"15 אלף זוכי מחיר למשתכן יתחילו להתקשר, ולא יהיו תשובות"

מנכ”ל אשדר ארנון פרידמן: "ההגרלה הגדולה ל-15 אלף דירות מוזלות במחיר למשתכן היא טעות - באוצר רצו להושיב יותר אנשים על הגדר, שלא ילכו לקנות דירה יד שנייה או חדשה"

ארנון פרידמן / צילום: איל יצהר
ארנון פרידמן / צילום: איל יצהר

שבוע אחרי פתיחת ההגרלה הגדולה של משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון ל-15 אלף דירות מוזלות במחיר למשתכן, יש מי שחושש מהשפעות הלוואי שלה על השוק ועל הקבלנים. "הצוות שמטפל היום בנושא הדיור בממשלה עושה עבודה שלא עשו שנים בתחום - בקידום תוכניות, בהסרת חסמים ועוד. חלק מהעבודה זו תוכנית מחיר למשתכן, שעליה יש ביקורת לא קטנה, למרות שגם שם הכוונה טובה. הבעיה היא שבדרך עושים לא מעט טעויות, וההגרלה הגדולה זו אחת הטעויות האלו", כך סבור ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר מקבוצת אשטרום.

"מדובר בניסיון להשפיע על השוק בטווח המיידי. הם אומרים שיגרמו לזה שיהיו 15 אלף זוכים, והנה הורידו הרבה מאוד זכאים חסרי דירה מהביקושים לדירה חדשה או יד שנייה בשוק החופשי.

"אלא שאם היה אפשר באמת לממש את הזכייה בחודש חודשיים קרובים, המצב היה טוב. אני לא מתכוון לקבלת מפתח, אלא לפחות להתחיל בתהליך אמיתי מול הקבלן. אבל זה לא המצב. בהגרלה הזו בוחרים עיר, בלי לדעת באיזה פרויקט יזכו ובלי לדעת אפילו באיזה דירה זכו. מה שיקרה זה שאחרי שתסתיים ההגרלה, 15 אלף הזוכים יתחילו להתקשר לקבלנים מתי יוכלו לבחור דירות - ולנו לא יהיו תשובות לתת.

"הרי עד שהקבלן לא יקבל את הדרישות של כל הגורמים לקראת ההיתר, אין לו מה להראות תוכניות כי הן לא סופיות. אנשים ירצו לדעת מתי הם יוכלו לקבל מידע, ואנחנו לא נדע להגיד להם, כי זה לא תלוי בנו.

"יש לנו עכשיו דוגמא למצב כזה בטירת הכרמל. זכינו שם במכרז של מחיר למשתכן, אבל התוכנית היא בכלל עכשיו באישור תב"ע, כי בעירייה הבינו שבתוכנית המקורית לא היו מרפסות והם לא רוצים פרויקט בלי מרפסות. עד שלא תאושר התב"ע אנחנו לא יודעים להגיד מה יהיה שם. זו בעיה. ומי מקדם התב"ע? לא אנחנו או משרד הבינוי והשיכון או מטה הדיור, זה בכלל הוועדה המקומית".

- במשרדי האוצר והשיכון לא מבינים את ההשלכות?

"באוצר יודעים בדיוק מה הם עשו. הרי הנהלים קבעו עד עכשיו שאפשר יהיה להוציא להגרלה רק פרויקט שנמצא אחרי החלטת ועדה. עכשיו שינו את זה, והחליטו לצאת לדרך בשלב הרבה יותר מוקדם.

"אנשים לא מודעים לפרטים האלו ולא יודעים שהם משתתפים בהגרלה, אבל אחר כך יחכו חצי שנה או שמונה חודשים רק בשביל לקבל את הנתונים כדי לדעת מה אפשרויות הרכישה ולהחליט. אני לא מבין למה לעשות את זה. למה להכניס לאי ודאות? אני חושב שהתשובה היא שהם רצו להושיב יותר אנשים על הגדר, שלא ילכו לקנות דירה יד שנייה או חדשה בתקופה הזו.

"הרי עכשיו כל זכאי אומר לעצמו שאם יקנה דירה בשוק החופשי הוא מבזבז את הזכייה, לא את הזכאות כמו שרבים הרגישו עד עכשיו. זה משהו הרבה יותר חזק ומשמעותי, שמביא את האדם לדילמה הרבה יותר גדולה. זו בעיניי התקלה הכי גדולה של ההגרלה שיצאה טרם זמנה".

"הביקוש בחריש קיים וקשיח"

לחברת אשדר פרויקט יזמי בעיר החדשה חריש, לבניית 340 יחידות דיור חדשות שלא במסגרת מחיר למשתכן. בחריש נבנות בימים אלה לא מעט דירות, ולא פעם נשמעה הטענה שרבים מהרוכשים הם משקיעים ואין לדעת מה יהיה מצב ההיצע אל מול הביקוש בעיר, הכולל גם דירות במחיר שוק וגם דירות מחיר למשתכן.

שאלה זו מתחדדת על רקע מכרז גדול שנמצא בימים אלו באוויר, מכרז "תכנן ובנה" שעתיד להוציא לשוק למעלה מ-1,000 דירות מוזלות. מכרז זה ממתין לקבלת הצעות מקבלנים שעתידים לראשונה להיות אחראים לא רק על בניית המגורים, אלא גם על התשתיות, התכנון ומבני הציבור.

- אשדר יצאה בימים האחרונים לשיווק הדירות בפרויקט בחריש, אתה לא מודאג?

"לא. הביקוש בחריש קיים וקשיח. אני מאוד מאמין בחריש, זה פתרון לרוכשי דירות בשולי אזור המרכז. אני מתקשה להאמין שאנשים שהחיים שלהם במרכז הארץ יחליטו להעתיק את מקום המגורים לקריות או לעפולה, נהריה, כרמיאל. חריש זו אופציה לא רעה, מרחק קצר מאזורי התעסוקה של קיסריה, נתניה וגם ראש העין, ומחירי הדירות לא גבוהים.

"לגבי המשקיעים, אנחנו רואים שמי שקונה עכשיו בפועל אלו רוכשים למגורים, חלק מהם גם זכאי מחיר למשתכן שלא רוצים כבר לחכות להגרלות".

פרידמן גם אינו אופטימי לגבי הצלחת המכרז הגדול של "תכנן ובנה" בחריש: "יש במכרז הזה סיכונים ענקיים. גם במכרזים רגילים יש סיכון, דרישות לא ידועות של הרשות המקומית. אבל במכרז הזה, זה נהיה הרבה יותר מסוכן ולא צפוי. אם במגורים רוצים לפעמים דרישות של קיר מסך לבניין או אלמנט עיצובי כזה או אחר לגג, מה ידרשו עכשיו בפיתוח או במוסדות הציבור? אי אפשר לדעת".