15.7 טריליון דולר עד 2023: העתיד של הבינה המלאכותית

הצמיחה, לפי מחקרים עדכניים, תגיע מגידול בצריכה: "עלינו למצוא דרכים להתמודד עם כל השלכה חברתית שעלולה להיווצר, כגון אבטלה שנובעת מהתקדמות טכנולוגית"

תערוכת רובוטיקה בשווייץ / צילום: רויטרס
תערוכת רובוטיקה בשווייץ / צילום: רויטרס

למרות האזהרות על השיבוש שעלולים לחולל הרובוטים והאוטומציה בכלכלת העולם, עקב היעלמותם של מקומות עבודה מסורתיים, מגלים חוקרים כי טכנולוגיות חדשות יתרמו להגברת הצמיחה הכלכלית העולמית הודות לנסיקת הפריון והצריכה.

עד 2023 תתרום הבינה המלאכותית 15.7 טריליון דולר לכלכלת העולם, על פי דוח של PwC שהתפרסם אתמול. סכום זה גבוה מהתמ"ג של סין והודו גם יחד.

6.6 טריליון מהסכום הכולל יבואו מהגידול בפריון, הודות לאוטומציה של תהליכים ותגבור העובדים האנושיים באמצעות טכנולוגיות בינה מלאכותית חדשות. 9.1 טריליון מהסכום יבואו מהגידול בצריכה, מכיוון שהצרכנים ירכשו מספר רב של מוצרים מותאמים אישית ומוצרים איכותיים, לברי הדוח.

"דפוס החשיבה הנוכחי שלנו הוא אדם לעומת מכונה", אמר אנאנד ראו, חוקר בינה מלאכותית ב-PwC בבוסטון, בתדרוך שנערך במסגרת מושב הקיץ של הפורום הכלכלי העולמי, "הפגישה השנתית של האלופים החדשים", שנערך בעיר דליאן בסין, שבה שוחרר הדוח לפרסום. "בעתיד שאותו אנו צופים יוכלו האדם והמכונה יחד לרשום ביצועים טובים יותר מאשר ביצועי האדם לבדו".

התמ"ג העולמי, שהסתכם בכ-74 טריליון דולר ב-2015, יתפח ב-14% ב-2030 הודות לבינה המלאכותית, על פי תחזיות PwC.

בדליאן, השוכנת על שפת הים, התכנסו חוקרים ופקידים. רובוט שיחק הוקי אוויר עם המשתתפים בכנס, והם הוזמנו לבנות רובוטים בסדנאות. סוגיית הבינה המלאכותית נידונה בפאנלים וגם בשיחות שנערכו בשולי הכנס.

המחקר של PwC העלה כי סין, בעלת הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, תפיק מהבינה המלאכותית את התועלת הרבה ביותר מבין כל הכלכלות בעולם, מכיוון ששיעור גבוה מהתמ"ג הסיני נובע מייצור.

"השפעת הבינה המלאכותית על סין תהיה עצומה, ותעלה אפילו על השפעת הבינה המלאכותית על ארה"ב", אמר ראו לכתבים בתדרוך לרגל פרסום הדוח.

גם Accenture פרסמה השבוע הערכה בנושא. הבינה המלאכותית עשויה להאיץ את קצב הצמיחה השנתי של סין ב-1.6% ל-7.9% עד 2035 במונחי ערך מוסף גולמי, נתון קרוב לתמ"ג - ולתרום יותר מ-7 טריליון דולר, על פי דוח ששחררה Accenture השבוע יחד עם Frontier Economics.

ההתקדמויות היו מהירות, והן מניבות תוצאות מעורבות לשוק העבודה, לדברי טים מיטשל, פרופסור ללמידה חישובית באוניברסיטת קרנגי מלון בפיטסבורג. המחשבים, שלפני עשר שנים לא הצטיינו בזיהוי תמונות ופרטים, עברו מרמת דיוק של 50% לרמה של 95%, וכעת הם מסוגלים להשתמש בבינה גבוהה יותר, ששונה מחושי השמיעה והראיה, ושפועלת באמצעות שרשרת מסקנות, לדברי מיטשל.

"חלק ממקומות העבודה מתבטלים ומדובר בתפקידים שגרתיים רבים כמו עבודות משרדיות וגביית אגרה בגין כניסה למקומות מסוימים", אמר מיטשל, "אך יש תפקידים אחרים - כמו רופא - שבהם הבינה המלאכותית אינה מחליפה את האדם אלא משפרת את ביצועיו באמצעות הגברת יכולותיו. יש גם מגמה נוספת שבמסגרתה יוצרת הבינה המלאכותית, וגם טכנולוגיית המידע באופן רחב יותר, סוג חדש של מודלים עסקיים, כמו המודל העסקי של אובר".

הבינה המלכותית כרוכה גם בסיכון. הרגולטורים מתייחסים בחשדנות למערכות שמתפתחות במהירות ושעליהן יש להם מעט מאוד פיקוח. כמו כן נמשכים החששות לגבי פגיעה בפרטיות, ואף שורר חשש שבסופו של דבר עלולה הבינה המלאכותית להזיק יותר מאשר להיטיב לתעסוקה ולפרנסה של האדם.

"עלינו למצוא דרכים להתמודד עם כל השלכה חברתית שעלולה להיווצר, כגון אבטלה שנובעת מהתקדמות טכנולוגית", אמר וונדל וולאך, מומחה לתורת המוסר וחבר במרכז הבין-תחומי לביואתיקה של אוניברסיטת ייל.