האתגר של צה"ל ומשרד הביטחון: זיהוי "פייק ניוז" בזמן אמת

עם לפטופ, גלידה אמריקאית והבטחה לחצי מיליון שקל ונסיעה לחו"ל - כך משרד הביטחון גרם לעשרות מפתחים לחפש לו פתרונות בתוך 24 שעות

האקתון בגבעת אולגה / צילום: באדיבות משרד הביטחון
האקתון בגבעת אולגה / צילום: באדיבות משרד הביטחון

איזו טכנולוגיה או אלגוריתמים אפשר לפתח בתוך 24 שעות? מסתבר שלא מעט: המינהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון (מפא"ת) השלימה בימים האחרונים האקתון ראשון מסוגו, שבמסגרתו הועמדו בפני 26 קבוצות מצומצמות של מפתחים אתגרים טכנולוגיים שמעניינים מאוד את מערכת הביטחון.

האקתון הוא אירוע שמכנס אנשי טכנולוגיה ומוצר, מתכנתים ומומחי תוכן לזמן קצוב כדי לגבש ולהציג פתרונות לאתגרים טכנולוגיים שהובאו לפתחם. גופים רבים הסתערו על הטרנד הזה, וגם מערכת הביטחון גילתה את מעלותיו.

כ-100 אנשי תוכנה, חיילים וקצינים שמשרתים ביחידות הטכנולוגיות של צה"ל, המשטרה וגופים אחרים המשתייכים למערכת הביטחון התכנסו בכפר הנופש לחיילים בחוף גבעת אולגה, ושברו את הראש מסביב לשאלה כיצד עונים לשלל האתגרים הטכנולוגיים שהוגדרו להם. האתגרים האלה כוללים זיהוי פרופילים החשודים כמזויפים, או כאלה ששייכים לפדופילים ופועלים ברשתות החברתיות; גילוי של "פייק ניוז" ברשת בזמן אמת; איתור וניתוח מהירים של מקורות ירי; גילוי מספר אנשים שנמצאים בזמן נתון בתוך מבנה; חיזוי של גובה הגלים בים ועוד.

זה האקתון הראשון שמקיימת מפא"ת, שאמונה על פיתוח טכנולוגיות ויכולות שעל בסיסן מפותחים אמצעים המשמשים את כוחות הביטחון במשימותיהם השוטפות.

משתתפי האקתון נבחרו במסגרת הליך מקדים, כולם משרתים ביחידות הטכנולוגיות המובחרות במערכת הביטחון, והביעו נכונות לפעול בקבוצות קטנות של 3 עד 5 משתתפים ולהסתער על אחד האתגרים שהוגדרו להם. זאת, כשהם נושאים עיניים להבטחה של ראש מפא"ת, תא"ל (במיל') דני גולד, ולפיה הפתרונות המוצלחים שיביאו - יהפכו לתוכניות פיתוח לכל דבר, והפתרון המוצלח ביותר גם יזכה להשקעה ראשונית של חצי מיליון שקל ומוביליו יישלחו לכנס טכנולוגי יוקרתי בחו"ל.

יוגה סדנת קיק-בוקס - וקדימה לעבודה

ישובים על כיסאות פלסטיק מסביב לעשרות שולחנות עגולים שמילאו את חדר האוכל של כפר הנופש, לפניהם חוף הים של אולגה - משתתפי האקתון כתבו שורות קוד, הקלידו במרץ על מקלדות ובין לבין, הכניסו לגוף סוכרים שישאירו אותם ערניים באמצעות מכונה לגלידה אמריקאית שעבדה ללא הפסקה.

אחר הצהריים הם יצאו להפסקת יוגה קצרה על הדשא, בשעות הערב הורידו אותם לחוף הים כדי לפרוק מתחים ואגרסיות במסגרת סדנת קיק-בוקס. משם, הם ניערו את החול שדבק לרגליים, חזרו אל המחשבים הניידים שלהם ותקתקו לתוך הלילה. למחרת, עם עיניים טרוטות אחרי יממה בלי דקה של שינה, הם הציגו את פתרונותיהם לחבר השופטים.

במקום הראשון זכה צוות שהציע פתרון לצורך שהגדירה מערכת הביטחון, ומאפשר איתור של מקורות ירי באמצעות גלי קול ועיבודם לתמונה. הפתרון המוצע מדבר על זיהוי של ירי מנשק קל. הדגמה שנעשתה לפתרון המוצע הוכיחה הצלחה בשיעור של 98%.

במשרד הביטחון סיפרו בהתלהבות כי מדובר באחוזי הצלחה שגבוהים בעשרות אחוזים מאלה שמבטיחים המוצרים המובילים ביותר בתחום זה, וכבר נמצאים בשוק. את הפיתוחים המנצחים בחר חבר שופטים בראשות איש מפא"ת, תא"ל (במיל') פרופ' יעקב נגל, שבעברו כיהן גם בתפקיד ממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה.

לפחות 5 קבוצות התמקדו במסגרת האתגר שלהן על פיתוח אמצעי שיאתר חדשות מזויפות ברשת: קבוצה אחת הציעה מערכת ניטור חכמה, המסוגלת לזהות תמונות שעובדו יתר על המידה באמצעות תוכנות כמו פוטושופ. קבוצות אחרות הציעו פתרונות המבוססים על אלגוריתמים שתפקידם לזהות ידיעות שקריות או מוטות, ולספק לגולשים בזמן אמת התרעה שלפיה הם צורכים מידע מזויף או כזה שאמינותו מוטלת בספק.

אז מה למערכת הביטחון ולחדשות מזויפות, או לאיתור של פדופילים מסוכנים ברשת? גורמים ביטחוניים מסבירים שטכנולוגיה שבכוחה לאתר כאלה, יכולה לשמש - תוך הטמעה של התאמות קלות - גם לאיתור של ידיעות בעלות ערך מודיעיני, ביטחוני או לאיתור של מבוקשים. "יותר מפרויקט אחד שעלה בהאקתון הזה - ייצא למימוש", העריך בשיחה עם "גלובס" ראש ענף מחשוב במפא"ת והאחראי מטעם המינהלת על החדשנות הארגונית, סא"ל מיכי. "במקרה של 'פייק ניוז', אנחנו מכירים מצבים שבהם לפרסומים מסוימים יש אפקט חזק על התודעה, ומצאנו אלגוריתמיקה מאוד מתקדמת שיכולה להעמיד למקרים אלה מענה הולם".