמן מה שהפד מצהיר על כוונתו להמשיך ולהעלות את ריבית הבסיס בצעדים מדודים ומתאימים להמשך הצמיחה הכלכלית בארה"ב.

עם רמת תשואה לפדיון נמוכה על כל עקום התשואה של איגרות החוב הממשלתיות השקליות בריבית קבועה והמגמות המתוארות לעיל, נראה שהפוטנציאל לירידות השערים גבוה יותר מאשר הפוטנציאל לעלייתם.

9. חברות נדל"ן למגורים

הממליץ: גיל מוסבי, מנהל מחלקת המחקר והאסטרטגיה, אקסלנס

שנת 2016 היטיבה עם מניות חברות ייזום הנדל"ן למגורים הפועלות בישראל. מימוש צבר חזק שתורגם להכרה ברווחים ובגידול בהון בשילוב עם מכפילי הון סבירים תרמו למומנטום המסחרי החיובי. מניות החברות הקטנות רשמו אף תשואות של עשרות אחוזים. עם זאת, בחודשים האחרונים התפרסמו נתונים שיש בהם כדי לשקף התקררות של הענף מבחינת רמות המחירים וסביבת הביקושים, ואולי שינוי בקו המגמה הכולל. להערכתנו, על רקע תוכנית מחיר למשתכן והגבלות רגולטוריות שונות שנועדו לצנן את רמת הביקושים, החברות יתקשו להציג קצבי מכירה גבוהים דומים לאלה של שנים עברו, ועל רקע סביבה עסקית אתגרית מבעבר הסקטור פחות מומלץ.

10. ענף רשתות המזון

הממליצה: הלית ימאל, מנהלת השקעות באלומות

שנת 2016 סוכמה כשנת התייעלות וצמיחה בענף קמעונאות המזון. בזו אחר זו רשמו הרשתות צמיחה ניכרת בהכנסות עם שיפור בשורת הרווח. הטלטלה שעברה השנה ענקית המזון מגה עד ליציאתה הסופית מהענף יצרה רה-ארגון של מבנה הענף. כל רשת ניצלה את ההזדמנות לחזק ולבסס את המשך התכנית האסטרטגיה שלה. האתגרים הניצבים מול הרשתות בשנת 2017 משתנים ולהערכתנו רמת התחרותיות תחזור להיות אגרסיבית יותר. עלייה נוספת בשכר המינימום, תהווה קושי נוסף לשמור על המשך השיפור בשיעורי הרווחיות. מלבד המציאות הענפית שהשתנתה, מחירי המניות השיאו תשואות גבוהות ועושה רושם שהענף מתומחר באופן מלא. להערכתנו, העלייה החדה במניות לא תחזור בשנת 2017. ובכל זאת, נקודת האור בענף היא שופרסל שרכישת רשת ניו-פארם וכניסתה לזירה קמעונאית פחות תחרותית, תהווה עבורה מנוע צמיחה פוטנציאלי, כמו גם רמת ההשקעה ומתן הדגש לפלטפורמת קניות האונליין שלה שתופסת תאוצה.

11. האג"ח של אקסטל

הממליץ: אורי תובל, סמנכ"ל עציוני ניהול תיקים

אקסטל היא אחת מחברות הנדל"ן האמריקאיות שבאו לישראל כדי לגייס כספים למימון העסקאות שלהן בכסף שנחשב זול מבחינתן. החברה עוסקת בייזום נדל"ן בעיקר בעיר ניו-יורק בארה"ב, וחלק לא מבוטל מפעילותה הוא בתחום היוקרה למגורים. אלא שתחום זה נקלע למצוקה בשנה האחרונה וישנו קיפאון במכירות אשר הקרין לשלילה על התחום ובפרט על החברה, ולראיה תשואות האג"ח שלה טסו לאזור רמות ה"זבל".

לאחרונה נרשם שיפור מסוים, אך עדיין הן נסחרות בתשואה של כ-9% בממוצע למרות דירוג של A.

מרבית חברות הנדל"ן האמריקאיות שנסחרות בישראל הן חברות מסוכנות שהמשקיע הישראלי מסתנוור בעיקר מהתשואה שהן מציעות בלי להבין את רמת הסיכון שיש בהן. למרות השעבודים לכאורה שהן נותנות והדירוגים הנדיבים מאוד שהן קיבלו מחברות הדירוג, במקרה של חדלות פירעון המשקיע יעמוד בפני שוקת שבורה.

לאור כל זאת ולאור המצב שבו נמצאת אקסטל, לא מומלץ להתפתות לתשואה הגבוהה לכאורה שנותנות האג"ח שלה.

12. אג"ח חברת Kohl's

הממליץ: בני דקל, אנליסט באגוד ברוקראז'

החברה עוסקת בניהול ותפעול רשת חנויות קמעונאיות לשיווק ביגוד, נעליים, מוצרים נלווים וציוד לבית, בארה"ב בלבד. אג"ח החברה מדורגת BBB מינוס. החברה סובלת מירידה מתמשכת במכירות לאור תחרות מתגברת. למרות ההרעה בתוצאות, החברה הגדילה את תוכנית רכישת המניות שלה ל-2 מיליארד דולר לשלוש שנים. להערכתנו, המשמעות הנגזרת היא כי יחסי המינוף של החברה לא צפויים להשתפר במהלך שלוש השנים הבאות. אם לא די בכך, החברה הודיעה לאחרונה גם על הגדלת הדיבידנד בכ-10% לכ-394 מיליון דולר בשנה. אין ספק כי החברה אינה דואגת לבעלי החוב ועיקר המיקוד הוא בבעלי המניות. כשהסיכוי להורדת דירוג במהלך השנתיים הקרובות עומד על כ-50%, ההשקעה באג"ח אינה מומלצת.

13. נטפליקס

הממליץ: מיטב דש

נטפליקס היא חברה איכותית, שהשכילה להבין מוקדם את העולם "החדש", שבו התרחש מעבר לצפייה בתוכן איכותי על פי דרישה, תוך קיטון משמעותי בעלויות ובזמן הצפייה בשידורים חיים.

נטפליקס הבינה שעל מנת ליצור בידול וחסם כניסה למתחרים יש להשקיע בתוכן ולא רק לקנות תוכן ולהעביר אותו למנויים. ואכן, משנת 2011 נטפליקס מממנת הפקות תוכן מקורי, שביניהן הצלחות מסחררות כמו "בית הקלפים", "נרקוס" ועוד.

נטפליקס מראה שיפור ברווח החשבונאי בזכות צמיחתה המהירה. עם זאת, תזרים המזומנים צפוי להיות שלילי עד שנת 2020. הסיבה לפער בין הרווח החשבונאי לתזרים היא שההוצאות האדירות על תוכן (6 מיליארד דולר) לא נרשמות כהוצאה אלא כהשקעה.

נטפליקס בנתה מעמד מוביל בשוק צומח, וזה בא לידי ביטוי בשער המניה שעלתה מכ-13 דולר בסוף 2012 ליותר מ-150 דולר כיום, ושווי השוק שלה ממריא לכ-70 מיליארד דולר. ואולם, משקיעים צריכים להתחשב גם בתזרים הצפוי של החברה ולא רק ברווח החשבונאי המדווח. בהתחשב בתזרים הצפוי, להערכתנו המחיר הנוכחי משקף סיכון גבוה ביחס לסיכוי בהשקעה במניה.

14. אג"ח קונצרניות בדירוג נמוך בארה"ב

הממליץ: הלמן אלדובי

במצב הנוכחי שבו מחירי הנכסים הפיננסיים שוברים שיאים, יש להתמקד בנכסים שיפגינו עמידות במיוחד אם המגמה בשווקים תשתנה. דוגמה לנכס שלא היינו קונים עכשיו הוא תעודות סל החשופות לאג"ח בדירוג נמוך (דירוג "זבל") של חברות אמריקאיות. אג"ח אלה נסחרות ברמות שיא - המרווח מול האג"ח הממשלתיות של ארה"ב הוא 390 נקודות בסיס - הרמה הנמוכה ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008. זאת למרות כמה איתותים שליליים שקיבלנו באחרונה כמו הצניחה במחיר הנפט ובמחירי הסחורות.

תעודות סל אלה חשופות בכ-13% לחברות אנרגיה וכן לחברות בדירוג CCC ומטה. במשבר האנרגיה האחרון תעודות אלה ירדו בכ-15% כשחברות רבות בתחום האנרגיה הודיעו על חדלות פירעון.

15. אג"ח ממשל אמריקאי ארוכות

הממליץ: בנק הפועלים

בסוף 2016 התחיל הבנק המרכזי האמריקאי להעלות שוב את הריבית בארה"ב, והציפיות הן להמשך העלאות הריבית בשנים הקרובות. נכון לעכשיו צופים כי הריבית תעלה בשלוש פעימות עד סוף שנת 2017, ובקצב דומה בשנים 2019-2018.

מניסיון העבר עולה כי תקופות של העלאות ריבית משפיעות לשלילה ביתר שאת על איגרות החוב הארוכות, על רקע סיכון להפסדי הון גבוהים יותר בהשוואה למקבילותיהן קצרות הטווח.

הנחת הבסיס שעל פיה מגמת השיפור הכלכלי בעולם בכלל ובארה"ב בפרט תימשך, משמרת את זרימת הכספים לנכסי סיכון. עם זאת, בתרחיש של משבר גיאופוליטי/ כלכלי, צפויה מגמה הפוכה של נהירת משקיעים לעבר נכסי מקלט, כגון איגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב.

16. סקטור חברות הנפט

הממליץ: מור בית השקעות

חברות הנפט הן מלכודת ערך, שלהערכתנו תמשיך להניב תשואות נמוכות. הסקטור רשם תשואות אפסיות בעשור האחרון, ומצבן הפיננסי של רוב החברות הורע משמעותית.

שינויים טכנולוגיים הם האחראים העיקריים לכך. שכבת ה-Shale, המוכרת כבר מאה שנה ומכילה כמות אדירה של נפט, לא הייתה נגישה עד לפני עשור. ארה"ב פיתחה התמחות בקידוחים אופקיים בשכבה זו, וכושר ההפקה האמריקאי גדל בכ-4 מיליון חביות ליום (!). יכולתו של קרטל אופ"ק לווסת את מחירי הנפט נחלשה, והנפט שב למחירו מהעשור הקודם - 60-50 דולר לחבית.

מהות השינוי היא היכולת להגדיל או להקטין תפוקה במהירות. חודשים בודדים בלבד מספיקים כדי לקדוח עוד בארות במבנה ידוע, ולהגדיל תפוקה במהירות. כך נמנעת המחזוריות שבה מחיר הנפט עולה בחוזקה בהיעדר היצע זמין. במצב זה רווחי הנפט "מתנרמלים", והעתודות שבהן הושקעו מיליארדים נמכרות בשוק בזול. כל זאת, כאשר הביקושים בשיא - מצב שאין ודאות שיימשך לנצח. להערכתנו, לא צפוי שינוי מהותי בסקטור זה בטווח הנראה לעין.

17. אג"ח ממשלתיות בשווקים המפותחים

הממליץ: ג'רי קוטשטינו, מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון

נראה שהמגמה שתמכה באג"ח הממשלתיות בשנים האחרונות התהפכה לה. הסיבות העיקריות לכך הן שבארה"ב העלאת הריבית הקצרה נראית בסיכוי גבוה, וגם הצמצום במאזן הפד יבוא במוקדם או במאוחר. בנוסף, קצב האינפלציה הגובר באירופה והשיפור בכלכלה האירופית יביא לצמצום בתמריצי הרכישות של אג"ח מצד הבנק המרכזי האירופי. ביפן צפויה ירידה במאמץ הממשלתי לוויסות העקום הממשלתי מצד הבנק המרכזי היפני.

כל אלה צפויים לתמוך בירידה בביקושים לאג"ח הממשלתיות ומכאן לירידה במחיר ולעלייה בתשואות. וכל זאת עוד לפני שהזכרנו תרחישים נוספים, כגון ההיתכנות לתוכנית הרחבה פיסקלית על ידי הנשיא האמריקאי טראמפ, עלייה באינפלציה בעולם, עלייה מתונה בשיעורי הצמיחה בעולם ועוד מגוון תרחישים העשויים להביא לעלייה בתשואות ולפגיעה במחירן של האג"ח הממשלתיות, בדגש על השווקים המפותחים.

18. מניות הסלולר

הממליץ: תומר גיא, אנליסט בכיר באדמונד דה רוטשילד קרנות נאמנות

חברות הסלולר ממשיכות לסבול מהתחרות המתמשכת ומירידת המחיר הממוצע ללקוח. האי ודאות לגבי המשך דרכה של גולן טלקום, הנתפסת כמחוללת התחרות האגרסיבית בשוק, התבהרה ברכישתה על ידי אלקטרה צריכה ובהתחייבותה להמשיך להציע מחירי חבילות סלולר במחירי רצפה.

רגישות הלקוחות למחיר השירות תמשיך לתדלק את מלחמת המחירים בענף גם בשנים הקרובות, ועל כן האפסייד המשתקף בעליית המחיר הממוצע ללקוח אינו נראה לעין. מחירי מניות פרטנר וסלקום "רכבו" יתר על המידה על גל היחלשותה של גולן טלקום, בציפייה להורדת התחרות ולאפשרות של עליית מחירים.

19. מדד 60 SME

הממליץ: שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי שוק מקומי בקבוצת פיוניר

ב-12 החודשים האחרונים מדד ה-SME 60 (לשעבר מדד היתר 50) עלה בכ-24% בזמן שהמדד המוביל בבורסה הישראלית, מדד המעו"ף, הציג תשואה אפסית. בשנת 2015 עלה ה-SME60 בכ-21% בזמן שהמעו"ף עלה בפחות מ-5%. פער התשואה שנפתח בין המדדים אינו הסיבה היחידה ליוקר המדד. מומלץ לבחון גם אם המחירים ביחס לרווחים נראים סבירים.

בהסתכלות על מכפיל מדד ה-SME 60 שעומד היום על כ-28 נראה כי המדד יקר מאוד. מכפיל זה מתקבל בזמן שלכ-18 חברות במדד יש תזרים מזומנים שלילי. גם כאשר מסתכלים אחורה ניתן לראות שבמהלך שנת 2015 המכפיל במדד היתר 50 עמד על כ-10.

בשלוש השנים האחרונות אנחנו רואים תופעה של השקת קרנות גידור כפטריות אחר הגשם. קרנות אלה לרוב מתבססות על ביצועי מודלים של הערכות שווי של החברות, וכאשר הן מוצאות חברות שנראות זולות הן רוכשות אותן. את הפערים האלה לא היה ניתן למצוא במניות הגדולות בארץ, ולכן כולם הלכו למניות הקטנות. סכומי הכסף העצומים שהלכו לקרנות הגידור הציפו את מניות היתר, ונראה ששווי המניות שלא תומחר נכון במדד ה-60 SME היה נמוך מסך הסכומים שנכנסו. במקרה שקרנות הגידור יעברו למניות גדולות או שמשקיעים יחלו לפדות כסף מאותן קרנות גידור, הקריסה במניות אלה תהיה חדה ואלימה. בנוסף, גם הרפורמה במדדים בתחילת השנה ושינוי המדדים גרמו לביקוש יתר למניות הקטנות.

20. מייקל קורס

הממליצה: נופר מרק, אנליסטית בפעילים ניהול תיקי השקעות

החברה פועלת בתחום אופנת היוקרה, ומוצריה כוללים נעליים, ביגוד, מוצרי בישום ואביזרים נלווים. הפעילות של החברה היא כלל עולמית וההפצה נעשית בחנויות תחת מותג החברה, בחנויות כלבו מובילות ובאמצעות שותפים אסטרטגיים.

לאחרונה הפחיתה ההנהלה את תחזית הרווח הרבעונית ובכך הורידה את ציפיות השוק לשנה כולה. החברה חווה שחיקה בהכנסות בכלל מגזרי הפעילות. אירופה מובילה את החולשה עקב ירידה בביקושים הן מצד התיירים והן מצד המקומיים. במקביל, המגמה הגוברת של רכישות מוצרי אופנה באינטרנט פוגעת גם היא בפעילות.

להערכות האנליסטים, גם אם החברה תשוב למגמת הצמיחה, הפעילות תמשיך לסבול מצמצום בשיעורי הרווח לאורך זמן. גם בשוק ההון אנליסטים מעריכים כי הסיכון הנוכחי במניה גבוה ביחס לפוטנציאל הגלום בה.