עסקאות הדביט בשנה הראשונה לרפורמה: 9.8 מיליארד שקל

באפריל 2017 נרשמה עלייה של 30% במספר העסקאות בכרטיסי הדביט בהשוואה לאפריל 2016 ■ הסכום הממוצע לעסקה: 112.5 שקל ■ שיא השימוש: בחודש מארס האחרון

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

בשנה הראשונה לכניסת כרטיס הדביט לשוק הישראלי נעשו בו עסקאות בהיקף של 9.8 מיליארד שקל. מנתוני חברת שב"א, המפעילה את מערכת הסליקה המרכזית של כרטיסי האשראי בישראל, עולה כי באפריל 2017 הייתה עלייה של כ-30% במספר העסקאות בבכרטיסי הדביט (כרטיסי חיוב מיידי) בהשוואה לאפריל 2016 - 5.92 מיליון עסקאות באפריל 2016 לעומת יותר מ-7.5 מיליון עסקאות באפריל 2017.

כרטיס החיוב המיידי הוא נדבך מרכזי ברפורמה בשוק כרטיסי האשראי שהובילו רשות ההגבלים העסקיים ובנק ישראל, והיא כללה הסרת חסמים לצורך החדרת הכרטיס לשוק הישראלי. הכללים שנקבעו ברפורמה נכנסו לתוקפם באפריל אשתקד.

מנתוני שב"א עולה שמספר העסקאות בכרטיסי דביט עמדו בשלושת החודשים האחרונים על כ-6.7% מהעסקאות בכרטיסי אשראי, לעומת 5.6% בלבד באפריל אשתקד. כאשר בוחנים את הנתונים מבחינת היקף כספי של עסקאות, מדובר בפחות מ-4%, כיוון שהעסקאות בדביט נמוכות יותר בממוצע מעסקאות בכרטיס אשראי רגיל.

נתוני החדירה של הדביט עדיין רחוקים מהתחזית של רשות ההגבלים העסקיים, שהעריכה כי כרטיסים אלה יוכלו להגיע ל-35% משוק העסקאות בכרטיסי אשראי, אבל בהתחשב בעובדה שרק לפני שנה נכנסו לתוקף הנחיות הרגולטורים לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי בעניינם, מדובר בקצב חדירה נאה לשוק כרטיסי האשראי, המגלגל יותר מ-270 מיליארד שקל בשנה.

ההערכות הן שלאחר שבנק הפועלים ובנק לאומי ימכרו את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותן, כנדרש מתוקף חוק שטרום, הבנקים הגדולים יגבירו את השיווק של כרטיסי הדביט, שאותם ימשיכו להנפיק. נציין גם שאף שהעמלה הצולבת בעסקות הדביט נמוכה באופן משמעותי בהשוואה לעמלה הצולבת בעסקות רגילות בכרטיסי אשראי (0.3% לעומת 0.7%), ככל הידוע חברות כרטיסי האשראי לא ממהרות לגלגל הלאה את ההפחתה לבתי העסק בעמלות הסליקה בעסקאות אלה.

לפי נתוני שב"א, השימוש בכרטיסי הדביט גדל בעקביות והגיע לשיאו בחודש מארס האחרון, אז עמד היקף העסקאות על 861 מיליון שקל. הסכום הממוצע בעסקה בכרטיס דביט נמוך באופן משמעותי מעסקה ממוצעת בכרטיסי האשראי הרגילים. לדוגמה, בחודש אפריל האחרון עמד הסכום הממוצע לעסקה בדביט על 112.5 שקל, בעוד בכרטיסי האשראי המסורתיים הסכום הוא כמעט כפול ועומד על 215 שקל.

עסקות בכרטיסי דביט הן לרוב קטנות יחסית, שכן החיוב בחשבון הלקוח הוא מיידי. ברכישות גדולות מעדיפים הלקוחות את השימוש בכרטיס האשראי המסורתי, שבו ניתן לחלק את הסכום לתשלומים.

כרטיסי
 כרטיסי