דירקטור בבזק פנה למריל לינץ' וביקש להתגמש בהערכת השווי

פרטים חדשים מהתהליך שקדם לעסקת בזק-yes ■ מריל לינץ', בנק ההשקעות שייצג את בזק בעסקת בעלי העניין שנחקרת בימים אלה ברשות לניירות ערך, דחה את הפנייה על הסף

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

הוויכוח סביב שוויה של חברת yes הולך ומחריף: דירקטור בבזק שמקורב לשאול אלוביץ', בעל השליטה בחברה, פנה בזמן המו"מ לבנק ההשקעות מריל לינץ' בישראל וביקש לגלות "גמישות" בכל הקשור לשווי שקבעה החברה. במריל לינץ' דחו את הפנייה על הסף.

מריל לינץ' הוא בנק ההשקעות שייצג את בזק בעסקת בעלי העניין שנחקרת בימים אלה ברשות לניירות ערך. ראוי להדגיש כי מריל לינץ' לא היה מוכן לסגת מהערכת השווי שנתן ל-yes לכל אורך המו"מ, והתעקש שהתמורה שצריכה להיות משולמת לבזק לא תעלה על כ-300 מיליון שקל עבור חלקו של אלוביץ' ב-yes.

מנגד, חוות הדעת של בנק ההשקעות הנגדי ששכרה yes, ג'יי פי מורגן - שמשמש למעשה כבנק הבית של אלוביץ' - נתן הערכת שווי ל-yes שבשלבים מסוימים אף הגיעה למחירים של 4 מיליארד שקל ויותר.

המו"מ בין הצדדים עלה על שרטון כמה וכמה פעמים, וכפי שכבר תואר בהרחבה העסקה לא הצליחה להתקדם ואלוביץ' היה תחת לחץ של לוחות זמנים בשל אילוצים שהציבה לו רשות ההגבלים העסקיים למכירת אחזקותיו ב-yes. מכיוון שבזק הייתה הקונה היחידה הפוטנציאלית, הרי שאלוביץ' היה בעמדת נחיתות - מה שהיווה הזדמנות עבור בזק להוריד את מחיר העסקה למינימום, או כפי שתואר על ידי אלה שהתנגדו לעסקה: המחיר של yes היה 'שווה אפס'. כפי שהתברר בסוף, התמורה הכוללת הסתכמה בכמיליארד שקל ליורוקום.

מרבית הדירקטורים בבזק פעלו לכאורה בניגוד לאינטרס של החברה וייצגו את האינטרסים של אלוביץ', כפי שעולה מחשיפות הפרוטוקולים של הדיונים על העסקה. לכן אין זה מפתיע שחלק מהדירקטורים התגייסו לעזרת בעל השליטה ופעלו באופן אישי כדי לנסות ולשכנע את הבנק שיגלה גמישות - דבר שהוא כאמור סירב לעשות. בפרוטוקולים שנחשפו אתמול (ד') לראשונה ב"גלובס" מופיעים נציגי הבנק ומסבירים מדוע המחיר לא יכול לעלות.

באמצעות בזק הכחיש הדירקטור את דבר הפנייה למריל לינץ', ואילו הבנק סירב להתייחס והפנה אותנו לבזק.