"כבוד גדול": טראמפ ופוטין נועדו בשולי ועידת G20

נשיא ארצות הברית אמר למקבילו הרוסי שזהו כבוד להיות איתו בוועידה, ופוטין השיב לטראמפ ואמר כי "שיחות טלפון אף פעם לא מספיקות". זוהי פגישתם הראשונה מאז שנכנס הנשיא האמריקני לתפקידו

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפגשו היום (שישי) לראשונה מאז שנכנס האחרון לתפקידו בחודש ינואר. בהצהרה משותפת, אמר טראמפ: "הייתה לנו שיחה טובה, השיחות הטובות שלנו יימשכו". הוא פנה לפוטין והוסיף: "זהו כבוד גדול להיות איתך כאן". פוטין השיב לו כי "שיחות טלפון אף פעם לא מספיקות". פסגת G20 החלה היום בעיר הנמל הגרמנית וצפויה להימשך עד מחר.

הסוגיה העיקרית בפסגה היא הסכם האקלים, שממנו פרשה ארצות הברית בחודש שעבר. מוקדם יותר היום אמר פוטין כי רוסיה מתכננת להמשיך בשיתוף הפעולה עם המדינות האחרות כדי למזג את שווקי האנרגיה הגלובליים ולצמצם את תנודתיות מחירי הנפט. ארגון המדינות המייצאות נפט ויצרניות אחרות ברוסיה הסכימו לצמצם את ייצור הנפט ב-1.8 מיליון חביות ביום מינואר השנה.

פוטין, שדיבר בפגישה לא רשמית של מדינות BRICS (ארגון המדינות המתפתחות שבו חברות ברזיל, רוסיה , הודו, סין ודרום אפריקה) בהמבורג, אמר גם כי מוסקבה רואה בהסכם פריז בסיס לשיתוף פעולה ארוך טווח. רוסיה חתומה על הסכם פריז אך עדיין לא אשררה אותו.

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו אמר היום לעיתון הגרמני "בילד" כי מנהיגי G20 יאמרו לנשיא ארצות הברית כי הוא צריך להוביל את הטיפול בבעיית האקלים. "נאמר לו שזה חיוני שהוא ימלא תפקיד חשוב בהתמודדות עם שינויי האקלים וביצירת משרות", אמר טרודו. טרודו הוסיף כי אין ספק ששינויי האקלים מתרחשים. הוא הוסיף כי סוגיית האקלים היא אתגר אך גם הזדמנות להשקעה. הוא הוסיף כי הדבר נכון גם לסחר גלובלי, שאותו טראמפ מבקש להגביל.

הוועידה התכנסה היום ליומה הראשון ברקע הפגנות סוערות שאירעו בהמבורג נגד קפטיליזם וגלובלזציה. ההפגנות החלו אתמול ובמהרה הפכו לאלימות. אתמול נפצעו עשרות שוטרים וכמה מפגינים. ההפגנות נמשכו גם היום ומצילומים מהרחובות נראו כמה מהמפגינים מציתים כלי רכב ועשן כבד מיתמר בעיר.