לאחר הנסיקה: מימושים משמעותיים במניות חברות הביטוח

דלק תבקש מהממונה על הביטוח אישור למכירת עד 15% מהפניקס, וגם יעקב שחר וישראל קז מעוניינים לממש נתח מהחזקותיהם ■ הרגולטור דוחף למכירת 5% ממניות כלל ביטוח, ושלמה אליהו מקדם מימוש במגדל

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

לאחר ביטול עסקת מכירת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס לחברת יאנגו (Yango) מסין, צפויה גם קבוצת דלק של יצחק תשובה להצטרף לגל המימושים הצפוי במניותיהן של חברות הביטוח המקומיות על-ידי בעלי עניין. היקפו הצפוי של גל זה בתקופה הקרובה נאמד ביותר ממיליארד שקל, ובבסיסו עומדים אילוצים רגולטוריים, אבל גם נסיקה של עשרות אחוזים במניות הביטוח בשנה החולפת.

ככל הידוע, צפויה קבוצת דלק לפנות לממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, דורית סלינגר, בבקשה לקבל אישור למכירה של עד 15% ממניות הפניקס, ואת היתרה להשאיר בידיה לצורך מכירה עתידית אפשרית, שתניב לה פרמיית שליטה. כיום מחזיקה דלק בכ-52% ממניות חברת הביטוח. עם ההודעה על ביטול העסקה עם יאנגו, עדכנה אתמול דלק כי "החברה קיבלה פניות חדשות מגופים ישראליים ומגופים זרים בקשר למכירת החזקותיה בפניקס, והיא תמשיך לפעול למכירת החזקותיה כמתחייב לפי החוק".

דלק מחויבת למכור את מניות השליטה בהפניקס עד סוף 2019, בהתאם לדרישת החוק לצמצום הריכוזיות במשק, והמכירה בשוק נעשית לאחר ששלושה ניסיונות קודמים למכירת מניות הפניקס - למשפחת קושנר האמריקאית, לחברה הסינית פוסון ולחברת הביטוח האמריקאית AmTrust - לא צלחו.

עם כוונתה לממש נתח ממניותיה בהפניקס, מצטרפת דלק לבעלת המניות השנייה בגודלה בחברת הביטוח, קבוצת מאיר של יעקב שחר וישראל קז (יבואנית רכבי וולוו והונדה), שמעוניינת גם היא לממש נתח מהחזקותיה בחברה, העומדות על כ-23%.

מוקדם יותר החודש קידמה קבוצת מאיר הפצת כ-5% ממניות הפניקס, בשווי של כ-200 מיליון שקל, באמצעות מכרז במחיר של כ-15-15.5 שקל - דומה למחיר השוק. אולם הפצה זו נעצרה מאחר ששני חברי דירקטוריון בהפניקס מטעם מאיר נחשפו למידע שעלול היה להיחשב כמידע פנים.

במקביל, גם בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל , שלמה אליהו, קידם לאחרונה הפצת נתח ממניותיו במגדל תמורת כ-330 מיליון שקל - מהלך שאף הוא לא יצא לפועל, בשל חילוקי דעות על המחיר וביוזמת אליהו (אך סביר להניח כי הוא עדיין עומד על הפרק).

מימוש מתוכנן נוסף במניות הביטוח המקומיות צפוי להגיע בקרוב מכיוון חברת כלל ביטוח . אתמול עדכנה קבוצת אי.די.בי פתוח, בעלת השליטה בחברה, על קבלת העתק ממכתב שהעבירה הממונה סלינגר לנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח, משה טרי, ובו הורתה לו לפעול למכירת 5% נוספים ממניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי (50%) עד תחילת חודש ספטמבר.

הצדדים סיכמו שלאי.די.בי תוענק תקופה של כשנתיים למצוא רוכש להחזקותיה בכלל ביטוח, ואם עסקה כזו לא תצא לפועל, יופעל מתווה למכירת המניות במנות של 5% מדי ארבעה חודשים, בניהול הנאמן. באי.די.בי התנגדו, וביקשו לדחות את מכירת המניות ל-2019, אולם ביהמ"ש המחוזי בת"א החליט להוציא לפועל את יישום המתווה, ולבחון את המשך יישומו מדי ארבעה חודשים. בעקבות החלטת ביהמ"ש, בתחילת חודש מאי נמכרו לקבוצת משקיעים 5% ממניות כלל ביטוח, תמורת 166 מיליון שקל.

מכירת מניות השליטה בכלל בידי נאמן נעשית לאחר שהממונה סלינגר שללה מאי.די.בי את האישור לשלוט בחברת ביטוח.

אם אצל קבוצת דלק וכלל ביטוח המכירות נעשות על רקע הוראות רגולטוריות, השיקולים מאחורי המכירות שמקדמים אליהו וקבוצת מאיר הם פיננסיים. במקרה של מניות מגדל, התמורה מהמכירה צפויה לסייע לאליהו לצמצם את חובותיו האישיים לבנקים, וזאת לאחר שלפני כמה חודשים הגיע להבנות מחודשות עמם על האשראי שלקח מהם.

אליהו נתון בשנים האחרונות בקשיי נזילות, בגלל הלוואות שלקח מהבנקים לצורך רכישת השליטה במגדל, והוא אינו יכול להסתייע בחברה כספקית דיבידנדים איתנה וקבועה, וזאת בעקבות דרישות הון מחמירות שהושתו על חברות הביטוח המקומיות.

מצדם של שחר וקז, ההחלטה לצמצם החזקות בפניקס התקבלה כ-12 שנה לאחר שמכרה את השליטה בחברה לידי דלק, ב-2006, והותירה בידיה נתח מהמניות.

ירידות שערים היום במניות הביטוח

מניות הביטוח נסחרו היום בירידות שערים משמעותיות, בהובלת הפניקס, כלל ומגדל, אולם שלושתן מציגות תשואות דו-ספרתיות מרשימות בשנה החולפת, שעומדות על כ-65%-70% במגדל ובהפניקס, ועל כ-45% בכלל. מדד הביטוח, שנחלש היום בכ-1.5%, מציג תשואה שנתית דומה לשל כלל (46%).

אייל דבי, מנהל דסק מחקר מניות ישראליות בלאומי שוקי הון, אמר היום כי "ברור שאם נעשות מכירות של מניות דרך השוק, בטווח הקצר נראה ירידות שערים, כי יש עודף היצע. אבל זה לא דבר שצריך להתרגש ממנו, כי זו סחורה שתיספג תוך כמה ימים".

למרות העליות הדו-ספרתיות המרשימות שרשמו מרבית מניות הביטוח בשנה החולפת, דבי מזהה עוד פוטנציאל משמעותי בסקטור בהמשך, ומציין כי "מבחינתנו, נסיקת מניות הביטוח היא לא יותר מתיקון חלקי ומתבקש לפאניקה הקיצונית ששררה. גם אם עליית הערך האחרונה נראית אגרסיבית ומרתיעה, אנו סבורים כי רמת המחירים עדיין נותרה נמוכה - בוודאי לא גבוהה".

עוד מציין דבי, כי הוא מתקשה למצוא הצדקה, "לפחות לא בצד הכלכלי של המשוואה", למחשבה שלפיה אחרי עליות השערים המסיביות שנרשמו, זהו זמן "לאסוף רווחים ולממש מיידית מההשקעה".

דבי מסביר, כי "חברות הביטוח התמודדו עם מה שנראה כמו 'Perfect Storm', כשלצד ירידת הריבית במשק - שפגעה בהן מאוד - העיבו עליהן הוראות רגולציה מקומית וגם רגולציה אירופית שאיתן נדרשו להתמודד, ויחד יצרו לחץ כבד על המניות במשך תקופה ארוכה. בגלל שנקודת המוצא בתמחור שלהן לפני כשנה הייתה לא סבירה, הן עדיין נמצאות בתמחור חסר".

לדבריו, "אין ספק שהעיוות בתמחור הנוכחי הרבה פחות מובהק מזה שהיה לפני פחות משנה", אולם הוא מוסיף, כי המסקנה מהתמחור הנוכחי היא שמרנות יתר, וזאת משום "שתשואת ההון הממוצעת החזויה - כפי שמשתקפת ממחירי המניות - נמוכה משמעותית מרווחיותן השוטפת של החברות".

דבי מוסיף, כי "ההסתכלות שלנו על סקטור הביטוח נעשית בצורה אחודה, וזה לא משום שאין הבדלים בין חברה אחת לשנייה, אלא משום העובדה שהתנהגות המניות - כמו גם ביצועי החברות - מאוד דומה".

בהתאם לכך, בלאומי שוקי הון מחזיקים בהמלצת "תשואת יתר" לחמש מניות הביטוח הגדולות - מגדל, הראל, מנורה, הפניקס וכלל - עם מחירי יעד גבוהים בשיעור דו-ספרתי ממחירי השוק.

מימושי מניות חברות הביטוח בשוק העומדים על הפרק
 מימושי מניות חברות הביטוח בשוק העומדים על הפרק