לוג'יק ביו העוסקת בעריכה גנטית גייסה 45 מיליון דולר

החברה הוקמה לפני שנה וחצי ופיתחה טכנולוגיה חדשה לעריכה גנטית ■ "נטפל בחולים עם מחלות נדירות גנטיות אשר מאופיינות בחסר בחלבון ופורצות בגיל מוקדם, וספציפית בתינוקות"

תאי גזע / צילום: shutterstock
תאי גזע / צילום: shutterstock

חברת לוג'יק ביו (LogicBio) הישראלית-אמריקאית קיבלה השקעה של 45 מיליון דולר לקידום הטכנולוגיות שלה בתחום העריכה הגנטית לטיפול במחלות נדירות בילדים. המשקיעים הם הקרנות הישראליות אורבימד, פונטיפקס ו-SBI Japan Israel Innovation fund (המנוהלת בישראל על ידי דוד בן עמי) יחד עם הקרנות Arix biosciences וקרן אדמונד דה רוטשילד. ההשקעה תינתן במנות על בסיס עמידה באבני-דרך.

לוגי'ק ביו הוקמה לפני שנה וחצי ופועלת ממסצ'וסטס, ארה"ב, אך חלק מפעילות המו"פ שלה מתבצעת מישראל. היא הוקמה על בסיס טכנולוגיה של חוקרים שהיו אז באוניברסיטת סטנפורד, האחד מהם הוא הישראלי ד"ר עדי ברזל אשר עבר בינתיים לאוניברסיטת תל-אביב ובנוסף לתפקידו באוניברסיטה, מנהל את הפעילות הישראלית של לוג'יק ביו.

החברה פיתחה טכנולוגיה חדשה לעריכה גנטית. כיום תחום העריכה הגנטית נמצא בכותרות עקב פיתוח שיטה בשם CRISPR המאפשרת לערוך גנים בפשטות ובדיוק יחסית, אולם לוג'יק ביו פועלת לפתור בעיות שבכל זאת נותרו בקריספר. האתגרים הם ב"מספריים", האנזימים שבהם משתמשים כדי לחתוך את הגן, אשר לפעמים חותכים במקום הלא נכון וגם יכולים לעורר נגדם את המערכת החיסונית.

בעבודת הפוסט דוקטורט שלו בסטנפורד, איתרו ברזל ושני הממציאים הנוספים של החברה, מרק קיי ולסזק ליסובסקי, דרך לבצע שינויים בגנום ללא "מספריים", אלא על ידי שימוש בחיידק מהונדס שאינו מתרבה כדי להביא את הגנים הרצויים אל תוך התאים. הגנים החדשים מוטמעים בתוך ה-DNA של התא, תוך שימוש במנגנון עריכה גנטית טבעי שנמצא בתוך הגוף.

בשלב הראשון, החברה הצליחה "להלביש" גנים על מגנון ייצור חלבון האלבומין בכבד, ולגרום לו לייצר גנים רצויים בכמות גדולה לצד האלבומין. הבטיחות והדיוק של הטכנולוגיה אמורים לאפשר שימוש בה בתוך גוף האדם, לעומת טכנולוגיות של הנדסה גנטית שנמצאות בניסויים קליניים כבר היום, אשר משמשות בעיקר לערוך תאים המוצאים מהגוף ואז מוחזרים אליו בחזרה.

לדברי מנכ"ל החברה פרדריק שרו, "הצלחנו להדגים את רוחב היריעה של הטכנולוגיה שלנו במחקרי הוכחת היתכנות במודלים פרה-קליניים רבים. הראינו כי הטכנולוגיה יכולה להוביל לייצור של רמות רצויות של חלבון חסר לאחר הזרקה אחת, באופן שמשנה ומציל חיים. אנחנו נטפל בחולים עם מחלות נדירות גנטיות אשר מאופיינות בחסר בחלבון ופורצות בגיל מוקדם, וספציפית נטפל בתינוקות, אתגר גדול מאוד עבור כל טיפול רפואי ובמיוחד תרפיה גנטית. אנחנו נרגשים לראות תמיכה כל כך נרחבת מצד המשקיעים".

 אורבימד הייתה המשקיעה הראשונה של החברה ב-2016, אז השקיעה בה 5 מיליון דולר. "אנחנו שמחים לראות את התקדמות החברה בתקופה זו", אמר ארז חיימוביץ', שותף באורבימד ישראל, "אנחנו מאמינים כי יש לה פלטפורמה טכנולוגית מאוד מבודלת אשר מצליחה לענות על כמה מן הבעיות של שיטות תרפיה גנטית קיימות".

LogicBio

שנת הקמה: 2016

תחום פעילות: עריכה גנטית

מנכ"ל: פרדריק שרו

גיוסי הון: 50 מיליון דולר

משקיעים: אורבימד, פונטיפקס, SBI, Arix Biosceinces וקרן אדמונד דה רוטשילד