המדינה לא תעמיד לחברת חשמל ערבויות בשל נזקי העיצומים

בפגישה בין הצדדים התברר שלחברה קווי אשראי לפחות עד ספטמבר ■ הממשלה יכולה לשנות הסדר תשלום המשכורות או "להלאים" תחנה

רוטנברג  / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל
רוטנברג / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל

המדינה לא תעמיד ערבויות בגין נזקים כספיים ואחרים שנגרמים וייגרמו על ידי עובדי חברת החשמל, ואם יהיה צורך - תפעיל את סמכויותיה מול החברה וגם מול העובדים, במישרין. כך הודיעה המדינה לחברת החשמל במפגש שהתקיים ביום חמישי האחרון.

הפגישה נקבעה בדחיפות נוכח מכתב ששלחה הנהלת חח"י לשרי האוצר והאנרגיה, בדרישה לסיוע כספי מיידי שיכול להגיע לכמה מיליארדי שקלים. זאת, נוכח מחסור כספי שמתפתח בגלל עיצומי העובדים. אלה אינם עושים עבודתם בגביית כספים מהציבור, מה שפוגע בהכנסות השוטפות של החברה, וכן במערך התשלומים לספקים, שעלולים להפסיק בקרוב מאוד.

במפגש נכחו יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל, מנכ"ל החברה עופר בלוך ומנהלי הכספים, ומולם נציגי הממשלה: מנכ"ל האוצר שי באב"ד, מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור ויו"ר רשות החשמל אסף אילת. במהלך הפגישה התברר שלחברה קווי אשראי מהבנקים שמכסים את פעילותה לפחות עד חודש ספטמבר הקרוב, כך שזעקות ה"הצילו" של ההנהלה, שבעצם פועלת לצד העובדים המאיימים, יכולות לחכות.

בסיום הפגישה, בה "האשימה" הנהלת חח"י את העובדים בבור הפיננסי וטענה כי איננה יכולה לכפות עליהם לעבוד, עברו נציגי המדינה לפגישה עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר ועד עובדי חברת החשמל מיקו צרפתי. קולות רמים נשמעו בפגישה הזו, לאחר שמנכ"ל האוצר הבהיר כי השר משה כחלון, למרות שהוא נחשב מקורב ושותף לקואליציה של אבי ניסנקורן בהסתדרות, לא יהסס להפעיל את סמכותו החוקית גם מול החברה וגם מול עובדיה.

לא ברור אם נציגי הממשלה הבהירו אילו סנקציות הם יכולים, מתכוונים, להפעיל מול החברה עצמה, מעבר לאי העמדת הערבויות כאמור, אולם גורמים בחברה נזכרו כי בפעם האחרונה בה איימה ההנהלה כי "לא נוכל לעבור את הקיץ בלי ערבות של 3 מיליארד שקל", בדיוק לפני 5 שנים, שהסתיימה בהזרמה של ערבות מדינה בגובה כמה מיליארדי שקלים על ידי שר האוצר יאיר לפיד והחשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו - הבהיר משרד האוצר כי "בפעם הבאה" שתעלה דרישה לערבות מדינה, יהיה לזה מחיר ברור: העברת אחת או שתיים מתחנות הכוח מבעלותה הישירה של החברה לחברה בת עצמאית בשליטת רשות החברות הממשלתיות.

זאת, למרות האיומים של הנהלת החברה, אז והיום, לפיהם בהיעדר ערבות מדינה, כמו גם בהוצאת תחנת כוח מבעלותה - ייחלש ההון העצמי מה שיוביל לסיכונים פיננסיים ואולי גם לדרישה של מחזיקי האג"ח האמריקאים הוותיקים לדרוש פירעון מוקדם של איגרות החוב.

עם זאת, מנכ"ל האוצר הבהיר אילו סמכויות יש למשרד ולשר מול עובדי החברה. קודם כל ניכוי שכר לעובדים במחלקות המקיימות את העיצומים במישרין, בהמשך - ניכוי שכר לכל עובדי החברה שוועד העובדים שלהם הוא שהחליט על העיצומים.

עוד אפשרות שהוצגה בפני ההסתדרות והוועד: להפסיק את הנוהל הנפסד שהתגבש בחברה, לפיו העובדים מקבלים את שכרם החודשי, בתוספת שעות נוספות והטבות, 10 ימים לפני תום חודש העבודה מסתבר שבסמכות משרדי האנרגיה והאוצר והממונה על השכר להורות להנהלת חח"י לשלם את שכר העובדים במועד המקובל בממשלה - למרות שמדובר, קרוב לוודאי, ב"שבירת כלים" שעלולה להוביל להשבתת החברה.