המדינה תכניס 650-700 מ' ש' ממס ממכירת הזכויות ב"תמר"

עסקת מכירת הזכויות במאגר, שתתבצע מחר, תהיה בהיקף של כ-1.1 מיליארד דולר, ויירשם בה רווח הון של כ-700 מיליון דולר ■ מתוך סכום זה תדרוש רשות המסים מס רווחי הון בשיעור של 25%

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

המדינה צפויה לגבות עד 650-700 מיליון שקל מס על מכירת הזכויות של דלק קידוחים במאגר הגז "תמר" - כך העריכו היום גורמים בתחום המיסוי. העסקה למכירת הזכויות, שאמורה להתבצע מחר, היא בהיקף מתוכנן של 1.1 מיליארד דולר בעוד שהזכויות עצמן רשומות בספרים לפי שווי של כ-400 מיליון דולר בלבד.

המשמעות המיסויית של השלמת העסקה בנתונים אלה היא רווח הון מיידי של כ-700 מיליון דולר שעליו תדרוש רשות המסים מס רווחי הון בשיעור של 25%, שהם כ-600 מיליון שקל לפי שער הדולר הנוכחי.

מדובר בהכנסה משמעותית ממס למדינה, על רקע גידול מסויים שנרשם בחודש מאי בגירעון המצטבר (12 חודשים אחרונים), שעלה ל-2.4% תוצר לעומת 2.1% בחודשים הראשונים של השנה. הגידול בגירעון הגיע על רקע ירידה חדה יחסית בהכנסות מגביית מסים עקיפים, שהיו נמוכות בחודש מאי ב-11% מההכנסות במאי 2016.

דלק קידוחים  אמורה לבצע מחר את השלב הראשון במכירת 9.25% מהזכויות במאגר לחברת תמר פטרוליום תמורת 1.1 מיליארד דולר. תמר פטרוליום, חברה שהוקמה במיוחד לצורך העסקה, תגייס מחר 650 מיליון דולר בהנפקת אג"ח ותשלים את יתרת הסכום הדרושה לרכישת הזכויות בהנפקת מניות לציבור בעוד כשבועיים.

מכירת זכויות דלק קידוחים ב"תמר" נעשית בהתאם למתווה הגז שבו הסכים יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, למכור את מלוא אחזקותיו ב"תמר" עד סוף 2021. לאחר מכירת הזכויות הקרובה, שהיא כאמור השלב הראשון בביצוע המתווה, יישארו בידי דלק כ-22% מהזכויות במאגר. חברת נובל אנרג'י, שותפתה של דלק לבעלות על הזכויות במאגר ומפעילת המאגר, התחייבה לדלל את החזקותיה מ-36% מהזכויות כיום ל-25%.