אהרון פוגל מצטרף ל-XIO ומיועד לתפקיד יו"ר מיטב דש

פוגל צפוי להיות בעל מניות בתאגיד השליטה וילווה הליך קבלת האישורים הרגולטוריים ■ מהלך דומה נקטה יאנגו הסינית עם יונל כהן מול הפניקס

אהרון פוגל/ צילום: איל יצהר
אהרון פוגל/ צילום: איל יצהר

לאחר שחברת יאנגו הסינית ניסתה לעבור את משוכת הפיקוח על הביטוח בישראל בעזרת מנכ"ל מגדל לשעבר, יונל כהן, היום נודע כי קרן ההשקעות הזרה XIO מבקשת לעבור מעל משוכת קבלת האישור מהרגולציה בישראל באמצעות יו"ר מגדל לשעבר - אהרון פוגל. פוגל, בעבר הרחוק גם מנכ"ל משרד האוצר, מיועד להיות חלק מקבוצת הרכישה של בית ההשקעות מיטב דש, ואף לכהן כיו"ר בית ההשקעות השני בגודלו במשק.

פוגל היה יו"ר מגדל במשך 13 שנים, בעיקר כשזו הייתה בשליטת ג'נרלי האיטלקית, ולאחר מכן הוא היה, בין היתר, יו"ר צים ויו"ר אי.די.בי פתוח (לתקופה קצרה במיוחד). במהלך תקופתו במגדל הוא גם כיהן כיו"ר בית ההשקעות של הקבוצה, מגדל שוקי הון.

ג'וזף פצ'יני, מנכ"ל XIO, מסר כי "אנחנו מאמינים שהצטרפותו של פוגל תחזק משמעותית את הדירקטוריון העתידי של החברה", והוסיף כי "מבנה העסקה החדש יושלם עד 21 באוגוסט 2017, ואנו מצפים להציגו בפני הרגולטור בישראל ולהתחיל בהליך האישור". פוגל מסר: "אני מצפה להתחיל את תהליך האישור הרגולטורי, ואם האישור יתקבל, לקדם את האסטרטגיה של מיטב דש להמשך צמיחה והתרחבות".

הצטרפותו של פוגל לעסקת מיטב דש נעשית על רקע החשש של הרוכשים המיועדים מכך שלא יקבלו את אישור הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר. לשם כך הם שינו את מבנה החברה שאמורה לרכוש את מיטב דש, תוך שהוציאו מתוכה שניים מהשותפים בקרן (שמעורבים בהליך משפטי חריג מול איש עסקים סיני), וצירפו לצדם, כבעל מניות מיעוט, את פוגל, שאמור להיות דמות שמוכרת ומקובלת על הרגולציה בישראל. בשנים האחרונות גילו כמה קבוצות זרות שהדרך לקבלת אישור הפיקוח בישראל הנה ארוכה וקשה, אפילו מאוד.

עדיין ייתכן ביטול של העסקה

מבית ההשקעות ומהקרן נמסר, כי "פוגל צפוי להיות בעל מניות בתאגיד השליטה בקרן הייעודית, והוא ילווה את ההליך לקבלת האישורים הרגולטוריים, ואם אלה יתקבלו, ועסקת הרכישה תושלם, ימונה פוגל לתפקיד יו"ר הדירקטוריון של מיטב דש". עוד נאמר כי "לפיכך עומד לקבוצת XIO ולאהרון פוגל זמן עד 21 באוגוסט 2017, להגשת הבקשות לאישורים הרגולטוריים הנחוצים לרכישת השליטה בבית ההשקעות".

במיטב דש מציינים בהקשר זה, כי "ככל שלא יוגשו הבקשות לאישורים רגולטוריים על בסיס המתווה המעודכן כאמור עד למועד האמור, תעמוד לחברה הזכות למסור לקבוצת XIO הודעת ביטול של הסכם המיזוג לאלתר, ומבלי שלקבוצת XIO תעמוד תקופת ריפוי נוספת".

נציין כי גם עתה, לאחר הצטרפותו של פוגל ושינוי מבנה הרוכשים מהקרן, ישנה סבירות לא נמוכה כלל שהעסקה לא תאושר.

מיטב דש מנהל כ-126 מיליארד שקל, ונסחר בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-992 מיליון שקל - נמוך בכ-33% משוויו בעסקה שנחתמה עם XIO. קרן XIO חתמה על הסכם לרכישת מלוא מניות מיטב דש, שבשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת, לפי שווי של 1.48 מיליארד שקל. העסקת נחתמה בסוף נובמבר 2016, לאחר כמה חודשי מו"מ. לאחרונה, לאחר שמיטב דש העמיד אולטימטום לרוכשת, שונה מבנה הקבוצה הרוכשת, והמועד האחרון לביצוע העסקה נדחה.

כאמור, צירוף גורם ישראלי המוכר לרגולציה, במטרה לקדם עסקת מכירה לגורם זר שאינו גוף פיננסים אסטרטגי מערבי ומוכר, קרה כבר פעם אחת, עם יאנגו הסינית, שביקשה לרכוש את השליטה בהפניקס מידי קונצרן דלק, של יצחק תשובה. יאנגו הודיעה על הסכם לצירוף יונל כהן, לשעבר מנכ"ל מגדל, כבעל מניות מיעוט וכמי שמיועד להיות יו"ר הפניקס. בסופו של דבר המהלך לא סייע ליאנגו שהודיעה כי לא תרכוש את הפניקס, והעסקה בוטלה.