פסגת ה-G20 בהמבורג: יש הצהרה משותפת, האקלים בחוץ

בתו של נשיא ארה"ב, איוונקה טראמפ, צולמה באחת הישיבות שניהל הבנק העולמי, לצד מנהיגי העולם ■ הודעת הסיכום צפויה לכלול התייחסות לשמירה על הסכמי הסחר החופשי ומאבק בפרוטקציוניזם

איוונקה טראמפ / צילום: רויטרס
איוונקה טראמפ / צילום: רויטרס

לקראת סיומה של פסגת ראשי ה-G20 בהמבורג, דיווחו בכירים באיחוד האירופאי כי הושגה הסכמה על מרבית הסעיפים, מלבד נושא האקלים. לכן הצליחו נציגי הצדדים לסכם על הצהרה משותפת עליה חתומים ראשי כל מדינות ה-G20, כשנושא האקלים לא יכלל בה.

ההצהרה תתייחס, בין השאר, להסכמות שהושגו בנושאי "הסחר העולמי והמשך המלחמה בפרוטקציוניזם".

אגב, באחת הישיבות שניהל הבנק העולמי היום צולמה בתו של נשיא ארה"ב, איוונקה טראמפ, במקומו של אביה, לצד מנהיגי העולם. הצילום שוב העלה שאלות בנוגע לתפקידה של איוונקה ובעלה, ג'ראד קושנר, במימשל טראמפ.

לפני כן היום נפגש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי והבטיח לה כי בסיומו של הליך ה"ברקזיט" יחתמו שתי המדינות על הסכם סחר חדש.

"שתי המדינות שלנו מאוד מאוד קרובות במדיניות שלהן ובערכים שלהן. אני מאמין שנחתום על הסכם סחר חופשי חדש מאוד מאוד מהר", אמר טראמפ. שני המנהיגים נפגשו במסגרת פסגת ה-G20.

אתמול נפגש טראמפ עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בהצהרה משותפת, אמר טראמפ: "הייתה לנו שיחה טובה, השיחות הטובות שלנו יימשכו". הוא פנה לפוטין והוסיף: "זהו כבוד גדול להיות איתך כאן". פוטין השיב לו כי "שיחות טלפון אף פעם לא מספיקות".

פסגת G20 החלה אתמול (ו') בגרמניה וצפויה להסתיים היום.

הסוגיה העיקרית בפסגה היא הסכם האקלים, שממנו פרשה ארצות הברית בחודש שעבר. מוקדם יותר אתמול אמר פוטין כי רוסיה מתכננת להמשיך בשיתוף הפעולה עם המדינות האחרות כדי למזג את שווקי האנרגיה הגלובליים ולצמצם את תנודתיות מחירי הנפט. ארגון המדינות המייצאות נפט ויצרניות אחרות ברוסיה הסכימו לצמצם את ייצור הנפט ב-1.8 מיליון חביות ביום מינואר השנה.

פוטין, שדיבר בפגישה לא רשמית של מדינות BRICS (ארגון המדינות המתפתחות שבו חברות ברזיל, רוסיה , הודו, סין ודרום אפריקה) בהמבורג, אמר גם כי מוסקבה רואה בהסכם פריז בסיס לשיתוף פעולה ארוך טווח. רוסיה חתומה על הסכם פריז אך עדיין לא אשררה אותו.