"הגזמנו עם רדיפת אולמרט, לא מן הנמנע שבגללנו אין שלום"

דעת אורח: בצל סערת הספר וסוגיית השחרור המוקדם של אהוד אולמרט, חשוב להבין איך הגענו למצב הזה ■ מבחן בוזגלו - אאוט; מבחן אולמרט - אין

אהוד אולמרט / צילום: טלי מאייר, וואלה
אהוד אולמרט / צילום: טלי מאייר, וואלה

לפני מספר שנים שוחחתי עם בכיר מאוד בפרקליטות, והוא אמר לי: "יואל, הגזמנו עם הרדיפה אחר אולמרט, לא מן הנמנע שבגללנו אין שלום".

במשך שנים שמרתי לעצמי את הסיפור הזה, שיכול היה לייצר רעידת אדמה במערכות בחירות ובימים קריטיים. החלטתי לספר את זה, כי מה שהתרחש עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בשבוע האחרון, הוא פגיעה בדמוקרטיה הישראלית. חשוב לי שהציבור יידע שהחשש שאירע פה אירוע של הדחת ראש ממשלה מכהן לא היה קונספירטיבי, לא דיבור דמיוני של מכונת ספינים - אלא דיבור מאומת.

רבים מדברים על "מבחן בוזגלו", אבל תרשו לי לייסד מונח חדש: "מבחן אולמרט". מבחן אולמרט הוא כינוי למצב יחידני, אישי, שאין לו אח ורע במשפט הישראלי או בתרבות שמירת החוק. להיטות-יתר שהופכת לאובססיביות להפלת ראש ממשלה מכהן, רק בגלל שהוא מהצד השמאלי של המפה הפוליטית.

"מבחן אולמרט" הוא כינוי למצב שבו מוקם עיתון, באמצעות נדבנים מחו"ל, שנועד להפיל את ראש הממשלה, שאליו ראש האופוזיציה אמור להתנגד בכלים פרלמנטריים. עיתון שמלקט לו כותבים ספציפיים שכתבו נגד ראש הממשלה המכהן, משמן אותם במשכורות-עתק, כדי שיכתבו עליו עוד ידיעות שיופצו במאות אלפי עותקים כדי לגרום להפלת ראש ממשלה מכהן.

"מבחן אולמרט" הוא כינוי למצב של פחד אובססיבי מראש ממשלה לשעבר שיושב בכלא על 60 אלף שקל - בעוד חקירה של ראש ממשלה מכהן בשל חשדות של קבלת מתנות בשווי של מאות אלפי שקלים, מתמסמסת לה בקצב איטי על-ידי הפרקליטות.

 

ועוד בעניין אולמרט - פשיטה על הוצאת ספרים במדינה דמוקרטית היא תמרור אזהרה לכל מי שחפץ חיים למדינה הזאת. תמרור אזהרה שאמור להזהיר גם את המחנה שתומך בארץ ישראל השלמה. שרת המשפטים איילת שקד, ששותקת עכשיו, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שמגלגל עיניים ולא דורש תשובות או מסמן קו אדום בפני המתרחש - ממיטים אסון דמוקרטי על מדינת ישראל. ההתנכלות לראש הממשלה לשעבר אינה שונה ממה שנעשה לגורמי אופוזיציה בטורקיה, בסין ובמדינות "בעייתיות" אחרות.

"מבחן אולמרט" הוא כינוי למצב שבו ראש ממשלה לשעבר נופל בין הכיסאות של קבוצות הפריבילגים בשלטון מכהן, ולכן אף אחד לא זועק את זעקתו: הוא אינו מתנחל, איננו חלק מהציונות הדתית, אינו בוזגלו. הוא סתם אדם שתרם למען ישראל יותר מ-30 שנה, יצא למלחמה, תיקן את פגמיה, ניהל משא-ומתן אמיץ לשלום, גייס את העולם נגד הטרור, עשה פעולות שאסור עדיין לדבר עליהן - והוחלף על-ידי ראש ממשלה שלא עשה עשירית מכך.

"יכול להיות שהגזמנו עם הרדיפה נגד אולמרט, (אולי) בגללנו אין שלום"; תזכרו את המשפט הזה שאמר לי בכיר מאוד לשעבר בפרקליטות. בנימין נתניהו בוכה ומדבר כל הזמן על "הסכנה להדחת ראש ממשלה מכהן". הוא יודע ממה הוא מפחד.

■ הכותב, חבר כנסת במחנה הציוני, הוא סגן יו"ר הכנסת.