ההסתדרות: לא לחייב עובדים להיחקר על אשראי ללווים גדולים

ועדי העובדים בבנקים וההסתדרות פועלים לכך שחובת ההתייצבות תחול רק על נושאי משרה ■ גורם באחד הוועדים: "מי שאישר אשראי לדיילת של אליעזר פישמן הם נושאי המשרה ולא העובדים הזוטרים. מדובר במהלך לא דמוקרטי ולא צודק"

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

ההסתדרות וועדי העובדים בבנקים מוטרדים מהצעת החוק להרחבת סמכויות ועדת החקירה הפרלמנטרית בכנסת. ל"גלובס" נודע כי בעקבות פניות של חלק מוועדי העובדים בבנקים, ההסתדרות פועלת לכך שהרחבת סמכויות ועדת החקירה לא יכללו חובת זימון לעובדים, אלא זימון רק של נושאי משרה - שהם בעלי האחריות לפעולות המהותיות בחברה. מההסתדרות לא נמסרה תגובה לידיעה.

נזכיר, כי הכנסת החליטה באחרונה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת חלוקת האשראי של הבנקים והמוסדיים ללווים הגדולים במשק. הקמת ועדת החקירה נעשתה לאחר נפילתו של איש העסקים אליעזר פישמן שחשפה כי היקף חובותיו הגיע למעל 4 מיליארד שקל. אלא, שכיום סמכויות ועדת החקירה הפרלמנטרית מוגבלות למדי ודומות פחות או יותר לוועדות הכנסת הרגילות. לכן הוחלט לקדם בכנסת שינוי של החוק כדי שסמכויות הוועדה יורחבו.

במסגרת הצעת החוק, שמוביל יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש, מוצע כי הוועדה תוכל לחייב עובדים להתייצב בפניה, ואם יסרבו לכך יוטלו עליהם סנקציות. כמו כן, מוצע לחייב את הגופים השונים להציג מסמכים בהתאם לדרישת הוועדה, כולל כאלה שיש עליהם חיסיון בנקאי וחסיונות מסוגים נוספים.

בישיבת ועדת הכנסת שנערכה בשבוע שעבר התייצבו שלושת הרגולטורים הפיננסים (המפקחת על הבנקים, יו"ר רשות ני"ע וראש רשות שוק ההון) והתנגדו לסמכויות אלה. הם אף איימו כי אם ההצעה תעבור, יהיו לכך השלכות קשות על המשק. כעת נראה שלרשימת המתנגדים מתווספים גם ועדי העובדים בבנקים הרותמים לעזרתם את ההסתדרות. כאמור, מה שמטריד את הוועדים היא העובדה שעובדים ומנהלים (ולא רק נושאי משרה בכירים) יחויבו להופיע בפני הוועדה.

"רשאי יושב ראש ועדת חקירה פרלמנטרית, במסגרת מילוי תפקידיה, לזמן לישיבת הוועדה נושא משרה או עובד, או מי שהיה נושא משרה או עובד בתקופה שבה עוסקים דיוני הוועדה, בחברה ציבורית כהגדרתה בחוק החברות", נכתב בהצעת החוק. גורם המקורב לוועדים אמר היום ל"גלובס" כי מדובר במהלך "לא דמוקרטי ולא צודק. עם כל הכבוד, מי שאישר אשראי לדיילת של אליעזר פישמן אלה הם נושאי המשרה ולא העובדים הזוטרים".

לעובדים ולמנהלים הזוטרים אין ביטוח או שיפוי. אם יזמנו אותם לוועדות, חושפים אותם אחר כך גם לתביעות נגזרות. לא ייתכן שנגיע למצב שכזה", מוסיף גורם בכיר באחד הוועדים, שמזכיר כי הצעת החוק גם חושפת עובדים שכבר פרשו. "גם פנסיונרים שעזבו מזמן את הבנק עלולים למצוא עצמם מקבלים זימון להופיע", מוסיף הגורם.

"מדובר בחקיקה מהירה שחושפת את העובדים לפגיעה קשה. צריך גם לזכור שבמסגרת החוק מוצע שהמלצות הוועדה יועברו למשטרה מבלי לתת לעובד אפשרות להתגונן כראוי", מוסיף גורם נוסף בקרב הוועדים.

כאמור, חלק מיושבי ראש הועדים של הבנקים פנו אל ההסתדרות בבקשה שתתערב בנושא. עוד נודע, כי גם ועדים מסקטורים אחרים הביעו חשש מהצעת החוק. אמנם כרגע הפגיעה היא בעיקר בעובדי הבנקים, אבל בהמשך עשויות לקום ועדות חקירה פרלמנטריות בנושאים נוספים שייחשפו עובדים מחברות אחרות בפני החוק ובפני חובת ההתייצבות.

מחר (ג') אמורה ועדת הכנסת לקיים ישיבה נוספת בסוגיית החוק. גורמים המקורבים למערכת הפוליטית העריכו כי סיכוי נמוך שהצעת החוק תעבור במתכונתה הנוכחית במושב הקיץ הקרוב, לאור ריבוי ההתנגדויות לה.