השקעות ההון סיכון ברבעון השני - 43 מיליארד דולר

חברות המחקר CBinsights ו-MoneyTree ופירמת רואי החשבון PwC: מדובר בשיא של שנתיים בהשקעות ■ שיעור ההשקעות בחברות בשלב הסיד, כלומר חברות בתחילת דרכן, נפל לשפל של שנתיים

Go Jek / צילום: רויטרס
Go Jek / צילום: רויטרס

אז איך נראה הרבעון השני של השנה בתעשיית ההון סיכון העולמית בכלל והאמריקאית בפרט? כזכור, הרבעון הרביעי של 2016 היה שפל דו שנתי, ואילו ברבעון הראשון של 2017 חלה התאוששות מרשימה, שבאה לידי ביטוי הן בנתוני הרבעון השני - אך אליה וקוץ בה. ההשקעה בחברות בשלב הסיד (Seed) עדיין בשפל, וסך ההשקעות מוטה מאוד כלפי מעלה בגלל מספר השקעות ענק ובעיקר באסיה. כך עולה מהבדיקה הרבעונית של חברות המחקר המובילות CBinsights ו-MoneyTree ופירמת רואי החשבון PwC.

ברבעון השני של השנה חברות הזנק מגובות הון סיכון בעולם כולו גייסו 42.9 מיליארד דולר, עלייה משמעותית של 53% לעומת הרבעון הראשון של השנה ועלייה של 31% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אבל - וזהו אבל משמעותי - קפיצה זו נובעת בחלקה הלא מבוטל מקפיצה בפעילות ההון סיכון ביבשת אסיה. ביבשת זו לבדה, סך השקעות ההון סיכון ברבעון השני עמד על 19.3 מיליארד דולר, קצת למעלה מפי 2 לעומת הרבעון ראשון של השנה ולעומת הרבעון המקביל אשתקד. וזאת, כשמספר החברות שגייסו באסיה עלה בשיעור רבעוני של 28% "בלבד".

ומיהן אותן חברות אסייתיות שהטו כלפי מעלה את הנתון הרבעוני? 5 חברות שגייסו יחדיו 10.1 מיליארד דולר, כלומר 52% (!) מהסך הרבעוני ביבשת זו: Didi Chuxing הסינית שגייסה 5.5 מיליארד דולר; One97 ההודית שגייסה 1.4 מיליארד דולר; Go Jek האינדונזית שגייסה 1.2 מיליארד דולר; Bytedance הסינית שגייסה 1 מיליארד דולר, בדומה לעמיתתה הסינית Ela.me. רובן, אגב, הן חברות מובייל והצלחתן נובעת בין היתר מגודל האוכלוסייה במדינות בהן נולדו.

הדו"ח מדגיש כי זהו הרבעון הראשון בהיסטוריה שבו סך השקעות ההון סיכון ביבשת אסיה היה גבוה מזה של צפון אמריקה (בעיקר ארה"ב ומעט קנדה): מתוך כל דולר שהושקע גלובלית, 45 סנט הגיעו לחברות אסייתיות.

מנגד, ברבעון השני מספר החברות בעולם שגייסו עמד על 2,439, עלייה כמעט לא מורגשת של 1% לעומת הרבעון הראשון של השנה, כלומר נתון המעיד על קיפאון, במיוחד כשמדובר על השקעות בשלב הסיד. במקרה של אסיה, לדוגמה, 4 מתוך חברות הענק שציינו לעיל, ביצעו את גיוסי ההון כשהן בשלב המאוחר (Later Stage), ואחת בשלב ההרחבה (Expansion Stage).

ובאופן כללי יותר, מספר ההשקעות שנופלות תחת הגדרה של השקעות גדולות (לפי הדו"ח - מעל 100 מיליון דולר פר סבב, כלומר חברות בוגרות יותר) ממשיך לעלות, ולמעשה הגיע לשיא מאז הרבעון הרביעי של 2015. בצפון אמריקה בוצעו ברבעון השני של השנה 32 השקעות כאלו (כשהשיא היה הרבעון השלישי של 2015 - 37); באסיה בוצעו 27 (לעומת שיא של 31) ואילו באירופה בוצעו 6 (לעומת שיא של 7). זו הסיבה, בין היתר, מדוע מספר חדי הקרן החדשים (חברות ששוות מעל 1 מיליארד דולר) שנוצרו היה הגבוה ביותר בצפון אמריקה מאז הרבעון הרביעי של 2015 - 9 לעומת שיא של 17 ברבעון השלישי של 2015.

ועכשיו נחזור להתמקד בשוק האמריקאי כי הוא זה שמשליך יותר על השוק הישראלי: 18.4 מיליארד דולר הושקעו בחברות מגובות הון סיכון, עלייה משמעותית של 27% לעומת הרבעון הראשון של השנה, אך מספר החברות שגייסו ירד בשיעור של כמעט 5%, וכאמור הסיבה היא בין היתר הדומיננטיות של השקעות ענק, כלומר של מעל 100 מיליון דולר. בשוק האמריקאי, מדובר היה בין היתר על 600 מיליון דולר שגייסה חברת הנסיעות השיתופיות Lyft ועל 500 מיליון דולר שגייסה חברת פתרונות המידע הרפואי Outcome Health.

כאמור, לפי הדו"ח ובהמשך למגמה שנרשמה ברבעון הראשון של השנה - הנתון המדאיג הוא השפל בהשקעות בשלבים המוקדמים, בעיקר סיד. במקרה של השוק האמריקאי, החלק של סבבי סיד מתוך הסך נפל לשפל דו שנתי, 22%, וזאת לעומת 35% ברבעון השלישי של 2015 ו-29% ברבעון הראשון של השנה. מנגד, החלק של סבבי Early (בין A-B) עלה לשיעור של 28% לעומת 24% ברבעון הראשון של השנה ולעומת שיא של 29% ברבעון הרביעי של 2015.

ועכשיו להתפלגות סקטוריאלית של ההשקעות: הפעם בחרו כותבי המחקר לבדוק שלושה סקטורים, בריאות דיגיטלית, אבטחת סייבר וטכנולוגיות עבור נדל"ן. מכיוון שאבטחת סייבר הוא הרלוונטי ביותר עבור השוק הישראלי, נפרט עליו: אחרי נסיגה ושפל ברבעון הרביעי של 2016, ברבעון השני של השנה נרשמה התאוששות מרשימה בסך השקעות בסקטור זה והוא חזר להיות מעל 1 מיליארד דולר - 1.2 מיליארד דולר, עלייה של 75%, אבל כמו המגמה הכללית - הסיבה היא גיוסי ענק, 5 במספר של מעל 100 מיליון דולר. ולכן, מספר חברות אבטחת סייבר שגייסו ברבעון ירד בשיעור רבעוני של 18% ל-46. אגב, אחד מאותם גיוסי ענק הוא של חברה ישראלית, Cybereason.

השקעות
 השקעות