אביגדור יצחקי יהיה מנוע מלעסוק בנושא השכרה לטווח קצר

על פי הסדר ניגוד העניינים של ראש מטה הדיור, שנחשף בעקבות פניית "גלובס" ועמותת הצלחה,  יצחקי מנוע בטיפול בתחום כל עוד בנו עוסק בו

אביגדור יצחקי / צילום:אוריה תדמור
אביגדור יצחקי / צילום:אוריה תדמור

בעקבות פנייה של עמותת הצלחה ו"גלובס", נחשף הסדר ניגוד העניינים של ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי.

לפי ההסדר, שהוגש לשר האוצר משה כחלון בסוף יולי 2015, בנו של יצחקי הוא בעל עסק להשכרת דירות לטווח קצר, "ובמסגרת עיסוקו משכיר דירות שבבעלותו ודירות שבבעלות אחרים לזמן שאינו עולה על 3 חודשים". בעקבות זאת, מתחייב יצחקי בהסדר כי יימנע מטיפול בנושא השכרה לטווח קצר, כל עוד בנו עוסק בתחום, ויימנע כמובן מכל עניין הנוגע באופן ישיר לדירות שבבעלותו ולדירות אותן הוא משכיר במסגרת העסק.

יצחקי אמר היום ל"גלובס", כי בנו עוסק כיום בעיקר בהשכרות לטווח ארוך, "והוא הפסיק עם השכרת דירות אייר בי.אנד.בי לטווח קצר". כמה דירות יש לו? "אין לי מושג ואני גם לא מתעניין. אבל מדובר בעיקר בעבודה עבור אחרים. בבעלותו יש לו אולי דירה אחת, לדעתי". ומה בנוגע לדבריו בעבר על כך שילדיו, בנו ובתו, מתמודדים בהגרלות מחיר למשתכן? "התכוונתי לבת שלי".

בהסדר מצוין כי יצחקי מחזיק עדיין במניות ומכהן כדירקטור ב-3 חברות נדל"ן יזמיות - יסודות רום, י.ג.א.ל רום ויסודות רום 1996, שאינן פעילות כבר קרוב ל-15 שנה. החברות הקימו בעבר, עם שותפים, פרויקטים למגורים בגן יבנה ובקדימה ואחת מהן הייתה שותפה לקידום מקב"ת (מכרז על קרקע בלתי מתוכננת) במושב קדרון ליד גדרה, פרויקט שגם גרר תביעה משפטית שהסתיימה רק לפני כשנתיים וזיכתה את החברה של יצחקי בכ-2.5 מיליון שקל.

יצחקי, ששימש בין השאר מנכ"ל ראש הממשלה בתקופת כהונתו של אריאל שרון (ראשית שנות ה-2000), הקים את חברות הנדל"ן בתקופה שבה עבד כרואה חשבון יחד עם משה לאון, שכיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה בכהונה הראשונה של בנימין נתניהו (סוף שנות ה-90). יצחקי הדגיש היום כי החברות הללו לא מחזיקות יותר קרקעות והן אינן פעילות.

"צעד חשוב"

יצחקי מציין בהסדר כי "אין באמור כדי למנוע עיסוק בנושאים אשר בתחום סמכותי אשר משפיעים או שהינם בעלי פוטנציאל השפעה או השלכה על כלל הציבור או על סקטורים רחבים ממנו, או על קבוצה גדולה ובלתי מסוימת אחרת, אף אם יש בהם כדי להשפיע בעקיפין על הנושאים שבהם אני מנוע מלטפל לפי כתב התחייבות זה... ככל שמדובר בהשפעה מהותית, אטפל רק לאחר קבלת אישור היועץ המשפטי למשרד האוצר ובתנאים שיקבע".

לדברי אלעד מן, היועץ המשפטי של "הצלחה", חשיפת ההסדר היא צעד חשוב נוסף לקראת שקיפות שלטונית. לדבריו, "חשיפת הסדרים למניעת ניגודי עניינים של בכירים בשירות הציבורי, ובתפקידי מפתח כמו של יצחקי בפרט, חיונית לצורך בקרה יעילה על תקינות המנהל, והיא מאפשרת תמונה טובה יותר לגבי עניינים פרטיים של אישי ציבור".