אבוג'ן זינקה 10% בוול סטריט: הצליחה בניסוי עם מונסנטו

מדובר בניסוי במסגרת הסכם טרי יחסית של אבוג'ן עם מונסנטו, שנחתם ב-2013, ולא ההסכם הנרחב שנחתם בין החברות ב-2008, שבמסגרתו שילמה מונסנטו עשרות מיליוני דולרים עבור פיתוח של גנים המשפרים את היבול של תירס וסויה

חברת אבוג'ן  הודיעה אתמול (ג') על הצלחה בניסוי שערכה בצמחי מודל, לגנים שגילתה, אשר משפרים את עמידותו של תירס בפני מחלת פוזריום. ניסויים בצמחים, כמו ניסויים בתרופות, כוללים שלושה שלבים: ניסוי בצמח מודל (צמחים שקל יחסים לגדל במעבדה ומחזור החיים שלהם קצר), ניסויים בצמח מטרה (תירס, סויה), וניסויי שדה נרחבים בצמח המטרה. כך, ניתן לומר כי אבוג'ן עברה את שלב I של הניסויים.

אבוג'ן נסחרת לפי שווי של 446 מיליון שקל. בקופתה של החברה כ-79 מיליון דולר, בעיקר תשלומי אבני דרך מן העבר ותמורת ההנפקות שערכה בנאסד"ק. לדברי עופר חביב, מנכ"ל אבוג'ן: "כשמדובר במחלת הפוזריום, צמחי המודל דומים מאוד לצמח התירס, ולכן הצלחה בהם היא בעלת כושר ניבוי גבוה להצלחה בהמשך הדרך, וזו גם הסיבה שבגללה אנחנו מדווחים".

מדובר בניסוי במסגרת הסכם טרי יחסית של אבוג'ן עם מונסנטו , שנחתם ב-2013, ולא ההסכם הנרחב שנחתם בין החברות ב-2008, שבמסגרתו שילמה מונסנטו עשרות מיליוני דולרים עבור פיתוח של גנים המשפרים את היבול של תירס וסויה, וכן את עמידותם בפני יובש.

גם בהסכם החדש יותר, אשר מיועד כולו לנושא מחלת הפוזריום, משלמת מונסנטו תשלומי אבני דרך לאבוג'ן עבור התקדמות בתהליך, נוסף על תמלוגים מן המכירות של המוצר - אם וכאשר יגיע לשוק - אבל תנאי ההסכם לא פורסמו. אבוג'ן לא דיווחה היום על כך שתקבל תשלום מסוים בגין אבן הדרך הנוכחית, אך היא מקדמת אותה לניסויים נוספים. חביב מעריך כי ניתן יהיה לסיים את הניסויים בצמח בתוך שנתיים-שלוש. עלות אובדן יבול כתוצאה מפוזריום בארה"ב מוערכת בכ-700 מיליון דולר בשנה.

במקביל הודיעה החברה על השלמת שלב גילוי הגנים בהסכם הוותיק יותר בין שתי החברות, העוסק בשיפור יבול ועמידות בפני יובש. השלב הבא הוא כניסה לניסויים בצמחי מודל.

מונסנטו נמצאת בתהליכי רכישה על-ידי חברת באייר הבינלאומית, ליצירת קונגלומרט ענק בתחום החקלאות, שאליו יעברו ההסכמים בין מונסנטו לאבוג'ן. באייר, הנסחרת לפי שווי 91 מיליארד דולר, צפויה לרכוש את מונסנטו ב-66 מיליארד דולר.

המיזוג עדיין לא נסגר סופית, והוא תלוי באישורי רשויות ההגבלים העסקיים במדינות שונות, וכן בעמידה בביקורת של מספר ארגוני חקלאים. המיזוג מגיע על רקע תהליך מקיף יותר של מיזוגים גדולים בתחום החקלאות, בין סינג'נטה לכמצ'יינה ובין דאו לדופונט.