הווידאו שהציג נתניהו לטראמפ לפני פגישתו עם עבאס

"וושינגטון פוסט": ייתכן כי טראמפ חושד שנתניהו ניסה לתחמן אותו ■ פקידי ממשל: וידאו שהראה רה"מ לנשיא בפגישתם בירושלים, נועד לסכל שיחות שלום אפשריות עם הפלסטינים ■ מקור שדיבר עם טראמפ: נראה כי הנשיא מבין שישראל ניסתה לקלקל את שיחתו המתוכננת עם עבאס

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ

ב"פגישה אינטימית" עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ב-22 במאי, בלשכתו בירושלים, הראה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאורחו סרטון וידאו, שלדברי נתניהו מוכיח, כי מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, הוא מקור להסתה אנטי-ישראלית. כך גילה בסוף השבוע "וושינגטון פוסט". האם נתניהו הפיק תועלת מצעד זה? האם טראמפ הפיק את הלקח המתאים, מנקודת מבטה של ישראל?

לכאורה, התשובה חיובית. למחרת פגישתו עם נתניהו, נועד טראמפ בראמללה עם עבאס. נשיא ארה"ב הפתיע את מארחו במטח האשמות על טרור ועל היחס הפלסטיני כלפי ישראל בכלל. לדברי פקידים אמריקאים שנכחו בפגישה, טען טראמפ, כי התנהלות פלסטינית כזו תסכל כל עסקה פוטנציאלית עם ישראל. על פי גרסת ערוץ 2, שאג טראמפ לעבר עבאס: "סידרת אותי".

אך "וושינגטון פוסט" גילה בסוף השבוע, כי ייתכן שסרטון הווידאו פעל כבומרנג ושהאמריקאים לא בדיוק קנו את הסחורה הישראלית. לדברי העיתון, הגיעו כמה פקידים בפמליית טראמפ למסקנה, שבהצגת הסרטון (ובו קטעים שמהם נראה שעבאס מסית פלסטינים לאלימות), ניסה נתניהו לחסל מראש כל אפשרות לשיחות שלום בין ישראל לפלסטינים עוד לפני תחילתן. אך ייתכן שרה"מ קיבל תוצאה הפוכה מזו שקיווה לה.

לאחר הפגישה עם עבאס, הרהר טראמפ שוב על הסרטון, ונראה שהוא הבין שהישראלים ניסו לקלקל מראש את פגישתו עם המנהיג הפלסטיני, אומר ה"פוסט" מפי אדם שדיבר עם טראמפ. יחד עם זאת, גורמים אחרים שמקורבים למאמצי השלום של הממשל החדש מכחישים שטראמפ חש כאילו הוא נפל קרבן להטעיה ישראלית.

כך או כך, האירוע הזה המחיש לטראמפ את הקשיים שבהם עתידה להיתקל כל יזמה פוטנציאלית לדיפלומטיית דילוגים באזור; הוא היה יכול ללמוד כיצד הפלסטינים והישראלים יוכלו לנסות לעבוד בעיניים על המתווכים האמריקאיים, אומר העיתון.

סרטון הווידאו שהוצג לפני טראמפ היה דומה לסרטונים אחרים שהפיקה ישראל ושהוצגו לפני פקידים אמריקאים בעבר. אך פקיד אמריקאי בכיר אמר ל"פוסט", כי נראה שהסרטון החדש נועד לזרוע ספקות בעבאס אישית ולחולל אצל טראמפ "תגובה רגשית" ערב פגישתו עם המנהיג הפלסטיני.

פקיד ישראלי אישר, כי נתניהו אכן הראה את סרטון הווידאו לטראמפ. הפקיד אמר, כי זה היה מאמץ ישראלי לקבוע עובדות כהווייתן ולחשוף את הצביעות שהפגין עבאס במהלך ביקורו בבית הלבן, במאי.

"עבאס שיקר לנשיא ארה"ב במהלך מסיבת העיתונאים המשותפת שלהם, כאשר הכריז ש'הפלסטינים מקבלים חינוך לשלום' - הצהרה מגוחכת בעליל - וישראל פשוט הראתה מדוע הדברים אינם נכונים", אמר הפקיד הישראלי.

מזה שנים מעלה ישראל באזני האמריקאים את נושא ההסתה הפלסטינית וסוגיה זו עמדה גם במוקד שיחתם של טראמפ ועבאס בביקורו של האחרון בוושינגטון, במאי.

"לראש הממשלה יש אמון מלא בנשיא טראמפ והוא יוסיף לפעול בצמידות עם הממשל כדי לקדם את התהליך הפוליטי", אמר הפקיד הישראלי שדיבר בעילום שם.

עבאס, מצידו, חש עצמו נבגד הן ע"י טראמפ והן ע"י נתניהו, לדברי פקיד אמריקאי בכיר. לאחר הפגישה הראשונה, בבית הלבן, אמר עבאס לתומכיו, כי הפגישה הייתה מוצלחת והוא הביע אופטימיות למרות הצהרות התמיכה הרבות של טראמפ בישראל. הנשיא אמר לעבאס באותה פגישה: "אנו רוצים לכונן שלום בין הישראלים לפלסטינים... ואנו נעשה זאת".

אך האופטימיות הזו התפוגגה, וכל הצדדים מתרוצצים במאמץ לשפר את עמדותיהם, גורס האנליסט דיוויד מקובסקי, שהיה עוזר לשר-החוץ לשעבר, ג'ון קרי, במהלך המאמץ האמריקאי הקודם לאתחל את תהליך השלום. "אנו נמצאים בסוף המערכה הראשונה וכל צד מתנהג יפה, בעיקר כדי לתת הזדמנות לטראמפ... (אך) חזרנו למשחק ההאשמות ההדדיות".

גם הביטחון העצמי של הממשל ששלום בין ישראל לפלסטינים נמצא בהישג יד מתחיל להתאדות, אומר ה"פוסט". רק באפריל אמר טראמפ: "אין שום סיבה שלא יהיה שלום (בין הצדדים). אין שום סיבה כזו". אך כחלוף חמשת החודשים הראשונים לכהונתו מתחיל נשיא ארה"ב להבין שאין די בהתלהבות, חריפות עסקית וקשרי משפחה כדי לפתור בעיה עתיקת יומין כזו. הוא גם נוכח לדעת שעמדה פרו-ישראלית מובהקת כמו זו שנוקט ממשלו אין פירושה שמנהיגי ישראל יראו את הדברים מזווית הראיה שלו. צוות ניהול המו"מ של טראמפ מתחיל להכיר במגבלות של מחוות הרצון הטוב שמקבל הממשל מהצדדים ובעמדות הנוקשות של הצדדים שהכשילו יזמות שלום של ממשלים קודמים.

ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ ויועצו הבכיר, הותיר את הרושם, בכמה פגישות עם הצדדים, שארה"ב בוחנת מחדש את עמדתה לאתחול מהיר של התהליך, אומר ה"פוסט".

"בשלב מוקדם למדי מתחיל הממשל להבין ששום צד אינו רציני לגבי התקדמות בתהליך השלום", אמר לעיתון פרנק לואנסטין, שהוביל את מיזם השלום של ארה"ב במזה"ת ב-2013 ו-2014. אך פקידים אמריקאים מכחישים ידיעות שלפיהן הם החלו להאט את קצב מאמציהם ולהנמיך את רף המטרות שלהם. לדבריהם, אף אדם בסביבות טראמפ לא אמר, שמשימת השלום תהיה קלה.