הבנקים שוקלים פנייה לביהמ"ש בבקשה לפירוק יורוקום

הבנקים דורשים מאלוביץ' לעבות ביטחונות; "ביהמ"ש - אופציה ריאלית" ■ לאלוביץ' אין ערבויות אישיות ביורוקום, ולכן גם מהלך של פירוק נגד החברה לא יביא לפשיטת רגל שלו

שאול אלוביץ/ צילום: אביב חופי
שאול אלוביץ/ צילום: אביב חופי

על רקע מצבה הפיננסי הרגיש של יורוקום והעמקת חקירת רשות ניירות ערך נגד בעל השליטה שאול אלוביץ', חלק מהבנקים שוקלים פנייה לבית המשפט לבקשת צו פירוק לקבוצת יורוקום. גורם בכיר במערכת הבנקאית אמר ל"גלובס" כי "מדובר באופציה ריאלית".

נציין כי ככל הידוע לאלוביץ' אין ערבויות אישיות ביורוקום, ולכן גם אם יורוקום תפורק - הדבר לא יביא לפשיטת רגל שלו, אבל יגרום לו לאבד את החזקותיו - ובראשן את השליטה בבזק. 

בקבוצת יורוקום יש החזקות שאינן מהוות בטוחות לבנקים, כמו מניות אינטרנט זהב , אנלייט אנרגיה  וסאטקום מערכות . במערכת הבנקאית מעריכים כי אם אלוביץ' יעמיד את הנכסים הללו כבטוחות לבנקים, הדבר עשוי לדחות את האופציה של הליכה לבית המשפט.

בבנקים מציינים כי מזה כ-3 שנים קבוצת יורוקום אינה פורעת את חובותיה כנדרש. הקבוצה אמנם ביצעה סדרה של מימושים משמעותיים להקטנת החוב, אך עדיין המצב הפיננסי שלה בעייתי, והיא בעלת חוב של קרוב למיליארד שקל (כולל החוב בחברת יורוקום נדל"ן).

חקירת אלוביץ' ברשות ניירות ערך רק החריפה את מצבו. נזכיר כי מאז נודע על החקירה בנושא עסקאות בעלי העניין שביצע בקבוצה, ירדה מניית בזק  בכ-10%, ומניות החברות שמעליה בפירמידה של אלוביץ' - בי-קום ואינטרנט זהב - ירדו ביותר מ-20%.

אתמול (ג') נודע כי החקירה בנושא עסקאות בעלי העניין שהוביל אלוביץ' מתרחבת גם לעסקה שביצעה קבוצת חלל עם חברת yes, מה שהביא לכך שהיום (ד') צנחה חברת חלל  (החזקה משמעותית של קבוצת יורוקום) ב-10% (נכון לשעות הצהריים).

 

לכל זאת יש להוסיף גם את נושא התדמית הציבורית, שגם הוא שיקול-דעת לא מבוטל בעבור הבנקים. הבנקים כזכור ספגו ביקורת ציבורית ונזק תדמיתי קשה בנוגע ליחס שלהם ללווים הגדולים, שנחשב יחס סלחני. ביקורת זה גברה בשנה האחרונה, כאשר נודע כי איש העסקים אליעזר פישמן היה בעל חוב של 4 מיליארד שקל לבנקים, ובמשך שנים ארוכות הבנקים לא נקטו פעולות אגרסיביות למימוש החוב.

בעקבות זאת גם מוקמת בימים אלה ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת היחס של הגופים הפיננסים ללווים הגדולים.

מבחינת חלק מהבנקים, המקרה של אלוביץ' הוא הזדמנות לתקן את התדמית הציבורית ולהראות כי הם נוקטים יחס נוקשה גם כלפי לווים גדולים, שאינם פורעים את החוב בזמן.

ככל הידוע החוב של יורוקום תקשורת מסתכם בקרוב ל-900 מיליון שקל, ונחלק באופן הבא: בנק דיסקונט הוא הנושה בגדול עם חוב של מעל ל-400 מיליון שקל, בנק הפועלים עם חוב של 350-400 מיליון שקל והבינלאומי עם חוב של 28 מיליון שקל.

בנוסף, בחברת יורוקום נדל"ן קיים גם כן חוב של כ-260 מיליון שקל לקונסורציום לווים בראשות מזרחי-טפחות. מצבה של יורוקום נדל"ן נחשב טוב יותר, והחברה אף תכננה לבצע מיחזור של החוב באמצעות גיוס אג"ח, מה שהיה אמור לשחרר את החזקות הקבוצה בחברת חלל, המשועבדים היום לבעלי החוב של יורוקום נדל"ן, ובכך אולי לחזק את הבטוחות של בעלי החוב ביורוקום תקשורת.

כאמור, לאורך השנים האחרונות ביצע אלוביץ' סדרה של מימושים במטרה להקטין את מצבת החובות שלו. אחד המימושים המרכזיים היה מכירת חברת yes לבזק, בעסקת בעלי העניין שרשות ניירות ערך חוקרת בימים אלה. במסגרת המכירה קיבלה יורוקום כ-680 מיליון שקל במזומן, שנפרעו לבנקים הנושים של קבוצת יורוקום, וכן הייתה אמור לקבל תמורה נוספת של עד כ-370 מיליון שקל המותנית בתנאים נוספים. אלא שרשות ניירות ערך פתחה לפני מספר שבועות בחקירה גלויה בחשד כי דוחות yes "בושלו" בכדי להגדיל את התמורה שתקבל יורוקום בעקבות המכירה. אתמול, כאמור, נודע כי החקירה מתרחבת גם לעסקת בעלי עניין נוספת שקיימה yes - והפעם עם חברת חלל מקבוצת אלוביץ', שהיא החזקה חשובה של קבוצת יורוקום.

מבנה ההחזקות של קבוצת יורוקום
 מבנה ההחזקות של קבוצת יורוקום