גולדמן זאקס הוריד המלצה - ומניית סטרטסיס נפלה בחדות

הבנק הוריד המלצתו על מניית יצרנית מדפסות התלת-ממד, מ"נייטרלי" ל"מכירה", וקבע לה מחיר יעד הנמוך ב-18% ממחירה הנוכחי

יצרנית מדפסות התלת-ממד סטרטסיס אמנם נסחרת כיום במחיר הנמוך בכ-80% מהשיא שאליו הגיעה מניית החברה ב-2014, אבל דווקא מתחילת 2017 היא נסחרה במגמה חיובית. אתמול (ב') צינן בנק ההשקעות גולדמן זאקס את ההתלהבות: הבנק הוריד את ההמלצה למניית סטרטסיס מ"נייטרלי" ל"מכירה", ובתגובה צנחה המניה ב-11.7% במחזור מסחר גדול בנאסד"ק.

לאחר הנפילה במניה אתמול, היא נסחרת במחיר של כ-24.4 דולר, שמשקף לסטרטסיס שווי שוק של כ-1.3 מיליארד דולר. מחיר היעד של גולדמן זאקס נמוך ב-18% מהמחיר הנוכחי ועומד על 20 דולר.

"עסקי החברה מראים סימנים ראשונים של התייצבות לאחר הירידות שהיו ב-2015-2016, אבל אנחנו רואים גם עלייה ב'רוחות הנגדיות', הכוללות עלייה בתחרות ובלחצי המחירים, כשהתעשייה עוברת מהדפסות תלת-ממד של אבטיפוס להדפסות תלת-ממד מוטות ייצור", כתב האנליסט מת'יו קארבל מגולדמן זאקס. לדבריו, העובדה שסטרטסיס אינה חשופה לטכנולוגיות של הדפסת מתכת, היא גורם שלילי משמעותי.

"לחצי המחירים יעיקו על הרווחים"

המלצת ה"מכירה" מבוססת על שלושה גורמים: הראשון הוא הלחץ הצפוי על שולי הרווח, כשבגולדמן זאקס צופים ירידת מחירים בתעשייה. לדברי קארבל, המעבר לייצור ידרוש מהתעשייה תמחור נמוך בהרבה מזה הקיים, במטרה להגביר את אימוץ הטכנולוגיה. הוא נותן כדוגמה את חברת 3D Systems, שחתכה את מחיר המערכת שלה ב-30% באחרונה, במטרה להגדיל את נתח השוק. "אנחנו צופים שלחצי המחירים יעיקו על פרופיל הרווחים של סטרטסיס בטווח הארוך", כותב האנליסט.

הגורם השני להמלצה הוא תחרות מצד שחקנים חדשים עם "כיסים עמוקים", כדוגמת GE ו-HP, כמו גם מצד חברות סטארט-אפ חדשניות. קארבל מזכיר ש-GE רכשה חברה העוסקת בתחום והציבה לעצמה יעד מכירות של מיליארד דולר בשנת 2020. על רקע התחרות, כתב, "אנו צופים לסטרטסיס המשך של הפסד נתחי שוק". הגורם השלישי להמלצת ה"מכירה" הוא היעדר החשיפה לטכנולוגיות שצומחות במהירות, ובהן המתכת.

"מניית סטרטסיס עשתה מהלך משמעותי עם עלייה של 67% מתחילת השנה, לעומת עלייה של 4% במדד Russell 2000", הוסיף קארבל. "העלייה נבעה בעיקר מהתרחבות המכפילים, משום שקונצנזוס האנליסטים לתוצאות 2018 דווקא ירד ב-5% מדצמבר האחרון, ותחזיות ה-EBITDA ירדו ב-25%". לדבריו, נכון להיום, המזומנים שבידי החברה מהווים כ-20% משווי השוק שלה.

ברבעון הראשון של 2017, הכנסות סטרטסיס ירדו ב-2.8% לעומת הרבעון המקביל לכ-163 מיליון דולר. ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות צומצם ב-40% ל-13.9 מיליון דולר, ועל בסיס Non-GAAP נרשם רווח נקי של 2.4 מיליון דולר.

סטרטסיס מנוהלת על ידי אילן לוין, שנכנס לתפקידו בשנה שעברה והחליף את דיויד רייס. רייס ניהל את Objet, שמוזגה ב-2012 עם סטרטסיס. כיום הוא משמש סגן יו"ר הדירקטוריון, ואסיפת בעלי המניות הקרובה ביולי תתבקשו לאשר את הארכת כהונתו ואת תנאי ההעסקה שלו. בין השאר, מוצע לתת לרייס שכר חודשי של כ-46 אלף שקל עבור כהונתו כדירקטור וסגן יו"ר. נוסף על כך, יתבקשו בעלי המניות לאשר את בחירתם של יאיר סרוסי, לשעבר יו"ר בנק הפועלים, ודב עופר, לשעבר מנכ"ל לומניס, לדירקטוריון.

מניית סטרטסיס
 מניית סטרטסיס