מטרור ועד ברקזיט: התעשיות הביטחוניות מתמקדות באירופה

10 חברות ישראליות ישתתפו בסלון האווירי שייפתח מחר בצרפת ■ בתעשייה הביטחונית משוכנעים: המצב באירופה וההיפרדות של בריטניה מהאיחוד - יאפשרו בטווח הקרוב והרחוק לצוד עסקאות

האורביטר 4 של אירונאוטיקס / צילום: אירונאוטיקס
האורביטר 4 של אירונאוטיקס / צילום: אירונאוטיקס

10 חברות ביטחוניות ישראליות ישתתפו השנה בסלון האווירי שיפתח מחר בלה בורז'ה שבצרפת, ויציגו את מיטב פיתוחיהן המיועדים לשמש צבאות, כוחות שיטור וארגונים ביטחוניים.

בין החברות הישראליות שמשתתפות בסלון: אירונאוטיקס, שנמצאת בהליכי הנפקה; רפאל מערכות לחימה; התעשייה האווירית; עשות אשקלון; אלביט מערכות; מנועי בית שמש; קונטרופ ובירד.

חלק מהחברות הודיעו כי יחשפו במהלך ימי התערוכה היוקרתית פיתוחים חדשים לצד מערכות מוכרות יותר, שחלקן משמשות גם את צה"ל ואת מערכת הביטחון בישראל ובהן מערכות היירוט של רקטות וטילים כיפת ברזל ושרביט קסמים, מערכת ההגנה למטוסי נוסעים מפני טילי כתף, טילים מתקדמים נגד טנקים, חימושים משוטטים, מטוסים ללא טייס, מערכות סייבר ולוחמה אלקטרונית ועוד.

היצוא הביטחוני הישראלי לאירופה הסתכם ב-2016 ב-1.8 מיליארד דולר, כאשר כלל יצוא הנשק של ישראל לעולם הסתכם באותה שנה ב-6.5 מיליארד דולר.

ראש האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') מישל בן ברוך, אמר לקראת פתיחת התערוכה כי "אירופה היא יעד חשוב של היצוא הביטחוני הישראלי, ואנו פועלים להגדלתו". לדבריו, "מדינות אירופה מתמודדות עם אתגרים ביטחוניים מורכבים שכוללים מתקפות טרור רצחניות, הגנה על גבולות, הגירה בלתי חוקית וערעור בתחושת הביטחון האישי. אל מול כל האיומים האלה - בהחלט שיש לתעשיות הישראליות הרבה מאוד מה להציע".

לא רק הטרור שמרים ראש בערי אירופה וגלי הגירה של פליטים אל מדינות היבשת מהווים עבור החברות הישראליות הזדמנות למכור נשק ומערכות להגנת גבולות ברחבי היבשת. גורם ביטחוני העריך בשיחה עם "גלובס", כי גם הברקזיט של בריטניה עשוי להוות הזדמנות לנגוס בנתח שוק משמעותי. זה אמנם לא יקרה מחר בבוקר, אבל מחר בבוקר בהחלט כבר אפשר להתחיל לזרוע: להערכת הגורם, הפסקת המחויבות ההדדית בין בריטניה למדינות אירופה עשויה להיות מתורגמת לעסקאות ביטחוניות ולשיתופי פעולה ביטחוניים עתידיים. "תהיה פחות תלות בין מדינות האיחוד האירופי לבין בריטניה, וישראל יכולה להרוויח מהמצב החדש. בשנה האחרונה אנחנו רואים שהקשר בין בריטניה לבין ישראל, כמו גם הקשר בין מדינות אחרות באירופה לבין ישראל, מעמיק. זה קורה בין הממשלות וגם בין החברות עצמן. מדינות אירופה מגדילות את התקציבים שהן מקצות לביטחון, כך שלחברות הישראליות יש מה למכור להן".

החברות הישראליות מזהות מצדן את הפוטנציאל להרחבת עסקיהן באירופה: באופן חריג, ובשונה משאר החברות הישראליות המשתתפות בסלון האווירי, התעשייה האווירית לא תציג בו השנה מוצרים ופיתוחים - ולמרות זאת משלחת של עשרות בכירים ומנהלי חטיבות ומפעלים יקיימו במהלך השבוע הקרוב מפגשים עסקיים רבים עם נציגי מדינות מכל רחבי העולם. בתוך כך, תע"א צפויה להכריז במהלך התערוכה על פתיחת שלוחה חדשה בברלין שבגרמניה - מהלך המבשר על הידוק היחסים בין החברה לבין רשויות המדינה בגרמניה. "זה יהיה המוצב הקדמי שלנו בגרמניה ובאירופה בכלל", אומר סמנכ"ל השיווק של החברה, אלי אלפסי.

פתיחת השלוחה בברלין נעשית כשברקע עסקת ענק של תע"א להחכרת מל"טים לחיל האוויר הגרמני בהיקף מאות מיליוני אירו, זאת בתום מאבק משפטי ממושך שהסתיים בשבועות האחרונים: בית המשפט העליון של גרמניה דחה את העתירה של ג'נרל אטומיקס האמריקאית, ולפיה משרד ההגנה הגרמני העדיף את ההצעה של תע"א למרות שההצעה האמריקאית הייתה אטרקטיבית יותר, כביכול. בעקבות כך, הפרלמנט הגרמני צפוי לאשר את העסקה עם תע"א בסוף החודש.

"קיים שיח שהולך ומתהדק בין חברות ישראליות לחברות וקונגלומרטים ביטחוניים ברחבי אירופה", אומרת אמירה אילני, שאמונה על אירופה ועל צפון אמריקה באגף ליצוא ביטחוני של משרד הביטחון. "עיקר השיח הוא שותפויות בתוכניות הקשורות למערכות טילים, הגנה על גבולות וערים חכמות. בחודש האחרון התקיימו מגעים כאלה בין חברות ישראליות לחברות מפינלנד ומצ'כיה וניכר שההוצאה הביטחונית באירופה נמצאת במגמת עלייה. אנחנו משמרים את קצב הפעילות של החברות מישראל בשוק, וכל הזמן מקפידים לפתח עוד התקשרויות כאלה לעתיד".

רחפן למשימות ביטחון מיוחדות / צילום: אירונאוטיקס
 רחפן למשימות ביטחון מיוחדות / צילום: אירונאוטיקס

רחפן למשימות ביטחון מיוחדות

יצרנית המל"טים מיבנה, אירונאוטיקס, תציג בסלון האווירי מוצרים ופיתוחים רבים, שכוללים בין השאר את המל"ט החדש של החברה המכונה אורביטר 4. המל"ט החדש מסוגל לשאת בו זמנית שני מטענים יעודיים, כמו מכ"ם לסיור ימי וחיישן לתקשורת סלולארית. יכולות אלה, כך הבטיחו ראשי החברה, מאפשרות למל"ט לבצע משימות מרוחקות לאיסוף מודיעין בטווחים של מאות קילומטרים - בין אם מעל מטרות יבשתיות או בלב ים.

בתוך כך, אירונואוטיקס הודיעה כי תחשוף לראשונה את הפיתוח החדש שלה, פגסוס 120 (בתמונה למעלה) - הרחפן הראשון המיוצר על ידה ומיועד לשימוש של כוחות מיוחדים כמו גם למשימות ביטחון שוטף. בשונה מהרחפנים שרבים אוהבים להשתעשע איתם בשעות הפנאי בפארקים או מעל המנגלים של השכנים, הפגסוס 120 מסוגל לשאת מטען ייעודי ששוקל עד 75 קילוגרם - מה שמעניק לו יכולות סיוע משמעותיות לכוחות שמעורבים במתארי לחימה שונים.

בחברה המפתחת אומרים כי ניתן להתאים לפגסוס מטענים יעודיים מסוגים שונים, בין אם מדובר במצלמה חזקה או מטענים לוגיסטיים לשימוש הכוחות המפעילים אותו.

המנוע שנותן עוד 6 דקות של חסד / צילום: עשות אשקלון
 המנוע שנותן עוד 6 דקות של חסד / צילום: עשות אשקלון

המנוע שנותן עוד 6 דקות של חסד

6 עד 15 דקות הן הרבה מאוד זמן - במיוחד כשיושבים במטוס קל שהמנוע שלו קרס. עשות אשקלון, חברה בת של התעשייה הצבאית (תעש מערכות), תציג בצרפת מנוע היברידי חדש שאמור לתת עד רבע שעה של חסד לטייס שתקוע בלי מנוע בין שמיים לארץ.

בדקות כאלה, כשהמטוס עדיין נמצא במצב אופקי, טייס של מטוס קל יכול לעשות עוד כמה פעולות הכרחיות שיכולות להציל את חייו, חוץ מלצעוק במערכת הקשר למגדל הפיקוח שהוא בצרה. המערכת של עשות אשקלון נקראת HYSKY 60, והיא מערכת הנעה היברידית שנועדה להגביר את הבטיחות בתעופה האזרחית. היא מותאמת להתקנה במטוסים קלים, שמשקלם עד 600 קילוגרם.

המערכת נכנסת לפעולה בזמן שהמנוע הראשי קורס, ואז פועלת כמנוע חשמלי. בכוחה של המערכת לפעול גם במקביל לפעולת מנוע הבעירה הרגיל שלה ולהקל על כלי הטייס בתהליך ההמראה, תוך תוספת כוח. משקלה של המערכת ההיברידית הוא כ-20 קילוגרם.

בפיתוח המערכת שותפות גם החברות האיטלקיות EFESTO (מתמחה בפיתוח ובייצור של מערכות בקרה אלקטרוניות) ו-CFM AIR (מתמחה בפיתוח ובייצור של מטוסים קלים).

השרקרק שמתאבד על המטרה / צילום: אירונאוטיקס
 השרקרק שמתאבד על המטרה / צילום: אירונאוטיקס

השרקרק שמתאבד על המטרה

התעשייה האווירית וגם חברות ביטחוניות נוספות מישראל פעילות כבר שנים ארוכות בתחום החימושים המשוטטים. כעת נכנסת לתחום גם אלביט: לקראת הסלון האווירי בצרפת היא חושפת את ה SkyStriker או בשמו הישראלי החביב "שרקרק", שמוצג כחימוש טקטי משוטט המיועד למשימות חשאיות, שטס במהירות גבוהה ומותיר חתימה אקוסטית נמוכה.

השרקרק משוגר בדומה לטיל או רקטה, אך באוויר הוא מתנהג כמו מטוס לכל דבר: הוא מסוגל לשוטט מעל מטרה או מעל אזור שהוגדרו לו במשך כשעתיים, תוך שהוא מצלם את הקרקע ומשדר תמונות בזמן אמת אל מפעיליו שיכולים להימצא במרחק של יותר מ-40 קילומטר ממנו.

ברגע שהוא מזהה את המטרה שלשמה הוא שוגר - והיא יכולה להיות טרוריסט מבוקש או רכב שעמוס בתחמושת - השרקרק מפסיק להתנהג כמו מטוס והופך לטיל מדויק וקטלני שמתביית על המטרה ומתאבד עליה, עם ראש קרב במשקל שבין 5 ל-10 ק"ג.

יצא שרקרק לדרך אך המטרה בוששה להיחשף לפניו? במצב כזה, מפתחי המשוטט של אלביט מבטיחים כי הוא יוכל לחזור הביתה - באמצעות מצנח שינחית אותו על קרקע בטוחה וכריות אוויר ייעודיות שייפתחו ויבטיחו את שרידותו, לפחות עד ההזדמנות הבאה שתינתן לו להתאבד.

הגיל השני של רפאל / צילום: רפאל
 הגיל השני של רפאל / צילום: רפאל

הגיל השני של רפאל

אחרי שמכרה עשרות אלפי טילים ממשפחת "ספייק" ליותר מ-25 צבאות ברחבי העולם, חושפת רפאל מערכות לחימה בסלון האווירי בצרפת לראשונה גרסה חדשה ומתקדמת יותר לטיל שנחטף בעולם כלחמניות טריות - SPIKE LR 2 המכונה בישראל "גיל 2".

ברפאל מספרים כי לטיל החדש יכולות של דור 5, ניתן לשגרו לעבר מטרות מהקרקע, ממסוק או מכלי שייט. טילי הגיל האחרים, המוכרים כל כך בצה"ל ובצבאות רבים בעולם משתייכים לדור 4. ברפאל אמרו כי מערכות מתקדמות שהוטמעו בו, תוך חיבורו לרשת, מייעלים את יכולות השימוש בו במתארי קרב שונים ומשייכים אותו לדור הטילים המתקדם ביותר.

הטיל שוקל 12.7 קילו ונחשב רב משימתי, כך שניתן לפגוע באמצעותו במגוון רחב של מטרות. בירי של הטיל מהיבשה, ניתן לפגוע באמצעותו במטרות במרחק של כ-5.5 קילומטר, ובשיגורו ממסוק הטווח המרבי שלו כ-10 קילומטר.

לגיל 2 ניתן להתאים שתי תצורות של ראשי קרב: רש"ק כפול, המאפשר חדירה מוגברת למטרה ביותר מ-30% ביחס לטילי גיל מדור קודם; או רש"ק רב-משימתי, המאפשר לשלוט במרעום שלו, ובכך גם באפקט הנזק שייגרם עם פגיעתו במטרה.

הרש"ק שבו מצויד הטיל החדש מאפשר חדירה של יותר מ 20 ס"מ של בטון מזוין, תוך הפעלה של יכולת השהייה, או פיזור של רסס היקפי במקרה של תקיפת מטרות רכות.