עונת המימושים בבורסה בת"א: 2.7 מיליארד שקל ב-6 חודשים

הגאות בבורסה: גיוסים של 4.7 מיליארד שקל בהנפקות אקוויטי ו-20% עלייה במחזורי המסחר ■ מדדי ת"א 90, ת"א צמיחה ות"א נדל"ן הניבו תשואה של 14%-15% במחצית השנה

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

בעלי עניין בחברות הנסחרות בבורסת תל-אביב מכרו לציבור מניות בהיקף של כ-2.7 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2017, בהמשך למימושים בהיקף של כ-6 מיליארד שקל ב-2016 - כך עולה מהסיכום החצי שנתי של הבורסה לניירות ערך.

לצד ניצול העליות החדות במניותיהן של כמה מהחברות הנסחרות כיום במחירי שיא מחד, והרעב הגובר של המשקיעים המוסדיים לתשואה בעידן הריבית האפסית מאידך, בוצעו חלק מהמכירות במטרה להגדיל את שיעור החזקות הציבור בחברות הנסחרות כדי להכניס אותן למדדים המובילים. בפברואר ביצעה הבורסה רפורמה במדדים, שהגדילה את מספר החברות הכלולות בהם והעלתה את שיעור החזקות הציבור הנדרש כדי להיכלל במדדי הדגל.

המכירות הבולטות שבוצעו על ידי בעלי עניין מתחילת 2017 היו של צדיק בינו, שמכר את יתרת החזקתו בחברת האנרגיה פז (7.2% מהון החברה) תמורת 426 מיליון שקל, במטרה לעמוד בדרישותיו של חוק הריכוזיות; מכירת 12% ממניות קרסו מוטורס בשווי של 318 מיליון שקל על ידי חיים דנון; ומכירת כ-8% ממניות בזן על ידי החברה לישראל (200 מיליון שקל) והמפעלים הפטרוכימיים (172 מיליון שקל).

מוכרות בולטות נוספות במחצית השנה היו קרנות השקעה: DBSI, שמכרה מניות של דנאל ושגריר בשווי של 173 מיליון שקל; באטרי, שמכרה מניות איידיאיי ביטוח בשווי של 104 מיליון שקל; ופידליטי, שמכרה מניות של רמי לוי בשווי של 78 מיליון שקל.

תשואה שלילית של 2% לת"א 35

מהסיכום שפרסמה הבורסה עולה כי רוב מדדי המניות עומדים לסגור את המחצית הראשונה של השנה עם תשואות חיוביות, בזכות רוח גבית מהמדדים בארה"ב והריבית האפסית, לצד נתוני מאקרו חיוביים של הכלכלה המקומית.

את העליות הובילו מדדי ת"א 90, ת"א צמיחה ות"א נדל"ן, עם תשואה של 14%-15%, ומדד הבנקים עם 10%. המדד המוביל, ת"א 35, פיגר מאחור, עם תשואה שלילית של 2%, בהשפעת ירידות חדות במניות הפארמה הגדולות טבע ופריגו, שירדו בכ-18% כל אחת, ומיילן, שירדה בכ-9%.

רפורמת המדדים של הבורסה, לצד תחיית ההנפקות ומכירות של בעלי עניין, הביאה להתאוששות במחזורי המסחר במניות. אלה קפצו ב-20% לעומת המחזורים ב-2016, לכ-1.5 מיליארד שקל בממוצע ביום.

לצד המשקיעים המקומיים חזרו בארבעת החודשים הראשונים של 2017 המשקיעים הזרים לקנות מניות בתל-אביב (לפי נתוני בנק ישראל) לאחר הפסקה בת שנה. הרכישות של משקיעי חוץ הסתכמו בכ-2.4 מיליארד שקל בתקופה זו, לאחר מכירות של כ-1.6 מיליארד שקל בכל 2016.

לעלייה במחזורים תרם גל ההנפקות האקוויטי. במחצית הראשונה של השנה גויסו בשוק המניות של תל-אביב כ-4.7 מיליארד שקל - קפיצה של 40% לעומת החצי הראשון של 2016. לצד הנפקות משניות (של חברות שכבר נסחרות בבורסה), הצטרפו לבורסה שמונה חברות חדשות - יותר ממספר החברות בשנתיים האחרונות יחד - שגייסו יותר מ-1.2 מיליארד שקל בסך הכל.

עליות של 3.5%-4% במדדי התל בונד

סביבת הריבית הנמוכה המשיכה לתמוך גם במדדי האג"ח. את העליות בשוק האג"ח הובילו בחצי הראשון של השנה מדדי תל בונד 20, תל בונד תשואות, ותל בונד תשואות שקלי, עם תשואות של 3.5%-4%. מדד האג"ח הממשלתיות השקליות רשם עלייה של 1.5%, ואילו מדד האג"ח צמודות עלה ב-0.5%.

מחזור המסחר היומי הממוצע באג"ח חברות (ללא תעודות סל) הסתכם בכ-900 מיליון שקל - עלייה של 13% לעומת התקופה המקבילה ב-2016. מנגד, מחזור המסחר היומי באג"ח הממשלתיות רשם ירידה קלה לעומת 2016 והסתכם ב-2.7 מיליארד שקל.

החברות בבורסה המשיכו לנצל את הריבית הנמוכה והשקל החזק, וגייסו במחצית הראשונה של השנה 34.4 מיליארד שקל באג"ח קונצרניות - עלייה של 10% לעומת התקופה המקבילה. רוב הגיוסים נועדו לפדיון אג"ח סחירות השנה ובשנה הקרובה.

בבורסה מציינים כי תשע חברות נדל"ן גייסו במחצית השנה כ-17.4 מיליארד שקל - סכום המהווה כ-60% מגיוסי הסקטור הריאלי מתחילת השנה - לעומת כ-8 מיליארד שקל שגויסו במחצית המקבילה והיוו 45% מגיוס הסקטור הריאלי. בגיוסים בלט חלקן של חברות הנדל"ן הזרות, שגייסו כ-5 מיליארד שקל - מתוכם 2.1 מיליארד שקל גויסו על ידי ארבע חברות נדל"ן מניב אמריקאיות, שביצעו הנפקה ראשונה בשוק המקומי.

לצד העלייה במחזורי המסחר במניות, מציינים בבורסה כי במחצית השנה הראשונה נמשכה הירידה בפעילות באופציות החודשיות על מדד ת"א 35 - מגמה שהתחילה אשתקד - וזאת בשונה מהפעילות בנכס הבסיס. המחזור באופציות החודשיות על מדד ת"א 35, שהסתכם בכ-97 אלף יחידות ביום בממוצע במחצית השנה הראשונה, היה נמוך בכ-20% מהמחזור הממוצע בתקופה המקבילה ב-2016.

עוד נתון מעניין הוא הנהירה של הציבור להשקעה באמצעות קרנות נאמנות, שחלקן הגדול הצליח להכות את המדדים מתחילת השנה, לצד נטישת תעודות הסל. בחמשת החודשים הראשונים של 2017 הציבור מכר תעודות סל על מדדי מניות בכ-3.4 מיליארד שקל, ורכש קרנות נאמנות מנייתיות בסכום דומה. כמו כן, הציבור מכר תעודות סל על מדדי אג"ח בסך כ-1.4 מיליארד שקל, ורכש קרנות המשקיעות באג"ח בסכום עתק של 8.7 מיליארד שקל נטו.

מחזור המסחר היומי בתעודות סל על מדדי מניות הסתכם בכ-330 מיליון שקל במחצית השנה - נמוך ב-5% מהמחזור הממוצע ב-2016.

מכירות בעלי עניין במחצית הראשונה ב?2017
 מכירות בעלי עניין במחצית הראשונה ב?2017