הבורסה ליהלומים תקים מרכז חדשנות שבו יפעלו סטארט-אפים

מרכז החדשנות עתיד להיקרא Diamond Tech ■ יקדם טכנולוגיות לתעשיית היהלומים ותכשיטנות - אך גם לתעשיות הרובוטיקה, התכנה והחומרה, טכנולוגיות רפואיות, פיננסים ומסחר וטכנולוגיות חלל

חדר מסחר בבורסה ליהלומים/ צילום: תמר מצפי
חדר מסחר בבורסה ליהלומים/ צילום: תמר מצפי

הבורסה ליהלומים מצטרפת למכרז של הרשות לחדשנות לקבלת זיכיון להקמת מעבדת חדשנות משלה. במסגרת המעבדה היא תפעיל חברות סטארט-אפ שיעסקו בפיתוח טכנולוגית חדשות שישמשו בעיקר את העוסקים בענף היהלומים.

מרכז החדשנות עתיד להיקרא Diamond Tech ותפקידו יהיה לטפח חברות סטארט-אפ ישראליות וזרות שנמצאות בשלבים ראשונים של פיתוח מוצרים. בהודעה שפרסמה הבורסה ליהלומים נאמר כי בכוונתה להשתמש במרכז החדשנות כדי לקדם חברות הזנק שיובילו תוכניות לפיתוח טכנולוגיות חדשות שבכוחן לסייע לתעשיית היהלומים ולעוסקים בתכשיטנות - אך גם לתעשיות הרובוטיקה, התכנה והחומרה, טכנולוגיות רפואיות, פיננסים ומסחר וטכנולוגיות חלל.

במסגרת התוכנית, הבורסה ליהלומים הודיעה על שיתוף פעולה שהיא מקיימת עם החברות הניג מבריטניה ושרין מישראל - שתיהן עוסקות בפיתוח של טכנולוגיות המשמשות את תעשיית היהלומים.

במיזם עתידות לקחת חלק גם פדרציית התכשיטים הבינלאומית, חברת השילוח המאובטח ברינקס, הטכניון והקרן הישראלית Plus Ventures. גופים אלה, כך נמסר, חתמו על מזכר הבנות של שותפות אסטרטגית עם המיזם החדש.

מעורבות בולטת במיזם, היא של קרן ההשקעות הסינית Pantheon Pacific, שעל פי הערכות מנהלת השקעות בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר. הקרן השקיעה בעבר בחברות שונות סכומים שהיקפם בין 25 ל-120 מיליון דולר לכל השקעה. גורמים שמעורבים במיזם אמרו כי במקרה זה הקרן הסינית חורגת ממנהגה - להשקיע בחברות סטארט-אפ, וזאת בשל העניין הרב שהיא מגלה בתחומי המסחר האלקטרוני והרובוטיקה.

לדברי נשיא הבורסה ליהלומים, יורם דבש "קיבלנו החלטה אסטרטגית להקים מרכז חדשנות מתוך הכרה בכך שתעשיית היהלומים צריכה להתפתח מבחינה טכנולוגית ולאפשר לנו להתמודד עם מרכזים עתירי כוח אדם זול. ישראל נחשבת מובילה עולמית בנושאים אלה - מה שהופך אותה למקום אידיאלי להובלת תעשיית היהלומים הגלובלית לכיוונים טכנולוגיים חדשים ואנחנו מעודדים מהמעורבות של השותפים הגלובליים שנותנים רוח גבית להצלחת המיזם".

מנכ"ל חברת שרין, דיוויד בלוק מסר כי "שרין מצפה בהתרגשות להשתתף ביוזמה החדשה והחשובה הזאת שתהווה כלי מרכזי בפיתוח טכנולוגיות ישראליות בענף היהלומים".

גם מנכ"ל הניג, אריק סלע בירך על המהלך ואמר כי "אנו משוכנעים כי תעשיית היהלומים יכולה להרוויח מפיתוח טכנולוגיות חדשות ולמרכז החדשנות שאנו מתכוונים לייסד יש את התנאים הנכונים להצלחה".

ל"גלובס" נודע כי בכוונת הבורסה ליהלומים להקים את מרכז החדשנות המתוכנן - גם אם היא לא תקבל את הזיכיון במסגרת התכנית שמובילה רשות החדשנות.