ניתוק קשר עם איראן וסגירת אל-ג'זירה: הדרישות מקטאר

מדינות ערב שניתקו את קשריהן עם מדינת המפרץ בטענה שזו תומכת בטרור, גיבשו מסמך בן 13 סעיפים עליו צריכה קטאר להשיב בתוך עשרה ימים

הנסיך הסעודי  מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

מדינות ערב שניתקו לאחרונה את קשריהן הדיפלומטיים עם קטאר גיבשו אתמול (חמישי) רשימת דרישות לסיום המשבר. בין דרישות המדינות, בהובלתה של ערב הסעודית , נדרש מ דוחא לסגור את פעילותה של רשת אל-ג'זירה, לצמצם את הקשרים הדיפלומטיים עם איראן ולסגור את בסיס הצבא הטורקי שבקטאר.

הרשימה כוללת 13 סעיפים והיא הוצגה לקטאר על ידי שכנתה כווית המתווכת בין הצדדים. הקטארים נדרשו לנתק את הקשרים עם ארגונים אסלאמיסטיים קיצוניים, ובהם חיזבאללה, האחים המוסלמים ואל-קאעידה.

ערב הסעודית, מצרים , איחוד האמירויות הערביות ובחריין ניתקו את קשריהן עם קטאר בתחילת החודש לאחר שטענו כי מדינת המפרץ תומכת באופן קבוע בארגוני טרור. הן דרשו מקטאר להשיב למסמך הדרישות בתוך עשרה ימים, וכן לשלם פיצויים בסכום לא ידוע.

בנוסף, נקראה קטאר לא לאפשר התאזרחות של אזרחי אותן מדינות בתחומה, ולגרש את אלו השוהים במדינה בעת הזו. המדינות המחרימות הסבירו דרישה זו, בכוונה למנוע התערבות של דוחא בענייני הפנים שלהן. עוד נדרש מקטאר במסמך הדרישות להסגיר חשודים המבוקשים על ידי ארבע המדינות המחרימות, להפסיק את מימון הגופים המוגדרים על ידי ארצות הברית כארגוני טרור ולספק מידע על גורמי אופוזיציה בערב הסעודית שזכו לתמיכתה הכספית של קטאר.

מוקדם יותר השבוע, מתחה מחלקת המדינה של ארצות הברית ביקורת על החרמה והטילה ספק במניעים לחרם. בהודעה מוושינגטון נאמר כי ככל שהזמן חולף, "כך גובר הספק לגבי הפעולות שננקטו על ידי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. נותרנו עם שאלה אחת פשוטה: אם הפעולות האלו נוגעות באמת ובתמים לחשש מהתמיכה לכאורה של קטאר בטרור או שהן קשורות למתיחות הארוכה בין מדינות המפרץ".

הדברים היו מנוגדים לעמדה של הנשיא דונלד טראמפ מתחילת המשבר, שהאשים את קטאר בתמיכה בטרור והצדיק את המהלך של שכנותיה. עם תחילת החרם, אמר טראמפ כי "היה עלינו לקבל החלטה, אם אנחנו הולכים בדרך הקלה או נוקטים פעולה קשה - לעצור את מימון הטרור".

מנגד, טורקיה שלחה אתמול ספינת סיוע ראשונה לקטאר וכוח קטן של חיילים, במקביל לניסיון של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן לתווך במציאת פתרון למשבר. "יש הסכמה על הגברת המאמצים לסיים את המתיחות באזור הקשורה לקטאר", מסרו גורמים בלשכתו של ארדואן.