מט"ח: הדולר מתחת ל-3.5 שקלים, האירו מתחת ל-4 שקלים

שער המטבע האמריקאי יורד כ-0.7% מול השקל, והאירו נחלש 0.2% ■ בעולם הדולר נחלש מול האירו ■ פריקו: בנק ישראל והאוצר חייבים להתערב ■ למדריך מט"ח

דולרים / איור: shutterstock
דולרים / איור: shutterstock

הדולר והאירו נחלשים מול השקל בזירת המט"ח המקומית. המטבע האמריקאי נסחר בירידה של כ-0.7% ל-3.497 שקלים - שפל של יותר מ-3 שנים, והאירו נחלש ב-0.2% ל-3.996 שקלים - גם כן שפל רב שנתי. בעולם האירו מתחזק כ-0.4% מול הדולר ל-1.14 דולרים לאירו. 

אתמול הדולר היציג התחזק קלות וננעל ב-3.521 שקלים, והאירו היציג זינק יותר מ-1% ל-4.0022  שקלים. מתחילת 2017 נרשמה צניחה של 9% בדולר מול השקל.

ברקע להיחלשות שני המטבעות מול השקל - הציפייה להעלאות ריבית בארה"ב, והרמיזות לשינוי במדיניות המוניטרית באירופה כפי שרמז השבוע נגיד ה-ECB מריו דראגי. 

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, אמר הבוקר כי "בנק ישראל חייב, יחד עם האוצר, למתן את התחזקות הדולר, אי אפשר במכה אחת לצפות שאם השקל יתחזק ב-9% מול הדולר בחצי שנה, אז שיצואנים יצליחו להסתגל, זה לא הגיוני. למדינת ישראל נכנסים מיליארדי דולרים רבים, בהשוואה להיקף מטבע החוץ שיוצא ממנה למשל לצרכי ייבוא, ובמבט לטווח ארוך השקל ימשיך להתחזק קרוב לרמות השיא מול הדולר שראינו בשנת 2008. הדיבורים על העלאת ריבית באירופה ובבריטניה בהמשך להעלאות הריבית בארה"ב, מעודדים את התחזקות המטבעות, לכן שער החליפין הנומינלי האפקטיבי נהנה מתמיכה גם בשעה ששער הדולר שקל צונח אל מתחת לרמת 3.5 שקלים לדולר".

עוד לדבריו, "להערכתנו לאירו פוטנציאל התחזקות מרשים אל מול המטבעות המרכזיים, בדגש על הרבעון הרביעי של השנה שכן הבחירות בגרמניה יצננו התלהבות יתר. האוצר ובנק ישראל עוקבים בדריכות. חולשת הדולר מתקזזת עם התחזקות מטבעות הסחר ומותירים פוטנציאל להתחזקות השקל גם בחודשים הקרובים. הנזק ליצוא ואיום היבוא הזול יגרור להתערבות במטרה למתן את תהליך הייסוף. בחודשים יולי-ספטמבר, עונת הנסיעות לחו"ל, ביקושי מט"ח מקומיים ממתנים את פוטנציאל ייסוף השקל ומותירים פוטנציאל לפיחות בטווח הקצר, אך המגמה ארוכת הטווח של התחזקות השקל לא תושפע מכך".