"נראה מוזר שסיידוף מנסה לקנות חברה בלי להיות בישראל"

"אם סיידוף היה מגיע קודם, מסתכל למחזיקים בלבן של העיניים ורוכש את אמונם, יש סיכוי טוב שהיה משיג את הרוב הנדרש להכרעה באפריקה ישראל"

רק בשבוע שעבר, יותר מחצי שנה אחרי שהתחיל המירוץ לרכישת אפריקה ישראל, הגיע איש הנדל"ן האמריקאי-ישראלי נתי סיידוף למפגש ראשון עם מחזיקי האג"ח של החברה. הרבה משקל כנראה לא היה לפגישה הזאת, שכן ההצבעה, שהייתה אמורה להכריע מי יהיה הבעלים הבא של אפריקה ישראל, התקיימה כמה ימים קודם לכן. באותה הצבעה זכתה הצעתם של האחים סיידוף לתמיכה רחבה של מחזיקי האג"ח, אבל לא השיגה את הרוב הדרוש - וההכרעה בשאלת הבעלות העתידית בחברת ההשקעות חדלת הפירעון של לב לבייב עברה לבית המשפט.

גורמים שונים שהיו מעורבים בהליך, אומרים כי אם סיידוף היה מגיע קודם, "מסתכל למחזיקים בלבן של העיניים ורוכש את אמונם", יש סיכוי טוב שהיה משיג את הרוב הנדרש להכרעה. "כך או אחרת", טוען גורם המעורב בעסקת אפריקה ישראל, "נראה לי מוזר לקנות חברה בלי להיות בישראל, בלי להיפגש עם המנכ"ל ובלי לבחון לעומק".

גורם מקרב מחזיקי האג"ח שתמך בהצעת סיידוף, אומר כי האחים הפגינו רצינות, בניגוד לגופים בינלאומיים אחרים: "שימי לב שכל גוף בינלאומי שהתעניין באפריקה פרש. חלק פרשו רק בגלל הקושי לנהל משא ומתן תכליתי, כאשר כמו שמקובל כאן, כל אחד מהמעורבים (הכוונה למוסדיים; ה"מ) מושך לכיוון אחר. אגיד לך את האמת, התפלאתי שהסיידופים בכל פעם חזרו".

האחים נתי (63) ועופר (58) סיידוף נולדו בירושלים וגדלו בה ובהרצליה. בתחילת שנות ה-20 לחייו נסע נתי ללמוד כלכלה ב-UCLA בלוס אנג'לס. כשסיים את לימודיו בהצטיינות, הוא התחיל לעסוק בסחר יהלומים, וכעבור תקופה לא ארוכה הצטרף אליו אחיו הצעיר. במהלך שנות ה-80 התחילו האחים להשקיע גם בנדל"ן מניב, שכלל מתחמים להשכרה, משרדים וקרקעות. מנהל העסקים שלהם בישראל, עו"ד תמיר כהן, העריך בפני "גלובס" כי הקבוצה מחזיקה כיום בנדל"ן בארה"ב בשווי של מיליארדי דולרים וברמת מינוף נמוכה.

"המשבר של 2008 היה הזדמנות"

בתקופת המשבר הפיננסי העולמי של 2008 נכנסו האחים סיידוף גם לתחום הפיננסים, כשרכשו מהבנקים האמריקאים הלוואות מגובות נדל"ן. הבנקים באותה תקופה רק חיפשו איך לנקות את ההלוואות האלה מהמאזנים שלהם, ושמחו למכור אותן בזול. שנים לאחר מכן, ערך הבטוחות זינק - והסיידופים הרוויחו, והרבה. "המשבר מבחינתם היה הזדמנות", אומר מקורב.

בשנים האחרונות השקיעה החברה של האחים סיידוף, קפיטל פורסייט, השקעות גדולות במרכז לוס אנג'לס. ב-2013 לבדה רכשה החברה כעשרה בניינים מרכזיים בלב העיר - מה שגרם לאתר האינטרנט המקומי downtownla.com להעניק לסיידוף את התואר "אחד מבעלי הבניינים הגדולים והמסתוריים בקהילת הנדל"ן של לוס אנג'לס". למרות היקף נכסיו, מציין האתר, סיידוף נותר אלמוני במעגל הנדל"ן בלוס אנג'לס, כשהוא מקפיד להתרחק גם מכלי התקשורת. "זה לא במקרה שלקבוצה אין אפילו אתר אינטרנט", אומר המקורב. "אלה האנשים, וזה הסגנון שלהם".

האתר גם טוען שהחברה נזילה מאוד - מצב שמאפשר לה לפעול במהירות כשצריך. כך מובאת שם כדוגמה עסקה, שבה בתוך יום הביאו האחים סיידוף פיקדון של 500 מיליון דולר. "הם זריזים, ויש להם חושים טובים לגבי השוק", אומר גורם בתחום הנדל"ן בעיר, שמצוטט באתר. גם במקרה של אפריקה ישראל, אומר גורם המעורב בעסקה, "הנזילות שלהם העניקה להם יתרון. הם מביאים בעסקה 40% יותר מזומן מאשר בהצעה של מוטי בן משה ולב לבייב - 485 מיליון שקל במזומן, לעומת 350 מיליון שקל".