האייפון הפך את יו"ר יצרנית השבבים TSMC למיליארדר

שווי השוק של TSMC עלה ל-183 מיליארד דולר והפך אותה לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר בבורסה של טייוואן

מוריס צ'אנג / צילום: רויטרס
מוריס צ'אנג / צילום: רויטרס

יו"ר יצרנית השבבים הגדולה בעולם הפך למיליארדר הודות לביקוש הצפוי לאייפון החדש של אפל.

המניות של Taiwan Semiconductor Manufacturing עלו ב-27% בשנה החולפת והגדילו את הונו האישי של המייסד והיו"ר של החברה ל-1 מיליארד דולר, מוריס צ'אנג, כך על פי מדד המיליארדים של בלומברג. צ'אנג בן 86 מחזיק - באופן ישיר ובאמצעות משפחתו - ב-0.5% מהחברה, כך על פי מסמכים שהוגשו במאי 2017 לבורסה של טייוואן.

העלייה בשווי החברה נגרם בשל האופטימיות לגבי ההכנסות כתוצאה מההשקה הקרובה של האייפון, כמו גם מציפיות ארוכות טווח כי מכוניות, מחשבים עתירי ביצועים והאינטרנט של הדברים ישמשו כמנוע צמיחה חדש למעבדים של החברה, כך על פי רנדי אברמס, אנליסט מניות בקרדיט סוויס, היושב בטאייפיי. אליזבת סאן, דוברת החברה, סירבה להגיב על שוויו של צ'אנג.

ענקית השבבים הטייוואנית דיווחה לאחר סיום המסחר ביום חמישי, כי הרווח הנקי שלה ירד ל-66.3 מיליארד דולר טאיווני (3.2 מיליארד דולר) ברבעון השני של השנה, זאת בעקבות חולשה עונתית בביקוש לשבבים של טלפונים חכמים וכן בעקבות עליות בערכו של המטבע המקומי. על פי תחזיות האנליסטים, הרווחים היו אמורים להגיע ל-69.6 מיליארד דולר טאיווני.

שווי השוק של TSMC עלה ל-183 מיליארד דולר והפך אותה לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר בבורסה של טייוואן. החברה השנייה ברשימת החברות בעלות השווי הגבוה ביותר בבורסה היא Hon Hai Precision Industry Co., ספינת הדגל של החברה המרכיבה את מכשירי האייפון - Foxconn Technology Group. שוויה עלה ב-52% מאז השנה שעברה, והוא עומד כיום על 66 מיליארד דולר.

מדד המניות הטכנולוגיות של הבורסה הטאיוונית, מדד ה-Taix Electronics Index, עלה באותה תקופה ב-18%.

צ'אנג ייסד את TSMC בשנת 1987 בעזרת מימון מממשלת טייוואן, אשר נותרה בעלת המניות הגדולה ביותר בחברה - 6.4%.

צ'אנג הוא בוגר המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ואוניברסיטת סטנפורד והוא בילה את רוב הקריירה שלו בחברת טקסס אינסטרומנטס. הוא הקים את TSMC כשהיה באמצע שנות ה-50 לחייו והיה הראשון שהקים מפעל מוליכים למחצה שייצר שבבים אשר תוכננו על ידי לקוחותיו. הוא פרש מתפקיד המנכ"ל בשנת 2005 אך חזר אליו בשנת לאחר 2009שעסקיה של החברה נקלעו לקיפאון ושימש בתפקיד זה עד לשנת 2013.