אחרי נחיתת טראמפ בהמבורג: אלפים מפגינים נגד ועידת G20

ברקע הגעתו של נשיא ארה"ב לקראת הוועידה שתחל מחר נערכת הפגנה המונית בעיר הנמל בגרמניה ■ המשטרה השתמשה בתותחי מים כדי לפזר את ההמונים שברחובות ■ מוקדם יותר נפגש טראמפ עם מרקל והשניים דנו בסוגיות בינלאומיות

דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס
דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס

ברקע בידודו האפשרי בנושא האקלים והפגנות אנטי-קפיטליסטיות נחת אחר הצהריים (ה') נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהמבורג לקראת ועידת G20 שתחל מחר. טראמפ מגיע לוועידה בעודו שרוי במתיחות עם מנהיגי המעצמות אחרי שבחודש שעבר החליט לפרוש מהסכם האקלים שנחתם בפריז ב-2015.

מדיניות הסחר היא סוגיה נוספת שתהיה במרכז הוועידה ונגדה כבר החלה מחאה. אלפי בני אדם מרחבי אירופה הגיעו היום לעיר הנמל כדי להשתתף בהפגנות תחת הכותרת "ברוך הבא לגיהינום". עם התלהטות הרוחות בהפגנה ירתה המשטרה בתותח מים לעבר המפגינים לאחר שהשליכו עליה בקבוקים וחפצים.

הערב נפגש טראמפ עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל והשניים שוחחו על סוגיות בינלאומיות הקשורות בקוריאה הצפונית, במזרח התיכון ובאוקראינה. מוקדם יותר היום היא אמרה כי ועידת G20 בגרמניה צפויה לחזק את שיתוף הפעולה הבינלאומי. לדבריה, ברלין נותרה מחויבת ליישום הסכם האקלים. "אנחנו מאוחדים ברצוננו לחזק את היחסים הבינלאומיים בוועידת G20, ובצורך בחברה פתוחה ובנתיבי סחר פתוחים", אמרה במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת סינגפור לי הסיין לונג.

טראמפ נחת בגרמניה לאחר ביקור קצר בפולין. במהלך ביקורו שם שיגר איומים לעבר קוריאה הצפונית. הוא הזהיר את פיונגיאנג כי לשיגור הטיל הבליסטי הבין-יבשתי יהיו השלכות. במסיבת עיתונאים בוורשה גינה טראמפ את קוריאה ותיאר את התנהגותה כ"מאוד מאוד מסוכנת". לדבריו, "משהו יצטרך להיעשות בנושא, אנו שוקלים דברים חמורים", אך לא פירט מעבר לכך וציין כי לא יקבע קו אדום.

בהמשך נשא נאום ונקט בו קו תקיף נגד רוסיה , ואף הודה כי התערבה בבחירות לנשיאות, אך עדיין לא הטיל עליה את מלוא האשמה. "אני חושב שזאת הייתה רוסיה, אך יכול להיות שהיו מעורבים גם אנשים אחרים ממדינות אחרות", אמר לשאלת עיתונאי. "אף אחד לא יודע בוודאות".

בנאומו הוא גם חזר שוב על הצורך בשמירה על אירופה והעולם בטוח והביע את התחייבותו לברית נאט"ו. הוא גם תיאר את התנהגותה של רוסיה, בעיקר באוקראינה, "כמערערת את היציבות". טראמפ הפציר בדבריו במערב להילחם בטרור האסלאמי הקיצוני כדי להגן על "הציביליזציה שלנו ודרך החיים שלנו".

הקרמלין בתגובה מסר כי הוא אינו מסכים עם גישה זו. בשיחה עם עיתונאים אמר דמיטרי פשקוב כי הקרמלין מביע צער על חוסר ההבנה בין רוסיה ל ארצות הברית לגבי ציפיותיהן לעתיד. "במיוחד בגלל זה אנחנו מחכים לפגישה הראשונה בין שני הנשיאים", הוסיף. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וטראמפ צפויים לערוך פגישה ראשונה פנים מול פנים בשולי הוועידה מחר.