הרצליה: בנווה עמל לא רוצים להפוך לאזור מגדלים

לשכת התכנון המחוזית אילצה את עיריית הרצליה לשנות את תוכנית המתאר של העיר כך ששכונת נווה עמל תהפוך לאתר פוטנציאלי למגדלים ■ העירייה והתושבים: לא רק שהשכונה לא בנויה לכל כך הרבה אנשים, יש בכך גם אפליה לעומת שכונות אחרות

נוה עמל /  צילום: איל יצהר
נוה עמל / צילום: איל יצהר

התנגדות שהוגשה לפני כעשרה ימים ללשכת התכנון המחוזית תל אביב, על ידי 280 תושבי שכונת נווה עמל בהרצליה, מבוססת על הטענה שלשכת התכנון המחוזית תל אביב אילצה את עיריית הרצליה לשנות את תוכנית המתאר של העיר כך ששכונת נווה עמל תהפוך משכונת צמודי קרקע פסטורלית לאתר פוטנציאלי ("אזור חיפוש") למגדלים בני 30 קומות.

בין היתר, טוענים עורכי הדין, מחברי ההתנגדות, שיש כאן עוול ברור, משום שתביעה דומה לא הועלתה כלפי שכונות אחרות של צמודי קרקע בעיר, כדוגמת הרצליה פיתוח או נוף ים, שבהן גרים אנשים עשירים יותר. על רקע החלטת מועצת העיר הרצליה מ-26.6.17 למשוך את תוכנית המתאר, ועל רקע הדיון בוועדה המחוזית על תוכנית המתאר מחר (יום ב'), נשאלת השאלה מה יעלה בגורלה של השכונה הוותיקה.

שכונת נווה עמל נמצאת בקצה הצפון-מזרחי של הרצליה, לא רחוק מרעננה, והיא השכונה הגדולה ביותר בהרצליה - גרים בה כ-9% מתושבי העיר. השכונה הוקמה אחרי 1948 כשכונת פועלים עצמאית על קרקעות של ערבים נפקדים ותושביה הראשונים היו עולים מתימן, מטורקיה ומדרום אפריקה. כמה שנים אחר כך נבנו בתי שיכון נמוכים, "רביעיות", לעולים ממזרח אירופה ומצפון אפריקה. לפני כעשר שנים, אחרי שנים רבות שבהן נחשבה שכונה ענייה, החלה השכונה להשתנות כשזוגות צעירים ומשכילים "גילו" את המשאב הנסתר והפכו את הבתים הזעירים, עם גגות הרעפים לקוטג'ים נאים.

בתקופת כהונתה של יעל גרמן כראשת עיר התקיים הליך תכנוני מפורט שאותו הוביל האדריכל יאיר אביגדור, לקראת הכנתה של תוכנית לשכונה (הר/2029). בתוכנית, שכללה שיתוף ציבור, דובר על "שימור האופי הנוכחי של השכונה", תוך הוספת 980 יח"ד, "בפינצטה". הדירות החדשות מוקמו במגרשים הגדולים היחסית, או כאלה שנהנים מנגישות מוצלחת, ובמבנים לאורך הצירים הראשיים (רחובות צה"ל ויצחק שדה), שהוגבהו. התוכנית אושרה בשנת 2015.

באותה שנה, כשתוכנית המתאר של העיר הגיעה לדיון לפני הפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, נדרשה עיריית הרצליה על ידי לשכת התכנון המחוזית להפוך את שכונת נווה עמל ל"מתחם התחדשות עירונית". המשמעות היא שהשכונה סומנה מעתה כאתר פוטנציאלי לשכונת מגדלים בגובה של עד 30 קומות. במילים אחרות, הוועדה המחוזית החליטה לבטל את התכנית הקודמת, שנעשתה בשיתוף התושבים, ולכפות "התחדשות עירונית" בסגנון פינוי בינוי.

דרור צארום, מתווך דירות ובן למשפחת מסעדנים מקומית מפורסמת, מתנגד נחרצות לתוכנית המגדלים: "האינטרס שלי הוא שיהיו כמה שיותר בתים למכירה, ובכל זאת אני מתנגד. אסור שזה יקרה. זה לא הצביון של השכונה. גם ככה השכונה עברה שינוי תב"ע שמאפשר להוסיף קוטג' נוסף על מגרש של חצי דונם. השכונה מתנגדת לתוכנית. אין בה היגיון".

"אפליה לעומת שכונות אחרות"

אדריכלית עדי זיו, תושבת השכונה, חושבת שיש להתקוממות כנגד יוזמת המגדלים כמה רבדים: "בשכונה גרים אנשים שחיפשו איכויות של בתים פרטיים, עם כבישים לא עמוסים וסביבה בטוחה. פתאום באים ואומרים להם שיהיו בסביבתם מגדלים של 30 קומות. השכונה לא בנויה למספרים כאלה של אנשים. הציפוף יגרום לבעיות תחבורה וחניה קשות.

"המגדלים יגרמו למחסור בשטחים פתוחים ובמבני ציבור ולשינוי המרקם החברתי. הדרישה בתוכנית לאיחוד וחלוקה מחדש של מגרשים קיימים, כדי ליישם בפועל את הבנייה החדשה, תגרום לאי הסכמות ולסכסוכי שכנים קשים.

"זאת תוכנית שאי אפשר ליישם בלי להרוס את כל השכונה. בגלל המיקום של השכונה בין שביב לתע"ש, זה נראה יפה. בפרקטיקה, זה לא ישים".

עורכי הדין חגי קלעי, אוהד רוזן וחיה ארז, המייצגים את תושבי השכונה, טוענים במסמך ההתנגדות שחיברו שנווה עמל היא השכונה היחידה בעיר שהפכה בתוכנית המתאר משכונה של צמודי קרקע לאזור חיפוש לבניית מגדלים בני 30 קומות. שאר המתחמים המוגדרים כאזור מגורים ב' הם שכונות חדשות שיש לתכנן אותם מאפס. כך אפולוניה, דרום-מערב הרצליה, מתחם תע"ש והשטחים לפיתוח ליד גן רש"ל ונחלת עדה.

כמו כן, הם טוענים שהרצון לצופף ולבנות מגדלים "נגוע באפליה מנהלית ברורה מול שכונות ממעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר בעיר, דוגמת הרצליה פיתוח, הרצליה החדשה והרצליה ב', שם החליטה הוועדה המחוזית לשמר את האופי של השכונה כשכונה של בתים נמוכים, תוך הגדלה מידתית ומוגבלת בלבד של מספר יחידות הדיור בשכונה".

עו"ד חיה ארז, שמתגוררת בשכונה, לא מצליחה להבין איך זה יכול להיות שמנהל התכנון נתן הנחיה ברורה לשינוי תוכנית המתאר, באופן שסותר את ההיגיון הבריא: "לצופף ערים בישראל יש בעיני חשיבות רבה מאוד. עם זאת, כדי להשיג את היעד הזה צריך לצופף באופן שלא יפגע באיכות החיים העירונית אלא ישפר אותה, ושיתוכנן על בסיס סקרים חברתיים, כלכליים וסביבתיים מעמיקים. כל הדברים האלה לא נעשו בנווה עמל ולכן, תוכנית המתאר לא בשלה בעיני להפקדה".

דוברת עיריית הרצליה, דורית בסמן קובל, הביעה תמיהה על הפניה אליהם. לדבריה, העירייה מתנגדת גם היא לתכנית המגדלים בשכונת נוה עמל ואף ביקשה למשוך את התוכנית. מלשכת התכנון המחוזית נמסר "הוועדה תדון בנושא בישיבתה הקרובה".