כמה כסף אפשר להרוויח בתחום האשראי הצרכני להמונים?

פלטפורמות ה-P2P מאפשרות לבנות תיק הלוואה אשר התשואה הפנימית הגלומה בו יכולה לנוע בין 4% ל-11% וזאת לאחר שיקלול שיעורי אי ההחזר הצפויים

מימון וגיוס כספים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מימון וגיוס כספים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

על כל משקיע שמנהל את תיק הנכסים שלו לקבל החלטה בסיסית - איזה חלק הוא מקצה לאגרות חוב ( Fixed income ) ואיזה למניות ( Equity ). לאחר שהמשקיע בוחר את התמהיל אשר המתאים לו בהתחשב באופק ההשקעה ומידת הסיבולת שלו לסיכון עליו להתחיל ולבחור מניות ואגרות ספציפיות או סלים שלמים.

מזה כמה שנים שהרכיב האג"חי בתיקים נסחר בתשואות נמוכות מאוד, משקיע אשר ירכוש היום איגרת חוב של מדינת ישראל לעשר שנים יקבל תשואה של כ-2%. מי שיפנה ויחפש תשואה טובה יותר מעבר לים יפגוש בתשואות דומות או אף נמוכות מכך. ברמות סיכון סבירות האג"ח הקונצרני (דירוגי השקעה) המצב אינו מסביר פנים יותר. בשל כך, בין היתר, בשנים האחרונות התפתחה בארה"ב אלטרנטיבה להשקעה באגרות חוב של קונצרנים והיא השקעה באשראי צרכני באמצעות פלטפורמות דיגיטליות שהתפתחו לצד התפתחות תעשיית הפינטק.

תחום ההלוואות Peer to Peer לא נולד בוואקום. התחום הוא חלק גדול מהטרנד האדיר של כלכלה שיתופית אליה נחשפנו בשנים האחרונות. כלכלה שיתופית מאפשרת באמצעות שימוש באמצעים טכנולוגיים ניצול עודף קיים של משאבים ושירותים בידי אנשים פרטיים ומשקי בית. הכלכלה השיתופית הפכה בעלת השפעה גוברת על הכלכלה המסורתית. כיום אובר, אולי הדוגמא הבולטת ביותר בתחום, מסיעה מיליוני אנשים בעולם ואין בעלותה אפילו כלי רכב אחד. AirBNB מלינה מיליוני אנשים בעלום מבלי שבבעלותה אפילו חדר מלון אחד. באותו האופן, פלטפורמות ההלוואת Peer to Peer מאפשרות היום למיליוני אנשים ללוות כספים מבלי להחזיק את ההון בעצמן. על בסיס אותם עקרונות שיתופיים אדם אשר ברשותו נכס עודף (הון זמין להלוואה) יכול להלוות אותו לאדם אשר זקוק להלוואה באופן ישיר ומבלי לעבור דרך ה"כלכלה המסורתית" - הבנק.

מה פוטנציאל ההשקעה?

בשנים 2006-2007 הוקמו בארצות הברית פרוספר (Prosper) ולנדיג קלאב (lending club) החלוצות בתחום ועד כה העניקו הלוואות בהיקף של כ-35 מיליארד דולר. לכל אחת מהחברות מערכת דרוג אשראי פנימית אשר נותנת ציון לפונים. בהתאם לאהבת או שנאת הסיכון יכול לבחור המלווה לקנות הלוואות או שברי הלוואות ברמות סיכון שונות. הדבר מתאפשר בזכות שוק דרוג האשראי האמריקאי אשר מאפשר לפלטפורמות גישה לנתוני האשראי של הלווים. בפלטפורמת פרוספר לדוגמא נעים שיעור הריביות בין כ- 7% ללווים חזקים ועד 30% ללוים אותם מגדירה המערכת כלווים בסיכון גבוה ומאוד גבוה.

מעבר לזה, בארה"ב מתקיים מזה מספר עשורים תהילך מוסדר של רישום ותיעוד היסטוריית האשראי של כל צרכן, כאשר לכל אדם ניתן דירוג אשראי הנקרא FICO הנע בין 300 ל-850 נקודות.

ומה לגבי הסיכון שהלווה לא יחזיר את ההלוואה?

בנתוני הפלטפורמה ניתן למצוא גם את התחזיות לאי ההחזר בעבור כל רמת סיכון של לווה. שילוב של שני פריטי המידע הללו מאפשר לבנות תיק הלוואה אשר התשואה הפנימית הגלומה בו יכולה לנוע בין 4% ל-11% וזאת לאחר שיקלול שיעורי אי ההחזר הצפויים. תיק הלוואות שכזה יכול לייצר לאורך זמן תשואה גבוהה ויציבה וזאת בשונה מהשווקים המסורתיים - שווקי המניות והאג״ח המושפעים מתנודתיות גבוהה.

בתעשיית הפינטק בשנים האחרונות קמו חברות אשר עיסוקן בניתוח נתונים השוואתיים בכל תעשיית האשראי הצרכני המקוון ( P2P) אשר המובילות בינהן הן החברות PeerIQ ו Orchard אשר כל אחת מהן יצרה מדד המתאר את התנהגות שוק ההלוואות הצרכניות המקוונות בארה"ב.

פלטפורמות מסוג זה אשר מחברות בין לווים ומלווים מאפשרות הן ללקוח הפרטי והן למוסדיים להשתתף בערוץ ההשקעות החדש הזה שנפתח. עד שפלטפורמות אלו צברו נפח ומוניטין היה האשראי הקמעונאי נחלתם של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. הפלטפורומות כאשר הן נתמכות ברוח הגבית של טכנולוגיות הטיפול והניתוח באמצעות ביג דאטה סדקו את המונופול של המוסדות הוותיקים.

אם נשפוט על פי שיעורי יצירת ההלוואות של הפלטפורמות השונות אשר מגיעות לכמה מאות מיליוני דולרים בחודש נראה כי הטפטוף בדרך להפוך למבול. עבור עולם המשקיעים נוצר ערוץ השקעה חדש ישיר ומסקרן שמאפשר לגוון את התיקים הקיים המורכב מחוב של מדינות ותאגידים עם רכיב של אשראי צרכני. כבר היום עיקר הכספים המהווים מקור למימון ההלוואות באמצעות פלטפורמות ה-P2P בא מהשוק המוסדי. רק בסוף חודש פברואר הודיעה Prosper ענקית ההלוואות המקוונות, כי קונסורציום של משקיעים בהובלת המשקיע האגדי גורג׳ סורוס העמיד התחייבות לטובת הפלטפורמה להעמדת מימון בהייקף של כ 5 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות.