עוקץ האינסטלטורים: כתבי אישום בגין עושק, מירמה ועבירות מס

אריאל ברוכים, רן לחיאני ואושרי אבוטבול נאשמים כי עשקו קשישים במסגרת עבודתם וכן ביצעו עבירות מס במיליוני שקלים ■ חלק ממעשיהם של הנאשמים נחשפו בתוכנית "יצאת צדיק" ופורסמו תחת השם "כנופיית המגנטים"

אינסטלציה/ צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אינסטלציה/ צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לא "יצאו צדיקים": פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה הבוקר (ד') לבית משפט השלום בתל-אביב כתבי אישום, וכן בקשות מעצר עד תום ההליכים, נגד 3 בעלי עסק בתחום האינסטלציה בפרשה שכונתה "עוקץ האינסטלטורים", במסגרתה עשקו הנאשמים לכאורה קשישים במסגרת עבודתם וכן ביצעו עבירות מס בהיקף של מיליוני שקלים.

כתב האישום הוגש כנגד אריאל ברוכים (42), רן לחיאני (30) ואושרי אבוטבול (25). ברוכים ולחיאני מואשמים בעבירות רבות של מירמה ועושק בנסיבות מחמירות כלפי קשישים וכן עבירות מס בהיקף של מיליוני שקלים.

כתב האישום נגד אבוטבול מייחס לו עבירות מירמה ועושק כלפי קשישים בנסיבות מחמירות, התפרצות לבתי קשישים תוך התחזות לעובד ציבור, בין היתר לעובד תאגידי מים, חברת חשמל ועיריות, גניבה, זיוף ושימוש במסמך מזויף. חלק ממעשיהם של הנאשמים בפרשה נחשפו בתוכנית "יצאת צדיק" ופורסמו תחת השם "כנופיית המגנטים".

 

לפי כתבי האישום, שהוגשו בידי עורכי הדין אורנה גלבשטיין, אילן רוטביין ורינת ברנדל מפרקליטות מיסוי וכלכלה, ברוכים ולחיאני ניהלו עסק בתחום האינסטלציה המושתת על מירמה מתוחכמת, תוך ניצול חולשתם של לקוחות העסק, רבים מהם קשישים.

לפי האישום, אבוטבול עבד כקבלן משנה שלהם ופעל עימם בצוותא לגבות כספים וצ'קים מלקוחות העסק במירמה. בנוסף, אבוטבול התפרץ מספר רב של פעמים לבתי קשישים, תוך יצירת מצגים כוזבים לגבי זהותו כעובד ציבור, והתחזה לעובד תאגידי מים, חברת חשמל ועיריות שונות, במטרה לגנוב מהם פריטים יקרי-ערך ולקבל מהם במירמה כספים וצ'קים בסכומים של אלפי שקלים.

לפי כתב האישום, בין השנים 2017-2010 ניהלו ברוכים ולחיאני עסק בתחום האינסטלציה אשר התבסס על פרסום רחב-היקף, פעולה בתחבולות מול הלקוחות ויצירת מצגים כוזבים לגבי זהותם של הנאשמים, זהותם של קבלני המשנה אותם שלחו הנאשמים לביתם של הלקוחות. עוד נטען כי ברוכים ולחיאני הפיקו הכנסה מעבודות אינסטלציה בהיקף של כ-10 מיליון שקל ופעלו להתחמק מתשלום מס בהיקף של כ-6.7 מיליון שקל.

בשנים 2017-2015 אחד מקבלני המשנה שהנאשמים שלחו לבתי לקוחות היה אבוטבול. אבוטבול פעל בדרכים מתוחכמות על-+מנת לקבל כספים והמחאות במרמה מלקוחות העסק, רבים מהם קשישים, תוך ניצול גילם, חוסר הבנתם וחולשתם.

עוד נטען כי אבוטבול נהג למסור ללקוח מידע שגוי אודות התקלה בביתו ודרך הטיפול בה, כאשר הוא עצמו חסר כל ידע וניסיון בתחום. במרבית המקרים, אבוטבול כלל לא תיקן את התקלה. בנוסף, אבוטבול גנב מבתים של לקוחות, רבים מהם קשישים, תכשיטים יקרי-ערך, כרטיסי אשראי, מזומן וצ'קים וכן זייף צ'קים בחתימתם.

ברוכים ולחיאני ציינו בפרסומים שמות בדויים של אינסטלטורים ומספרי טלפון שונים אשר הובילו כולם אליהם. ברוכים, לחיאני וקבלני המשנה קבעו את המחיר אותו נדרש לשלם הלקוח לפי הסכום שניתן לקבל מהלקוח, ולא כנגזרת מהתקלה בפועל.

לפי האישום, פעמים לא מעטות ברוכים ולחיאני או קבלן המשנה שנשלח על-ידם כלל לא תיקן את התקלה, והלקוח נאלץ להזמין אינסטלטור נוסף לתקן תקלה שכבר שילם עבור תיקונה. בחלק מהמקרים, קבלני המשנה ששלחו ברוכים ולחיאני נקטו הפחדה ואיומים כדי לקבל את כספי הלקוח.

לפי כתב האישום, בפעולותיהם אלה גרמו ברוכים, לחיאני ואבוטבול לנזק ממוני ללקוחות, קשישים ברובם, פגעו בתחושת הביטחון של הלקוחות ושל כלל הציבור וכן גרמו נזק של מיליוני שקלים לאוצר המדינה.

החקירה נערכה על-ידי משטרת ישראל - מפלג הונאה תל-אביב, חקירות מס הכנסה תל-אביב וחקירות מע"מ תל-אביב, בליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה. 

מצגי-שווא

בין המקרים המתוארים בכתב האישום, מוזכר עניינה של הלקוחה א' א', תושבת תל-אביב, ילידת 1941, שהתקשרה אל הנאשמים והזמינה אינסטלטור, ממספר שמצאה בחיפוש באינטרנט, לטיפול בנזילה במטבחה. ברוכים, שקיבל את הפנייה, נטען, שלח את אושרי (אבוטבול) לבית, שם הציג עצמו כאינסטלטור בשם שי; ברוכים שהגיע עימו הציג את עצמו כ"ויקי מהביטוח", בדק כביכול את פוליסת הביטוח של משפחת א' א', ומצא שאינה מכסה את הנזק, בעוד שהפוליסה כלל לא נבדקה. 

לפי האישום, אושרי לא תיקן את התקלה בבית שאליו נשלח, אך יצר מצג-שווא שלפיו התקלה כן תוקנה, ובגין "העבודה" קיבל מ-א' א' צ'ק בסך 2,300 שקל. לאחר שגילו כי התקלה לא תוקנה, פנו בני הזוג, א' א' ובעלה, לאושרי, הודיעו לו כי ביטלו את הצ'ק וכי הם מוכנים לשלם 500 שקל עבור הביקור. אך אושרי וברוכים, תוך שימוש בשמות בדויים ובמצגי-שווא, ניסו לגרום לזוג לשלם להם את הכסף, והמשיכו בתרמית מולם. 

במקרה אחר המתואר בכתב האישום, התקשרה ג' ג', ילידת 1941, לנאשמים, על-פי מגנט שעליו הופיע השם "אברהם בורדלשטיין", שמצאה בביתה, כדי להזמין אינסטלטור לאחר שגילתה רטיבות מתחת לכיור המטבח בביתה. קבלני המשנה ששלחו ברוכים ולחיאני אמרו לג' ג' כי יש להרוס את הקיר וכי את המחיר יקבעו הבוסים, ברוכים ולחיאני. 

לאחר 3 שעות שבהן שהו בבית הלקוחות, בסיום העבודה, דרשו תשלום בסך 28 אלף שקל. ג' ג' אמרה לקבלני המשנה כי המחיר יקר, ואלה בתגובה התקשרו לברוכים וללחיאני, תוך יצירת מצג-שווא שמדובר באינסטלטורים אחרים - ואלה אמרו כי "הם היו גובים אפילו יותר". 

לאחר שג' ג' התקשרה לבעלה, ד' ד', שהסכים לשלם סכום של 15,000 שקל עבור התיקון, נמסרו צ'קים לקבלני המשנה, ואלה מומשו אצל נותן שירותי מטבע. 

מאותו רגע, כל ניסיונותיו של ד' ד' לשוחח עם האינסטלטורים שהיו בביתו בניסיון לקבל פירוט של העבודה שנעשתה בו - לא צלחו. לבסוף גילה הבעל את זהותם האמיתית של ברוכים ולחיאני ודרש מהם להחזיר לו 13,000 שקל.