זליכה בחוות-דעת: להגביל מיידית יבוא של מלט מחו"ל

תלונה של חברת מלט הר טוב על יבוא בהיצף נחקרת, לאחר שחברת נשר הודיעה כי אינה מתנגדת להליך ■ איגוד לשכות המסחר: "ההיטל יפגע בתחרות"

חוות-דעת שחיבר הפרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר, לפי הזמנתה של חברת מלט הר טוב, קוראת למשרד הכלכלה והתעשייה להטיל מידית ערובה זמנית שתרסן יבוא של מלט שמקורו ביוון ובטורקיה ונמכר בשוק הישראלי במחירים נמוכים.

חוות-הדעת של זליכה תומכת בדרישה של מלט הר טוב להטיל היטל היצף על היבוא של המלט הזול לישראל, המאיים על קיומה של החברה ועל פרנסת כ-120 עובדיה. הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, פתח בחקירת התלונה לפני כחודשיים.

את חוות-דעתו מכוון זליכה נגד יבוא המלט בידי חברת סימנט איי.אס, שבבעלות מספנות ישראל, ובידי חברת רביע נופי: "היבוא הטורפני של מלט קיים כבר שנה וחצי, ובשלב כה מאוחר להתערבות ממשלתית - אין אמצעים יעילים אחרים שיכולים לפעול במהירות. מוטב שהממשלה תפעל במהירות רבתי ולו באמצעי ביניים, כדי שעד שהניתוח יתבצע - החולה לא ימות. הנזק במקרה זה יהיה בלתי הפיך, בעוד שאמצעי ביניים שיינקטו הם הפיכים".

עד 2015 מלט הר טוב היתה בבעלות מונופול המלט נשר. במסגרת הסדר בין נשר לבין המדינה, מלט הר טוב נמכרה למשפחת וייל בכ-180 מיליון שקל, כדי להעמיד לנשר תחרות בייצור מלט בשוק הישראלי - בהנחה שהדבר יביא להורדת מחירים. מלט הר טוב מחזיקה בכ-10% משוק המלט, אלא שיבוא נרחב של מלט מחו"ל הוביל לירידה חדה במכירות החברה, שכן המלט המיובא נמכר בשוק הישראלי במחיר נמוך יותר.

לדברי זליכה, היבוא הנרחב של מלט עלול למוטט את מדיניות הממשלה שהובעה במסגרת המלצות הוועדה שבחנה את הענף בראשות הממונה על התקציבים לשעבר באוצר, גל הרשקוביץ - לקיים ייצור מלט בישראל, לצד הייצור שנעשה בנשר: "התמוטטות המדיניות הממשלתית תשדר מסר חד משמעי לצרכן הישראלי כמו גם למשקיעים פוטנציאליים, כי לא בכדי ישראל מדורגת במקום כה נמוך ביכולתה לממש מדיניות אנטי מונופוליסטית ולהגן על יזמים המכניסים תחרות לעורקיו המסתיידים של המשק. לא בכדי האמון הציבורי בכלל ואמון ציבור המשקיעים בפרט ברצינות כוונותיה של הממשלה להילחם ביוקר המחייה בישראל באמצעות הגברת התחרותיות - אינם מרקיעים שחקים".

זליכה מוסיף ומזהיר כי "אם היבוא הטורפני לא ייעצר במהירות - מלט הר טוב לא תוכל לממש את השלבים הבאים בתוכנית ההשקעות שלה ותהפוך לשחקן זניח בענף המלט בישראל, אם בכלל תשרוד".

הוא מוסיף ומציע שבנוסף לערובה זמנית שתוטל מיידית על יבוא של מלט מחו"ל, יוטל היטל היצף שיגן על החברה מיבוא של מלט זול לתקופה של 5 שנים לפחות: "התמריץ לנהוג במחיר טורפני, כמו גם הנזק המשקי מהטורפנות, עולים ככל שהניסיון להוציא מתחרה מהשוק גם יצליח להשאיר אותו בחוץ לאחר שיצא - ולמנוע מאחרים להיכנס במקומו.

"במקרה של ענף כמו מלט, שבו עלויות קבועות גבוהות וחסמי כניסה משמעותיים - מי שיצא כבר לא ייכנס שוב ואיש גם לא יבקש להיכנס במקומו. הצורך לבצע שוב השקעה קבועה כה גבוהה, שהשבתה מצריכה זמן ארוך במיוחד, ירתיעו", נכתב בחוות-הדעת.

"אני מוצא כי חברת סימנט איי.אס ורביע נופי עוסקות ביבוא טורפני אסור, הגורם נזקים כבדים לענף המלט הישראלי ולמשק הישראלי כולו. מנגד, עומדת לפניהם הזדמנות פז להביא יצרן ינוקא ישראלי ראשון בענף לפשיטת רגל, בזמן שהוא נמצא בנקודה הרגישה בתולדותיו, מיד לאחר כניסתו לתחרות מול מונופול ולאחר שחלק ניכר מהשקעתו כבר בוצע. כדי להצילו לאורך זמן הוא נדרש להשקעה כבדה נוספת".

אלא שבזמן שמלט הר טוב מגבירה את הלחץ על הממונה על היטלי הסחר להגביל את יבוא המלט לארץ, קורא נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, לממונה להימנע מכל התערבות בשוק המלט. בפנייה לממונה, טל, ולשר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, הזהיר לין כי "היטלי היצף עלולים להפוך לחסמי יבוא חדשים שימנעו תחרות שתיטיב עם המשק ועם ציבור הצרכנים".

באיגוד לשכות המסחר, המייצג את היבואנים, טוענים כי הטלת היטל היצף שיגביל את יבוא המלט נועדה לבצר את מעמדה של חברת נשר כמונופול בענף, לשמר את רווחיה ולמנוע תחרות בשוק: "מאוד ייתכן שכל מטרת התלונה של מלט הר טוב היא ניסיון להצר את יכולתם וכדאיותם הכלכלית של היבואנים להמשיך ולייבא מלט", הזהיר לין. בנייר עמדה שהעבירו מנכ"ל האיגוד, עו"ד דן כרמלי, והסמנכ"ל שלו למשפט ולקשרי ממשל, עו"ד שלומי לויה, לממונה טל נאמר, כי היענות לבקשה של מלט הר טוב תפגע בתחרות ובכלכלה החופשית ותוביל לעליית מחירי הדיור.

באיגוד נטען עוד כי "לו היה מדובר במספר חברות יצרניות מקומיות, אפשר היה לבצע בחינה אמיתית של פגיעה בענף יצרני. אלא שבענייננו מדובר בחברה אחת, חזקה מאוד ומונופוליסטית, שמבקשת להמשיל להחזיק במעמדה'".

יצוין כי תלונתה הראשונה של מלט הר טוב על יבוא מלט בהיצף הוגשה בסוף השנה שעברה ונדחתה, שכן החברה לא ייצגה לפחות רבע משוק המלט בישראל. החקירה יצאה לדרך רק בחודש מאי האחרון, לאחר שנשר הבהירה לממונה על היטלי הסחר כי אינה מתנגדת להליך.

חקירת התלונה של מלט הר טוב צפויה להימשך לפחות עוד מספר חודשים. לאחר מכן, המלצותיו צריכות לקבל את אישור שר הכלכלה והתעשייה ושר האוצר.

מחברת סימנט נמסר בתגובה: "מוטב שהפרופ' זליכה יתעמק בהמלצות ועדות הרשקוביץ וטרכטנברג, כמו גם בדוח מבקר המדינה בנושא המלט, שקבעו כי חייבים לפתוח את שוק המלט לתחרות על מנת לשבור את המונופול ולהוריד משמעותית את מחירי הדיור.

"עצוב ומביך לראות שמי שמיצב את עצמו כאביר התחרות למען הציבור הסכים להכין חוות-דעת כזאת, בשביל המונופול ושלוחיו. בתוך שנה בלבד, סימנט פתחה את שוק המלט והבטון לתחרות, והובילה הורדת מחירים של כ-30% תוך יצירת תחרות למונופול המלט, לטובת הצרכנים. אנו בטוחים שגם זליכה לא תומך בדברים שכתב בחוות-הדעת שניפק".

בסימנט הוסיפו כי "בפעם האחרונה שהמונופול הצליח לחסום את התחרות בענף, הופסק יבוא המלט לישראל למשך עשור ולמשק נגרם נזק של כ-2.3 מיליארד שקל".