אלוביץ' הורחק ממשרדי יורוקום ובזק ויפקיד 5 מיליון ש' ערבות

ביהמ"ש הטיל שורה של הגבלות על המעורבים בפרשת בזק-אלוביץ' ■ סמנכ"ל הכספים של yes ישהה במעצר בית גם הוא ■ החשדות המיוחסים לנאשמים: עבירות דיווח, מרמה, הפרת אמונים ועוד

שאול אלוביץ/ צילום: אביב חופי
שאול אלוביץ/ צילום: אביב חופי

ביהמ"ש השלום בת"א החליט היום על שורה של צעדים בנוגע לחשודים המרכזיים בפרשת בזק-אלוביץ'.

בעל השליטה ויו"ר חברת בזק, שאול אלוביץ', הורחק ממשרדי יורוקום ובזק עד יום שישי הקרוב - אך ללא מעצר בית. דרכונו של אלוביץ' הופקד אצל רשות ני"ע למשך 180 יום, והוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ למשך זמן זה. אלוביץ' יפקיד ערבות בנקאית בסך 5 מיליון שקל.

רון איילון, מנכ"ל yes, ישהה במעצר בית עד ל-23.6 בשעה 19:00. לאיילון הותר לצאת לפגישות במשרדי עורכי-דינו, בתיאום מראש. נאסר עליו ליצור קשר עם כל אחד מהחשודים האחרים בפרשה. נאסר עליו גם כל גישה וחדירה לחומרי מחשב הקשורים ל-yes. דרכונו הופקד בידי הרשות לני"ע למשך 180 יום, והוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ למשך אותו זמן. איילון התבקש להפקיד ערבות בנקאית בסך מיליון וחצי שקל.

מיקי ניימן, סמנכ"ל הכספים של yes, ישהה במעצר בית עד ל-23.6. לניימן הותר לצאת לפגישות במשרדי עורכי-דינו, בתיאום מראש. על ניימן ייושמו מגבלות זהות לאלו של איילון.

החשדות המיוחסים לנאשמים בפרשה: 
■ עבירת דיווח לפי חוק ני"ע, ובכלל זה פרטים מטעים בדוחותיה הכספיים ודיווחיה של חברת בזק במהלך השנים 2017-2015
■ קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות
■ עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד
■ עבירות מנהלים בתאגיד
■ שיבוש מהלכי משפט

ז׳ק חן ומיכל רוזן-עוזר, עורכי הדין המייצגים את שאול אלוביץ', מסרו היום בתום הדיון: "שאול אלוביץ משתף פעולה באופן מלא עם הרשויות ומסר להן את כל המידע שביקשו. אנו מאמינים כי הרשויות אשר יבדקו את החשדות לעומקם, יגיעו למסקנה החד משמעית שאלוביץ' פעל ללא רבב. מטבע הדברים, לא נוכל להתייחס לפרטי החקירה מעבר לכך".

על רקע החשדות, הוגשה היום על ידי עו"ד רם דקל בקשה לגילוי מסמכים לפני הגשת תביעה נגזרת נגד החברה.

"yes הייתה שווה אפס וכולם ידעו את זה"

בשיחה עם "גלובס", גורם שהיה מעורב בעסקת בעלי העניין של אלוביץ' תוקף את ההסכם שנחתם לבסוף ומותח ביקורת על המחיר הגבוה שבזק שילמה תמורת yes.

"yes הייתה שווה אפס וכולם ידעו את זה. בזק שילמה מיליארד שקל על הסינרגיות עם yes, אבל סינרגיות זה על הקרח. איפה זה עכשיו? עם דירקטוריון נורמלי, אלוביץ' צריך היה להחזיר כסף. בעסקה הזו ובהסדר המס יש את כל שורשי הטומאה שאפשר להעלות על הדעת בעסקת בעלי עניין", כך אומר היום גורם בכיר בבזק שהיה מעורב בעסקה שעומדת כיום במרכז החקירה של הרשות לניירות ערך. לדבריו, העסקה נוהלה כולה מתחילתה ועד סופה במטרה אחת בלבד - לאפשר לאלוביץ' לקבל כמה שיותר כסף במסגרת עסקת בעלי העניין לרכישת חלקו ב-yes.

"מה שאול הביא לעסקה? הוא הביא את חלקו ב-yes, נכון? השאלה היא כמה yes שווה. היא שווה כלום. למה שווה כלום? כי יש לה מלא חובות", אומר הבכיר. "אז הוא מוכר כאילו סינרגיות. מה זה סינרגיות? זה גם וירטואלי לגמרי, הוא אומר לך אם תקנה ממני אתה יכול בעסק שלך, בבזק, לחסוך כסף, אז תן לי משהו בתמורה על זה שאתה יכול לחסוך. ומה שהיה דפוק בעסקה הזאת זה שכאילו 100% מהחסכונות נחשבו לצורך שווי העסקה. עד היום אין שקל מהסינרגיות".

"היו משלמים, אבל בקטנה"

כפי שנכתב אתמול "בגלובס", מאחר שמניות יורוקום ב-yes לא היו שוות הרבה, התמקד המשא ומתן עם בזק בשתי דרישות אחרות של החברה: האחת היא שבזק תשלם לה עבור סינרגיות עתידיות עם בזק, והשנייה היא שבזק תשלם לה על ההפסדים העצומים שנצברו ב-yes וניתן לנצל כדי לחסוך תשלומי מס עתידיים. בסופו של דבר בזק הסכימה לשלם מיליארד שקל ו-50 מיליון שקל (680 מיליון שקל במזומן ועוד 370 מיליון שקל בתשלומים מותנים) - סכום גבוה בהרבה מהערכת השווי של בנק ההשקעות מריל לינץ', שליווה את העיסקה מטעם בזק. כמעט כל הסכום ששולם יוחס לאותן סינרגיות תיאורטיות שתלויות בביטול הפרדה מבנית עד סוף 2016 ולנכס המס שניצולו תלוי אף הוא בביטול ההפרדה המבנית או התאגידית. על פי הסדר המס, במסגרת מיזוג בין בזק ל-yes תשלם בזק מס של 462 מיליון שקל.

הבכיר שדיברנו עמו עומד גם הוא על הבעייתיות של הסדר המס שהושג. "מה אומר ההסדר? הוא אומר תקשיב, החברה יש לה הפסדים ואני רוצה שתשלם לי משהו על ההפסדים האלה. בכל סיטואציה שאלוביץ' מוכר את החלק שלו למישהו אחר, ההפסדים האלה שווים אפס. הם רלוונטיים רק במקרה שבזק היא הרוכשת כי היא מימנה חלק גדול מההפסדים האלה לאורך השנים, אז מס הכנסה לא יכול לטעון שזו עסקה מלאכותית. אם אתה קונה חברה מפסידה לצורכי מס, אז זו נחשבת עסקה מלאכותית, כי לא באמת קנית חברה, קנית הפסדים. הסיטואציה היחידה שבה ההפסדים שווים משהו למישהו זה כשבזק קונה. ואז גם פה עלתה השאלה, כמה הפסדים בכלל יש וכמה צריך לשלם עליהם. אם זו הייתה עסקה באמת, של קונה מרצון ומוכר מרצון, הוא היה מקבל משהו על ההפסדים, אבל בקטנה".

עד למועד סגירת הגיליון לא התקבלה תגובה מבזק לדברים.

הנחקרים המרכזיים בפרשה

שאול אלוביץ'

תפקיד: יו"ר דירקטוריון בזק ובעל השליטה בחברה, ובעלים של יורוקום שהחזיקה בחברת יס

אלוביץ' הוא האיש שהכול עובר דרכו. הוא אדריכל עסקאות בעלי העניין, ומתוך אילוצים וחובות לבנקים השתמש לכאורה בבזק ובמשאביה למימון רכישת יס. הוא היה בטוח שבזק עשתה את עסקת חייה כשרכשה את יס במחיר המופקע ושידר לדירקטוריון ביטחון בכך שההפרדה המבנית אוטוטו מתבטלת, ולכן הסדר המס שמיטיב עם בזק ייכנס לתוקף. עד היום זה לא קרה.

רון אילון

תפקיד: מנכ"ל יס

ככל הידוע, רשות ניירות ערך חושדת שהוא פעל בתיאום עם שאול אלוביץ' במטרה להשיא לו רווחים, וזאת באמצעות דחיית תשלומים לספקים באופן שיביא לשיפור תזרים המזומנים של יס, כפי שנחשף ב"גלובס". המטרה בשיפור תזרים המזומנים של החברה הייתה להביא את החברה ליעד שנקבע כתנאי לתשלומים במסגרת הסכם הרכישה. בידי הרשות לניירות ערך עדויות של ספקים שהחברה דרשה מהם לדחות תשלומים אחרי 2016, וזאת כדי שיורוקום תוכל לקבל תשלומים שהותנו במסגרת העסקה בכפוף ליעדים.

מיקי ניימן

תפקיד: סמנכ"ל הכספים של יס

ניימן עוכב לחקירה מתוקף תפקידו. היה לו חלק פעיל במשא ומתן על עסקת בזק-יס והוא סיפק נתונים לבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן, שהכין את חוות הדעת על שווייה של יס. לפי חוות הדעת, השווי נסק ל-2-3ל מיליארד שקל ואף יותר בשלבים מסוימים. ניימן גם היה מעורב בהכנת תוכניות העבודה של yes, שהצביעו על כך שביצועי החברה רק יילכו וישתפרו, למרות שהיה ברור שהתחרות בתחום הטלוויזיה רק תלך ותחריף.