הוראת השעה בוטלה, וסכום האגרה של פעילי שוק ההון קפץ

אחרי 12 שנים של הפחתות זמניות באגרה, רשות ניירות ערך יצאה במהלך שגרר ביקורת רבה בשוק ההון

שמואל האוזר / צילום:איל יצהר
שמואל האוזר / צילום:איל יצהר

יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, הוביל את ביטול הוראת השעה שהחזיקה חמש שנים (2016-2012), וכך הקפיץ, בסיוע האוצר וחברי ועדת הכספים, את סכומי האגרה השנתית שמשלמים יחידים מנהלי תיקים, יועצי השקעות ומשווקי ההשקעות. סכום האגרה ליחידים ל-2017 עומד על 766 שקל, כאשר בשנה הקודמת עמדה האגרה על 614 שקל, ולפני כן היו המחירים נמוכים משמעותית. במקביל זינקה גם עלות האגרה השנתית ליועצים בבנקים, בתי השקעות ועסקי הפיננסים, והיא מגיעה השנה ל-1,532 שקל ליחיד.

מדוחות רשות ני"ע עולה כי החל משנת 2012 ועד ל-2016 (כולל) היא יזמה הפחתה של האגרות השנתיות (תאגידים מדווחים, מנהלי קרנות והבורסה). שיעור ההפחתה נקבע מדי שנה בתיקון לתקנות ניירות ערך (אגרה שנתית) על דרך הוראת שעה, ומפורסם ברשומות.

הוראות השעה הללו קבעו הפחתה של כל האגרות השנתיות המשולמות לרשות למשך חמש שנים בשיעורים אלה: הפחתה בשיעור 40% בשנתיים הראשונות; הפחתה של 30% בשנתיים הבאות; והפחתה בשיעור של 20% בשנה החמישית. בהתאם לתיקוני התקנות, התאגידים המדווחים, מנהלי הקרנות והבורסה שילמו אגרה מופחתת החל משנת 2011 ועד שנת 2015 (כולל). יתר הגופים החבים בתשלום אגרה שנתית (בעלי רישיון ייעוץ השקעות, שיווק השקעות או ניהול תיקי השקעות, חתמים ומפיצי מידע) שילמו אגרה מופחתת בין השנים 2012-2016 (כולל). השנה הדבר נפסק.

הסתיים המשבר בבורסה?

יש לציין כי לפני הוראת השעה הנוכחית, שהסתיימה בתחילת השנה, נשמרה הוראת שעה אחרת, קודמת, שהפחיתה אגרות ועלויות ב-10%-20% והחזיקה במשך שבע שנים. כך, שבפועל מדובר השנה בהעלאה משמעותית במיוחד אחרי 12 שנים של הפחתות זמניות בצורה של הוראות שעה - מה שמעורר גל של כעס וטענות בקרב שחקנים בשוק ההון.

הלחץ מתגבר בימים אלו שכן עד ראשית החודש הקרוב, 1 באוגוסט 2017, חייבים כולם לסיים את ביצוע התשלומים לרשות ני"ע. אם לא כן, כל איחור בתשלום, כתבה הרשות, "יהיה כרוך בתשלום הפרשי הצמדה וכן יגרור אחריו קנס בשיעור של 1% מסכום האגרה, לכל חודש של איחור או חלק ממנו..".

בתחילת 2011, נוכח המשך השפל בבורסה והביקורת הציבורית על עלויות הביצוע, הוחלט על ידי האוצר ורשות ני"ע, באישור ועדת הכספים, להקל על הגופים המפוקחים, ונקבעה הוראת שעה לפיה הופחתו האגרות מדי שנה בסכומים שבין 20% ל-40% בשנים 2012-2016.

בתגובה לפניית "גלובס", טוענת היום רשות ני"ע כי הוראת השעה באה "על רקע גבייה עודפת שהצטברה לרשות עקב עודף הכנסות על הוצאות במשך מספר שנים", ואולם "בשנתיים האחרונות אין לרשות עודף של הכנסות על הוצאות, לכן חזרה האגרה לגובהה על פי התקנות המקוריות".

גורמים בשוק ההון מאמינים כי ההעלאה במחירי האגרות השנתיות נובעת בעיקר, אם לא רק, מהתחושה ברשות ני"ע כאילו הסתיים המשבר בבורסה בתל אביב. זאת, אחרי שבמחצית הראשונה השנה, אחרי שפל של כמה שנים, נרשמו למסחר כאן בדרך של הנפקה ראשונית שמונה חברות חדשות, ואף מסתמן גידול במחזורי המסחר היומיים.

הפחתת
 הפחתת