היריב המר של אולמרט נחלץ מהתלונה על ההטרדה מינית

עו"ד אורי קורב, התובע המוביל במשפט שנוהל נגד ראש-הממשלה לשעבר ב"פרשת טלנסקי" (שכונה "תיק חייו" של קורב), הפך במהלך הדיונים בו ליריבו האישי של אולמרט g אך לאחר שקצר הילה כתובע נשכן ואמיץ, נקלע קורב לפרשייה מביכה, שבה נחשד בביצוע עבירות מין בפרקליטה שהייתה כפופה לו g השבוע החליט מנדלבליט לגנוז את תיק החקירה נגד הפרקליט הבכיר והשנוי-במחלוקת, שכבר הסתבך יותר מפעם אחת g מעניין יהיה לראות אם הוא ישוב לפרקליטות

רה"מ לשעבר אהוד אולמרט החל החודש את חייו כאזרח חופשי, לאחר שחרורו המוקדם מהכלא. בימים אלה הוסרה גם מחייו של יריב מר שלו עננה שחורה: היועץ-המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, החליט לגנוז את תיק חקירת המשמעת בנציבות שירות המדינה בגין הטרדה מינית לכאורה, שביצע הפרקליט הבכיר אורי קורב. עו"ד קורב היה התובע במשפט "פרשת טלנסקי" נגד אולמרט. ההחלטה נתקבלה - נוכח סירוב המתלוננת, פרקליטה שעבדה בכפיפות לקורב, להעיד נגדו.

תיק החקירה המשמעתית בנציבות שירות המדינה נגד קורב נפתח בחודש מאי השנה, בהנחיית מנדלבליט ובהמלצת חוקרי המשטרה. זאת, לאחר שעל אף כל פעולות החקירה שבוצעו וכל העדויות שנגבו - בסופו של דבר, לא בוססה תשתית ראייתית המצדיקה את חקירתו של קורב כחשוד בביצוע עבירה פלילית.

מאז דצמבר 2016 עת התחדשה הבדיקה בעניינו, ועד היום, קורב מצוי בחופשה כפויה (שלמעשה מהווה השעיה). בדצמבר 2016 גם פרסם פרקליט המדינה שי ניצן איגרת לעובדים הקוראת להם להתלונן אם חוו פגיעה דומה: "יש לגלות אפס סובלנות לכל פגיעה או הטרדה מינית. מעבר למנגנונים הפורמליים לתלונות, דלתי פתוחה. אין בכוונתי להתייחס למקרה הספציפי שעליו פורסם בימים אלה, אלא מדובר מבחינתי במסר שלמרות שהינו בבחינת מובן מאליו, מצאתי לנכון לחזור עליו".

עם סגירת התיק נגדו, למעשה נגרע שמו של קורב, פורמלית לפחות, מרשימת בכירים במערכת המשפט שנחקרו או הועמדו לדין בקשר לעבירות פליליות, ביניהם עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב, שהועמדה לדין בחשד שיחד עם עו"ד רונאל פישר, פעלה להדלפת מידע פנימי מחקירות לנחקרים תמורת שוחד, וכן תדרכה נאשמים לקראת חקירתם. זאת, בתקופה שלאחר סיום תפקידה כפרקליטת מחוז.

שם נוסף שנחקר ושוחרר הוא של עו"ד ברק לייזר, היועץ-המשפטי להנהלת בתי-המשפט. עו"ד לייזר נחקר בחשד למסירת מידע לכנופיה שתקפה וניסתה לסחוט עובדות-סוציאליות, שופטים וגורמים נוספים.

יריבים אישיים

עו"ד קורב, שליווה גם את בדיקת "פרשת ביביטורס", שימש, בין היתר, כתובע המוביל במשפט "פרשת טלנסקי" שנוהל נגד ראש-הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט - תיק שזכה לכינוי "תיק חייו" של קורב, ושבמהלך הדיונים בו, הפך את קורב ואולמרט ליריבים אישיים.

עו"ד ציון אמיר, פליליסט בכיר, מכיר את קורב הרבה מאד שנים: "מדובר בתובע מקצועי ביותר, עו"ד ומשפטן ברמה גבוהה מאד, זוכה להערכה רבה מאד אצל שופטים, פרקליטים ועורכי דין. יש לו ידע משפטי עצום והוא ידוע כפרקליט קפדן ויסודי מאוד שמגיע למשפטים מוכן באופן יוצא דופן, ומייצג את המדינה בדרך ובאופן הטובים ביותר".

אמיר תיאר כיצד נאשמים אינם רווים נחת כשמגלים שהתובע שלהם הוא קורב, בגלל היכולת המקצועית שלו: "האיש יודע להיות נשכני ואם צריך להוריד את הכפפות הוא יוריד אותן. הוא בא לעשות את העבודה שלו ולהיאבק עליה. עושה את מה שהוא מאמין בו. לא מונע משיקולי אגו אלא מענייניות".

במסגרת התביעה הביא קורב לכך, שבמארס 2015 הפך בית-המשפט המחוזי את ההחלטה שניתנה "בסיבוב הקודם" כשלוש שנים לפני כן, לזכות את אולמרט ב"פרשת מעטפות הכסף" של טלנסקי. המחוזי הרשיע את אולמרט בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, במרמה ובהפרת אמונים.

נפסק, כי בעת שכיהן כראש עיריית ירושלים ובהמשך כשר התמ"ת, קיבל אולמרט מאות-אלפי דולרים מאיש-העסקים היהודי-אמריקאי מוריס טלנסקי, חלקם במעטפות כסף ובמזומנים, תוך הסתרת קבלתם ואי-דיווח עליהם כדין.

בהמשך, בית-המשפט גזר על ראש הממשלה לשעבר אולמרט עונש של 8 חודשי מאסר וקנס בסך 100 אלף שקל - מאסר שלבסוף צמח, בהצטברות עם עונשי מאסר בפרשות נוספות, ל-27 חודשי מאסר. תקופה זו הסתיימה בשחרור מוקדם, כך שלבסוף ישב אולמרט פחות משנה וחצי מאחורי סורג ובריח, ושוחרר בתחילת החודש.

סירוב עיקש להעיד

בהסבר ארוך, רב-שלבים ופרטים, תוארה ההחלטה על גניזת התיק בעניין עבירות המין שביצע לכאורה קורב בפרקליטה הכפופה לו: החל בדיווח שקיבל מנדלבליט ביוני 2016, דרך עבודת צוות החקירה המשטרתי המיוחד, שהוקם "מאחר שקורב הוא פרקליט בכיר ומוכר בקרב ציבור הפרקליטים, ומטעמי ניקיון הדעת ואמון הציבור" - צוות המלווה על-ידי תובע בכיר מהפרקליטות הצבאית ולא על-ידי פרקליט מפרקליטות המדינה - וכלה בניסיונות השונים לשכנע את הפרקליטה למסור עדות ביחס למידע שהתקבל.

לא קיים מידע באשר לפרטי העבירות שבגינן נפתח תיק החקירה נגד קורב, אך באופן חריג תוארו בהחלטה המהלכים השונים שנעשו, ושלבסוף הביאו לגניזת התיק. ובתמצית: לפני יותר משלוש שנים, נעדרה הפרקליטה בנסיבות לא ברורות מהפרקליטות. היא תירצה זאת בעומס חריג ובעניינים אישיים. כשחזרה, ביקשה מפרקליטת מחוז ירושלים פלילי, עו"ד נורית ליטמן, לעבור מפרקליטות מחוז י-ם, ונענתה.

דרך פרקליטה נוספת, שפנתה לממונה על השוויון המגדרי במשרד המשפטים, הגיע המידע ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט שהקים את הצוות המיוחד האמור. בחודש אוגוסט 2016, מסר הצוות למנדלבליט, בהסכמת הפרקליטה הצבאית המלווה, כי בהיעדר עדות הפרקליטה - הבדיקה מוצתה.

עמדתם זו, שלפיה יש לסגור את התיק, הייתה מקובלת על מנדלבליט, אולם בחלוף מספר חודשים התקבל מידע חדש, ובדצמבר 2016, הוא הורה לחדש את הבדיקה. בין השאר נגבו עדויות מעו"ד ליטמן פרקליטת המחוז, ומעו"ד ג'ואי אש, מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, שעבד בפרקליטות מחוז ירושלים בתקופה הרלבנטית. ממועד חידוש הבדיקה (דצמבר אשתקד) יצא קורב לחופשה. אולם העדויות הנוספות שנגבו בבדיקה שללו טענה שלפיה בוצעו עבירות כלפי עובדות נוספות, או שאלה חשו מוטרדות מאמירות שהשמיע קורב.

ניסיונות נוספים של הצוות המיוחד לשכנע את הפרקליטה למסור עדות - העלו חרס, כולל ניסיון להפגיש בינה לבין "גורם בכיר במשרד המשפטים", שינסה לשכנעה למסור עדות רשמית, בין שלחוקרי המשטרה "ובין שבדרך אחרת".

בינתיים הוחלט שלא לבחון מהימנותה של תלונה נוספת שהגיעה עם פרסום הפרשה בתקשורת, כיוון שהיא תיארה אירועים שהתרחשו, לטענת המתלוננת, לפני עשרות שנים, התיישנו ואינם בני אכיפה פלילית.

בכך לא תמה הסאגה: הפרקליטה המלווה מהתביעה הצבאית, הסכימה עם עמדת ראש הצוות המיוחד, כי בנסיבות העניין אין מקום לפתוח בחקירה פלילית, אך סברה כי נכון יהיה לבחון גם חקירה משמעתית על-ידי חוקרי אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה.

ההמלצה התקבלה והחומר הועבר אליהם על-ידי מנדלבליט, אחרי שלהמלצה הצטרף גם עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ-המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.

הצוות המיוחד והפרקליטה הצבאית, שהפכו ל"שם" נרדף לפרשה, ליוו גם את ראש אגף חקירות המשמעת בנציבות שירות המדינה, שזימן את קורב לחקירת משמעת. קורב הכחיש בחקירתו, כי עבר עבירה כלשהי שלגביה נחקר, אך סירב, למעשה, להשיב לשאלות עובדתיות העוסקות בעבירות המין, שעל-פי הטענה ביצע בפרקליטה, ובכך לא שיתף פעולה באופן מלא עם חוקריו. קורב הכחיש כליל טענות שנגעו לעובדות אחרות בפרקליטות.

אפילו שמדובר היה בניסיון חסר תקווה, ניסה גם ראש אגף החקירות בנציבות לשכנע את הפרקליטה למסור עדות. הניסיון לא צלח, ומנדלבליט הגיע למסקנה כי יש לגנוז את תיק החקירה המשמעתית.

הוא חוזר?

החופשה שבה מצוי קורב נכון להיום איננה היחידה בהיסטוריה שלו כפרקליט במחוז ירושלים פלילי - קורב כבר הוצא לחופשה בת שבועיים בעבר. זאת, לאחר שאמר לסטודנטים למשפטים בהרצאה, כי "חלק גדול מהשופטים הם חמורים גדולים".

כן התבטא קורב בגנות נשיאת בית-המשפט העליון (לשעבר) דורית ביניש, כשאמר בהקשר למשפט הנשיא לשעבר משה קצב, כי "בית-המשפט העליון הביע את דעתו, דרך אגב, בלי לראות את הראיות - ואמר שיש מספיק ראיות להגשה. היא קראה את התיק? לא. הכול סיסמאות. זה מגוחך".

בנוסף לחופשה הכפויה, נמנע אז עו"ד קורב מלהופיע בבית-המשפט במשך כמה חודשים.

במסגרת הליך משמעתי בנציבות שירות המדינה, הוטל עליו קנס כספי, נזיפה חמורה והורדת דרגת שכר. אך ההתבטאויות דאז לא מנעו את קידומו בדרגה בפרקליטות מחוז ירושלים לאחר שזכה במכרז.

השאלה העולה לרוב במקרים של סגירת תיק בנסיבות כאלו, היא האם המערכת הגנה על בניה והשתיקה את הפרשיה. לדעת עו"ד אמיר, ההיפך הוא הנכון. "היה ניסיון רציני לברר את הטעון בירור, ולאחר תקופה מספקת התקבלה ההחלטה על גניזת התיק. במהלך החודשים הארוכים בהם היה מושעה, המערכת נהגה בהקפדה רבה מאד על שמירת זכויותיה של המתלוננת ונעשה מאמץ גדול לתמוך בה וגם לא לוותר על שמיעת עדות מסודרת" ציין אמיר.

ימים יגידו אם תוצאה דומה של היעדרות מהשירות לכמה חודשים תחזור על עצמה אצל קורב בעקבות סגירת ההליך הנוכחי, או שהמשך שירותו בפרקליטות של קורב לא יושפע מהעובדה שסירב לשתף פעולה באופן מלא עם חקירת נציבות שירות המדינה. גורם בכיר בקהילת המשפט אומר ל"גלובס", כי בנסיבות שנוצרו קשה לראות את קורב חוזר לפרקליטות.

עורכות הדין ארנה לין ותמר וינטר קמר, באות-כוחו של קורב, מסרו: "עו"ד קורב ידע כל העת שיימצא כי לא נפל כל רבב בהתנהלותו ואף לא פגם משמעתי. ואכן לפני כחודשיים נקבע שלא נמצא כל בסיס לפתיחה בחקירה פלילית וכעת נמסרה הודעת גניזה ביחס לתיק המשמעתי והוא מברך על כך".

"הגם שעו*ד קורב היה בטוח בחפותו מרגע שנודע לו על קיומה של בדיקה בעניינו, הוא יצא לחופשה מיוזמתו במטרה לאפשר בדיקה נקייה". ב-20 שנות שירותו בפרקליטות המדינה, עו*ד קורב נהג כלפי כל אדם - גבר כאשה, באופן מכבד וראוי. עו*ד קורב מודה לחבריו הרבים מהפרקליטות ובכלל שתמכו בו לכל אורך הדרך".

ביחס לסגירת התיק נגד עו"ד קורב, מסר ל"גלובס" אחד מעורכי-הדין הבכירים שליוו את רה"מ לשעבר אולמרט בפרשת טלסנקי, שבה התפתחה היריבות, עו"ד אלי זהר, כי: "יש להפריד בין היריבות האישית למקצועית. אני לא מכיר את התיק בעניינו של קורב. יש לשמוח על כל אדם שסוגרים לו את התיק ונמצא ללא אשמה. אם זה המצב אני שמח גם בשבילו".