היוזמה הזוכה בתחרות ריבוט ו"גלובס:" בנק דגימות ביולוגיות למחקר ולטיפול

היוזמה הנבחרת היא "טיפה למחקר", יוזמה של פרופ' ורדה שלו, מנהלת פיתוח ומחקר במכבי שירותי בריאות

ורדה שלו / צילום: תמר מצפי
ורדה שלו / צילום: תמר מצפי

לאור הבעיות האדירות שמאיימות על מערכת הבריאות - מהו הרעיון שיכול לאתחל מחדש את המערכת? 207 פרוייקטים - סטארט-אפים מסחריים, יוזמות מתוך מערכת הבריאות וגם רעיונות בוסריים של יזמים פרטיים - השתתפו בתחרות "יוזמת הבריאות המובילה" של פורום Reboot יחד עם "גלובס". היוזמות עברו תהליך סינון רב שלבי שבסופו של דבר נבחרו עשר יוזמות לגמר, ומתוכן נבחרה יוזמת הבריאות המובילה.

היוזמה הנבחרת היא "טיפה למחקר", יוזמה של פרופ' ורדה שלו, מנהלת פיתוח ומחקר במכבי שירותי בריאות. במסגרת הפרוייקט שכבר החל בקופת החולים, מציעה הקופה למטופליה את ההצעה הבאה: חתמו על טופס הסכמה כללי, ומעתה בכל פעם שתיתנו בדיקת דם, שתן, צואה וכדומה, תילקח טיפה מן הדגימה לבנק דגימות ביולוגיות, ותישמר שם יחד עם המידע עליכם. חוקרים שונים, מהאקדמיה ומהתעשיה, יוכלו להגיש שאילתות למאגר המידע הזה, וכך לגלות הרבה מאוד ידע חדש.

שלו: "הבנו שהלקוחות שלנו מונעים מרצון אמיתי לעשות שינוי. לכן מי שייתן בדיקה כזו יוכל לראות מה בדיוק קרה עם הדגימה שלו - באילו מחקרים היא השתתפה ומה קרה במחקרים הללו". ישנו גם תמריץ אלטרואיסטי פחות - כל הדגימות יעברו בדיקה גנטית בסיסית שתוצאותיה יועברו ללקוחות, וכך בכל פעם שיילמד מן הדגימה משהו שיכול להיות רלוונטי לבריאותו של אותו מטופל שתרם אותה, הוא יקבל הודעה על כך.

בסקר שערכה קופת החולים בקרב לקוחותיה, 50% ציינו כי היום מוכנים להשתתף במיזם.יוזמת הבריאות המובילה של 2017 קיבלה מענק תמיכה של 200 אלף שקל וחבילת התנעה הכוללת ייעוץ מקצועי של בכירים ממערכת הבריאות, האקדמיה והתעשייה, סיוע בהתמודדות עם בירוקרטיה ורגולציה, ליווי, תמיכה ומנטורינג מקצועי מידי מומחים מובילים, חשיפה מקצועית וציבורית.

במקום השני, זכתה היוזמה של חברת MedAware בהובלת המייסד ומנכ"ל החברה גידי שטיין, המשמש גם כרופא בכיר במרכז הרפואי רבין. החברה פיתחה מערכת למניעת טעויות מסכנות חיים במרשמי תרופות. טעויות כאלו, מסתבר, מתרחשות בקרב כ-1.5% מהחולים בממוצע, כאשר הן מלוות בסיכון לאשפוז ממושך ואשפוזים חוזרים, במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב בסיכון מוגבר לתמותה. בדיקה שערכה החברה על מרשמים שניתנו כבר במערכת הבריאות, גילתה כי הטכנולוגיה של MedAware יכולה למנוע טעויות מסכנות חיים במרשמי תרופות לכ-20,000 חולים כל שנה בישראל.

מדאוור, שגייסה לאחרונה 8 מיליון דולר, לא ביקשה כסף מן הפרוייקט, אלא רק הכרה, פרסום ותמיכה בהחדרת המערכת לישראל. חברי הפורום כבר החלו להניע את התהליך הזה.

במקום השלישי זכתה היוזמה של ד"ר שאדי חסן, העומד בראש חברת Healthymize ומשמש כרופא במרכז הרפואי "כרמל". הלת'ימייז מציעה פתרון חדשני לניטול מחלות דרך הטלפון, במקרים בהם המחלה משפיעה על הנשימה והדיבור. הפיתוח הראשון של החברה מיועד לאבחון מוקדם של החמרה במחלת ה-COPD. האפליקציה של החברה פועלת ברקע ומנתחת את השיחות של המטופל ללא כל מאמץ מבחינתו, ומתריעה רק כאשר ישנה הידרדרות. היוזמה קיבלה בנוסף לחבילת ההתנעה גם תמיכה של 150 אלף שקל מהפורום.

חברות נוספות שהגיעו לגמר הן: דאטוס, אשר פיתחה אלגוריתם לטיוב נתונים רפואיים ומניעת רישום מוטה במאגרי מידע רפואיים; Valera Health - מערכת לאיתור הידרדרות נפשית על ידי ניתוח התנהגותו בחיי היום יום באמצעות הטלפון החכם. IBD Passport - - מאגר מידע לחולים כרוניים שמעוניינים לנסוע לחו"ל; פרדיקט-תור - מערכת חכמה לניהול תורים; Scade - מכשיר לאבחון משופר של סרטן העור; בייביסייף - מכשיר למניעת מוות בעריסה על ידי ניטור דופק התינוק על ידי צמיד בסגנון "פיט ביט", וiNeedle - בדיקת דם כואבת פחות המבוצעת על ידי מערך של מחטים זעירות רוטטות.

היוזמה שנבחרה כ"חביבת הקהל" היא יוזמת "מכבי משפחתי", יוזמה של ליזה אברבנאל כנעני, עובדת סוציאלית מחוזית במכבי שירותי בריאות. היוזמה נועדה לשיפור מערך התמיכה בבני המשפחה של חולים כרוניים, בעיקר קשישים. מדובר ביוזמה לא טכנולוגית אלא שירות למתן מידע, תמיכה נפשית, תמיכה לוגיסטית והכרה בבני המשפחה המטפלים בחולה, ואשר לעיתים מוצאים את עצמם אובדי עצות, מיואשים ושחוקים. 

מלבד הפעילות ההתנדבותית של קהילת הבכירים והמומחים ממערכת הבריאות, החברה הישראלית לאיכות ברפואה, האקדמיה והתעשייה, שותפים למיזם גם גופים וארגונים, כגון: מכון גרטנר, האגודה לזכויות החולה, עיתון גלובס, פורטל הבריאות infomed ואחרים. הפורום זוכה לתמיכה רחבה וסיוע גם של התעשייה והסקטור העסקי. בין התומכים: חברת הביופארמה העולמית AbbVie , קבוצת Bwell חברת הביטוח מגדל, בארי כץ ו- ProoV .