חשד: מזכירת בזק הייתה "חפרפרת" של שאול אלוביץ'

עו"ד לינור יוכלמן, מזכירת בזק ויד ימינו של אלוביץ', נחקרה ברשות ני"ע ■ סטלה הנדלר חשודה בקבלת דבר במרמה ודיווח כוזב ■ בזק: "יוכלמן פעלה ופועלת במסגרת תפקידה אך רק לטובת החברה"

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

עורכת הדין לינור יוכלמן, מזכירת חברת בזק ויד ימינו של הבעלים שאול אלוביץ', נחקרה היום (שישי) ברשות לניירות ערך בחשד שתיאמה העברת מידע לאלוביץ' בכל שלבי המשא ומתן בעסקת בזק-yes.

יוכלמן נחשבת למקורבת מאוד לאלוביץ'. בשנים האחרונות היא זכתה לקידום משמעותי בבזק, הן בבונוסים והעלאות שכר והן מינויה לתפקיד סמנכ"ל. לאחרונה היא אף קיבלה את תפקיד היועצת המשפטית של החברה.

החברה הודיעה היום לבורסה על המשך החקירה של בכירים בחברה ובחברת הלוויין yes במסגרת חקירת עסקת בזק-yes. לא ברור מי הנחקרים הנוספים, אך יש לשער שקשת הנחקרים תכלול לא רק בעלי תפקידים בחברה, אלא גם דירקטורים. ככל הידוע, חלק מהדירקטורים פנו לקבלת ייעוץ משפטי מקביל לייעוץ המשפטי שהם מקבלים מתוקף היותם דירקטורים. כידוע, בזק שכרה את משרד הרצוג-פוקס-נאמן לעניין.

יוכלמן, שמונתה כאמור לאחרונה ליועצת המשפטית של מטה קבוצת בזק, היא ללא ספק הדמות המרכזית בעסקת בזק-yes. בברית מילה שנערכה לבנה לפני כשנתיים, כשלצידה עומד הפטרון שלה, שאול אלוביץ, נשאה יוכלמן נאום שדיבר בעיקר על הקשיים הרבים שעמדה מולם בעסקת בזק-yes ועל שמחתה הרבה על כך שהעיסקה הושלמה.

בכירים בבזק  נשבעו ששמעו את אלוביץ אומר כי הוא סומך על יוכלמן כמו על בת משפחה. האמון המוחלט של בעל השליטה בבזק ביוכלמן, הוא תוצאה של עבודה צמודה במשך שנים בנושאים הרגישים ביותר. החיסרון הגדול של יוכלמן, ככל הנראה, הוא נטייתה להתרברב בנושא. רבים מאנשי בזק שומעים ממנה לא פעם על משימות מיוחדות שבעל השליטה הפקיד בידיה.

בזמן שבבזק המתינו לאישור עסקת yes על ידי ראש הממשלה, הייתה זו יוכלמן שאמרה שאין מה לחשוש כי שרה (נתניהו) כבר הבטיחה לאיריס (אשתו של אלוביץ') בארוחת ערב משותפת של בני הזוג כי האישור יגיע בקרוב. לא ברור האם מדובר בהתרברבות או בהבטחה אמיתית, אך הדבר מעיד על דרך התנהלותה של יוכלמן. קשה לחשוב על דמות יותר שנויה במחלוקת בבזק מיוכלמן.

בעסקת בזק-yes שימשה יוכלמן כמזכירת הוועדה המיוחדת, אבל למעשה הייתה אשת הקשר בין אלוביץ' ואנשי יורוקום לבין חברי הוועדה. היא זו שהייתה אחראית על כל תיעוד עבודת הוועדה, והפרוטוקולים המקוטעים שמסכמים את עבודת הוועדה הם פרי עבודתה.

בעסקת בזק-yes, סיפרו אנשי בזק על השעות הרבות שהיא מבלה עם אלוביץ' ואנשי יורוקום, לעיתים קרובות במשרדי יורוקום. התחושה בקרב מנהלים בבזק, שליוו את העסקה, הייתה שכל המידע זרם באופן חופשי אל אנשי יורוקום.

בחירתם של חוקרי רשות ני"ע לחקור את יוכלמן כבר בשלב זה, מעידה על מרכזיותה בפרשה. יוכלמן מחזיקה במידע רב על התנהלות אלוביץ', אנשיו וחברי הוועדה המיוחדת של הדירקטוריון. אם החוקרים יצליחו לחלץ ממנה מידע בנושאים אלו, צפויות התפתחויות מרעישות בפרשה. 

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי גם בעסקת יס וגם בעסקת בעלי העניין השניה שבמחלוקת (אך לא תחת חקירה) עסקת חלל, שאושרה רק לאחרונה, נוכחים בישיבות המו"מ נשבעים שראו אותה שולחת הודעות ומוכנים להישבע על כך.

לעתים הדברים הגיעו עד כדי אבסורד שצוותי המו"מ של בזק בעסקת בזק-yes היו מגלים שבידי הצוות של יס מצוי מידע בלעדי שמעולם לא העבירו להם. יתירה מכך היו מקרים שהמידע היה בידי צוות מצומצם של בנק ההשקעות מריל לינץ, והם נדהמו לגלות שאנשי יס היו מודעים למידע הזה, בעוד שלמעשה הייתה אמורה להיות הפרדה מוחלטת בין החברות. הפרדה זו כמובן מעולם לא התקיימה, הפרדה שמחויבת בעסקאות בעלי עניין.

סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, הצטרפה אתמול (ה') לרשימת הנחקרים במסגרת פרשת בזק-yes ע"י רשות ניירות ערך. כפי שנחשף ב"גלובס", מפרוטוקול דיוני דירקטוריון בזק עולה כי הנדלר פעלה להעלות את שווי עסקת רכישת yes על ידי בזק, וטענה כי היא שווה לבזק תוספת ערך של 3 מיליארד שקל - בעוד שאנשי מריל לינץ' (בנק ההשקעות שייעץ בתהליך העסקה) שנכחו בדיון, גלעד רוזוליו ומארק דוהאן, טענו ששווי העסקה צריך להיות נמוך בהרבה. החשדות נגד מנכ"לית בזק הם עבירות קבלת דבר במרמה ועבירות דיווח.

לאחר חקירתה כתבה הנדלר לעובדי בזק, דרך פרופיל הפייסבוק האישי שלה: "ימים לא פשוטים עוברים עלינו בבזק, מאז החלה החקירה (...) אתם וודאי ערים לחקירה של הרשות לניירות ערך. חשוב לי לפנות אליכם, על מנת להדגיש כי החקירה המדוברת אינה משפיעה על הפעילות של החברה. נמשיך לפעול באותה המחוייבות כדי לעמוד במשימות שלנו בכל ההיבטים: החל בפיתוח התשתיות, דרך השקעה בחדשנות ובשירותים מתקדמים וכלה בשירות הלקוחות שלנו.

"מוטלת עלינו האחריות לשמור על המובילות של בזק ולהמשיך ולהעניק שירות מצויין ללקוחותינו הפרטיים והעסקיים. אנחנו עובדי בזק ידענו משברים מסוגים שונים במהלך השנים, ותמיד הצלחנו לצאת מהם מחוזקים. אני משוכנעת כי כך יהיה גם עתה".

מבזק נמסר כי ״היועצת המשפטית של מטה בזק, עורכת הדין לינור יוכלמן, מכהנת בבזק כעשור ומונתה על ידי הדירקטוריון הקודם בתקופת בעלי השליטה הקודמים של החברה. ליוכלמן ניסיון מקצועי עשיר של למעלה מ 14 שנה בחברות ציבוריות, נקי מכל רבב.

"עו״ד יוכלמן פעלה ופועלת במסגרת תפקידה אך רק לטובת החברה וכך נהגה גם באירועים העומדים לחקירה. עו״ד יוכלמן השיבה באופן מלא לכל השאלות שנשאלה".

עו״ד נתי שמחוני ממשרד הרצוג פוקס נאמן המייצג את החברה ואת גב׳ הנדלר: ״מנכ״לית בזק, סטלה הנדלר, שיתפה פעולה באופן מלא עם חקירת הרשות לניירות ערך , ענתה על כל השאלות שנשאלה וכפרה במיוחס לה. הנדלר ממשיכה לנהל את בזק ,כך שהחקירה לא תשפיע על פעילות החברה. בזק ידעה בעבר אירועים לא פשוטים ותמיד יצאה מחוזקת מהם, וכך יהיה גם הפעם״.