היום: מכרז להקמת 4 קרנות השקעה בהיי-טק שייסחרו בבורסה

המכרז יפורסם ע"י החשב הכללי באוצר ■ המשקיעים בקרנות יקבלו את הגנת המדינה מפני הפסדים וכן ערבויות לגיוס אשראי

הייטק מחשב דולר / צילום: שאטרסטוק
הייטק מחשב דולר / צילום: שאטרסטוק

אגף החשב הכללי במשרד האוצר יפרסם היום (א') מכרז לבחירת מנהלים לקרנות השקעה בחברות היי-טק אשר ייסחרו בבורסה הישראלית ויקבלו את הגנת המדינה מפני הפסדים של המשקיעים בקרנות וכן ערבויות לגיוס אשראי.

מכרז זה הוא פרי יוזמה משותפת של אגף החשב הכללי ורשות ניירות ערך. במסגרת המכרז ייבחרו עד 4 מנהלי קרנות נאמנות, אשר יעמדו בתנאי המכרז לצורך קבלת ההגנה וירשמו בבורסה לניירות ערך בתל-אביב את יחידות ההשתתפות של הקרן בהיקף מינימלי של 400 מיליון שקל לקרן.

כיום, מרבית ההון המושקע בחברות ישראליות העוסקות במחקר ובפיתוח של טכנולוגיה עילית מקורו בהון זר, וחלק גדול מהחברות נרכשות בידי תאגידים זרים בשלבים מוקדמים יחסית של התפתחותן. כך נמנעת משוק ההון הישראלי האפשרות ליהנות מפירות הבשלת אותן חברות.

הקרנות החדשות ישלבו השקעה במניות סחירות בתחום הטכנולוגיה, לצד השקעות בהיקף משמעותי (30% לפחות) בחברות טכנולוגיה המצויות בשלבים מוקדמים לחייהן (סטארט-אפים). בכך יאפשרו למשקיעים בשוק ההון הישראלי, לרבות הגופים המוסדיים, ליהנות מפוטנציאל התשואה הגלום בתעשיית החדשנות הישראלית, וזאת במתווה בטוח יחסית באמצעות השתתפות המדינה בהפסדים, ככל שיהיו. עבור כל קרן אשר תעמוד בתנאי המכרז, תעמוד הגנת המדינה על סכום של עד 50 מיליון שקל.

עוד במסגרת תנאי המכרז, אותו מובילה חטיבת המימון והאשראי באגף, יתאפשר לקרנות לגייס אשראי מגובה בערבות המדינה (עד 100 מיליון שקל לקרן), ובכך למנף את כספי המשקיעים בקרן ולהגדיל את התשואה הפוטנציאלית למשקיעים.

הקרנות יוקמו על בסיס תקנות השקעות משותפות בנאמנות (קרן טכנולוגיה עילית) מספטמבר 2016, עליהן מוסיף המכרז רבדים של הגנת המדינה. 

שר האוצר, משה כחלון, מסר: "הקרנות החדשות משלבות בין שני יעדים חשובים של משרד האוצר - פתיחת אפיק השקעה חדש לחוסכים לפנסיה, לצד מקור הון חדש לתעשיית ההיי-טק הישראלית, הנשענת כיום ברובה על מקורות זרים. נמשיך לחזק את התעשייה הישראלית על ענפיה". 

החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, מסר: "אנו משתמשים בידע הרב שנצבר באגף החשב הכללי לטובת קידומם של כלי מימון חדשניים, התומכים במטרות האסטרטגיות של משרד האוצר, ובראשן הגדלת הצמיחה והפריון. הקרנות החדשות יאפשרו לחוסכים לפנסיה ליהנות מפירות ההצלחה של התעשייה הישראלית החדשנית".

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, מסר: "ההצעה שלנו נועדה ליצור עבור הציבור הרחב מכשיר השקעה שיאפשר לו לראשונה להשתתף בהצלחת חברות הטכנולוגיה הישראליות, תוך מתן הגנה על-ידי המדינה. מדובר בכלי חשוב נוסף שקידמנו על מנת לתמוך בחברות קטנות ובחברות טכנולוגיה".

לדברי יו"ר ועדת המכרזים, יהלי רוטנברג, "מדובר במודל מימוני חדשני וייחודי שהינו תוצאה של עבודה מאומצת של הצוותים המקצועיים של אגף החשב הכללי, רשות ניירות ערך, רשות שוק ההון, אגף התקציבים והבורסה לניירות ערך".