פיגוע בבריטניה: הרוג בדריסת מתפללים מחוץ למסגד בצפון לונדון

אדם אחד נהרג ולפחות עשרה נפצעו בתקרית מחוץ לאחד מהמסגדים הגדולים בעיר, במהלך חודש רמדאן ■ הדורס, בן 48, נעצר ■ מיי: "אירוע מחריד" ■ עד ראייה: "זה נראה שהוא ניסה להרוג כמה שיותר בני אדם"

כוחות הצלה באזור פיגוע הדריסה ליד המסגד בלונדון / צילום: רויטרס
כוחות הצלה באזור פיגוע הדריסה ליד המסגד בלונדון / צילום: רויטרס

לפחות אדם אחד נהרג ועשרה נוספים נפצעו הלילה (שני) מפגיעת רכב מסחרי בסמוך למסגד בפינסברי פארק שבצפון לונדון, בירת בריטניה. נהג המסחרית, בן 48, נתפס בזירה על ידי אזרחים והועבר לידי המשטרה. שמונה מהפצועים הועברו לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים, ושניים טופלו בזירה.

מהמשטרה נמסר כי החקירה הועברה לידי המחלקה ללוחמה בטרור. גם ראשת הממשלה תרזה מיי, שכינתה את המקרה "אירוע מחריד", אישרה כי הוא נחקר כאירוע טרור. יריבה בבחירות האחרונות, מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מזועזע לחלוטין" מהתקרית וכי הוא נמצא בקשר עם גורמי הביטחון ועם הקהילה המוסלמית בעיר.

לפי עדי ראייה רבים, נראה כי הדריסה, במהלך חודש רמדאן שבו נוהגים מוסלמים רבים לפקוד את המסגדים, הייתה מכוונת. "הוא ניסה להרוג כמה שיותר אנשים, אז ברור שמדובר בטרור", סיפר עד ראייה לרשת CNN. "הפעם, המטרה הייתה מוסלמים".

סאלח אל-עמודי, עד ראייה שנכח בזירת האירוע, סיפר ל"באזפיד" כי נהג הרכב ניסה להימלט אך הוחזק בידי מקומיים במשך דקות ארוכות עד הגעת השוטרים. לדבריו, טרם נתפס צעק הנהג "אני הולך להרוג את כל המוסלמים". הוא הועבר לבדיקה פסיכיאטרית.

בהודעת המשטרה נאמר כי מדובר ב"אירוע גדול". המשטרה הוסיפה כי הדריסה אירעה מחוץ למסגד גדול עם סיום התפילה וכי מתפללים מוסלמים רבים שהו באזור. עד ראייה סיפר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי המסחרית דרסה מתפללים ביציאתם מהמבנה.

לדברי המועצה המוסלמית של בריטניה, הנהג הפוגע דרס מוסלמים בכוונה תחילה. המועצה קראה לרשויות להגביר את האבטחה סביב מסגדים במדינה.

לפני כשבועיים נהרגו שמונה בני אדם במתקפת טרור משולבת בעיר, שהחלה בפיגוע דריסה בגשר לונדון והמשיכה במסע דקירות במתחם מסעדות ופאבים סמוך. שלושה מחבלים השתתפו במתקפה, שאירעה חמישה ימים לפני הבחירות וכשבועיים לאחר הפיגוע ב מנצ'סטר , והם נורו למוות. ראש הממשלה תרזה מיי גינתה את המתקפה "הנוראית".

מפרטים שפרסמה המשטרה עולה כי אחד המחבלים, חוראם באט, ניסה לשכור משאית במשקל שבעה וחצי טונות, הדומה לזו שבה נעשה שימוש בפיגוע בעיר ניס שבצרפת בחודש יולי בשנה שעברה, שם נהרגו 86 בני אדם ומאות נפצעו. "אם באט היה מצליח לשכור את המשאית - התוצאות היו הרבה יותר חמורות", אמר דין היידון, ראש היחידה ללוחמה בטרור במשטרת לונדון.