הממשלה אסרה שיווק אופציות בינאריות - גם לחו"ל

יו"ר רשות ניירות ערך: "משווקי אופציות בינאריות גורמים לנזק תדמיתי והרסני חמור, שהולך וגובר וצובר תאוצה ומלבה את האנטישמיות כלפי היהודים בכלל והישראלים בפרט"

אופציות בינאריות / צילום: shutterstock
אופציות בינאריות / צילום: shutterstock

שנה אחרי שרשות ניירות ערך אסרה על מסחר באופציות בינאריות מול לקוחות ישראלים, אימצה היום (א') הממשלה, ומאוחר יותר גם ועדת שרים לענייני חקיקה, את הצעת החוק של שר האוצר משה כחלון להרחיב את האיסור גם מול לקוחות המצויים מעבר לים. ההצעה לא צפויה להיתקל בקשיים מיוחדים בכנסת, והיא תיכנס לתוקף בתוך 3 חודשים מיום אישורה הסופי בקריאה שנייה ושלישית.

על פי הצעת החוק, מסחר באופציות בינאריות מצד גופים ישראלים מול לקוחות בארץ ובחו"ל יהווה "עבירת מקור" לפי חוק איסור הלבנת הון, וזאת נוכח "המאפיינים העברייניים שעשויים להתלוות לתעשייה זו", כך לשון דברי ההסבר להצעה. ברשות ניירות ערך הסבירו כי ההחלטה הראשונית שהתקבלה כבר לפני שנה נבעה מההבנה כי המסחר באופציות בינאריות דומה במהותו למשחקי הימורים, על כל המשתמע.

על פי הרשות, להרחבת האיסור גם כלפי לקוחות בחו"ל היו שיקולים נוספים, בהם גם לאומיים-תדמיתיים: "בעת האחרונה הגיעו לגורמי האכיפה השונים, ובהם רשות ניירות ערך, תלונות רבות וחמורות בדבר הפסדים כספיים רבים של לקוחות ממדינות שונות ברחבי העולם, כתוצאה מפעילות מסחר בזירות סוחר ישראליות הפועלות כלפי משקיעים בחו"ל, ובאופן מיוחד בקשר של פעילות באופציות בינאריות", נכתב בדברי ההסבר.

"תופעה זו צברה תאוצה רבה ויצרה הדים שליליים נרחבים בעולם, תוך גרימת נזק תדמיתי משמעותי לישראל בכלל, ולשוק ההון בישראל בפרט", נכתב עוד.

גם יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, אמר על כך: "מעבר לפגיעה הכלכלית החמורה באזרחי העולם, משווקי אופציות בינאריות גורמים לנזק תדמיתי והרסני חמור שהולך וגובר וצובר תאוצה ומלבה את האנטישמיות כלפי היהודים בכלל והישראלים בפרט. החוק יאפשר לרשות ניירות ערך לפעול באופן תקדימי נגד אותם גורמים הפועלים היום מישראל מול לקוחות מחוץ לישראל, תוך הטלת סנקציות אזרחיות ופליליות חמורות עד לכדי מאסר בפועל".

על גיבוש החקיקה עמלו יחד עם רשות ניירות ערך גם אנשי משרד האוצר, היועץ המשפטי לממשלה ומחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים.

אופציה בינארית נחשבת לאחד הכלים הפיננסיים בעלי הסיכון הגבוה ביותר, המשמשת בעיקר ספקולנטים או מי שמתפתים לרווח מהיר. רכישת אופציה כזו שלא למטרת גידור סיכונים, מהווה לפחות על פי רשות ניירות ערך "הימור" מסוכן. מדובר באופציה על מגמת השינוי במסחר בנכסים סחירים כמו מניות, סחורות או מטבע זר, או על מחיר המימוש של הנכסים.