"שר התקשורת מתפתל מדוח המבקר על בזק - זה מביך"

ח"כ קארין אלהרר: איוב קרא מסרב להגיע לדיון בוועדה לביקורת המדינה על בזק, שלמה פילבר במעצר-בית, אנשי בזק ייעדרו ■ מי כן יגיע?

קארין אלהרר / צילום: דור מלכה
קארין אלהרר / צילום: דור מלכה

מחר (ב') יתקיים דיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), שיעסוק בדוח מבקר המדינה החמור על בזק - התנהלות משרד התקשורת והמנכ"ל שלמה פילבר, ויחסיו של ראש הממשלה עם בעל השליטה בבזק שאול אלוביץ'.

לדיון הוזמנו כל הגורמים הרלוונטיים שיכולים לתת תשובות ולהסביר את הצד שלהם באירועים. ואולם, רוב הגורמים הבכירים שהוזמנו - לא יגיעו.

לפי אלהרר, שר התקשורת הנוכחי איוב קרא השיב וטען כי הוא לא יגיע מפני שהוא מונה לשר אחרי שקרו כל האירועים שבדוח; מנכ"ל משרד התקשורת פילבר נמצא במעצר-בית ולא יוכל לפיכך להגיע, אך גם כל הנציגים האחרים ממשרד התקשורת שהוזמנו - לא יגיעו; אנשי חברת בזק מן הסתם לא יגיעו, וזה מובן. מבזק נמסר בתגובה כי עו"ד בונן, שליווה את החברה בכל התהליך מול המבקר, דווקא יגיע לדיון. 

מי שכן יגיע אלה נציגים של משרד המשפטים, משרד מבקר המדינה, לשכת היועץ המשפטי לממשלה, רשות ההגבלים העסקים, כמו גם החברות הוט ופרטנר שהוזמנו כנפגעות אפשריות מההעדפה של פילבר את בזק לכאורה ומהמסמוס של רפורמת השוק הסיטונאי בעניין הטלפוניה של בזק.

לדברי ח"כ אלהרר, "סירובו של שר התקשורת ויתר נציגי המשרד להגיע לדיון מחר על בזק היא ההוכחה להתנהלות המחפירה של משרד התקשורת כפי שהיא עולה מדוח המבקר. זה מביך לראות את השר המכהן ואת משרד התקשורת כולו מתפתלים נוכח הדוח החמור נגדם.

"הדיון תואם מול לשכת מנכ"ל משרד התקשורת פילבר ומול שר התקשורת קרא עוד טרם יציאת דוח המבקר, ולאורך כל כהונתי כיושבת-ראש הוועדה הגיעו שרים לתת דין וחשבון גם על פעולות קודמיהם בתפקיד וכיצד הם מתכננים לתקן את הליקויים שהדוח מעלה - למרות שהם לא כיהנו באותה תקופה. אני מצפה לראות מחר בדיון את השר עם תשובות של אנשי משרדו שהיו בתקופת בדיקת המבקר. זה לא סביר שמשרד ממשלתי מתנער מאחריות לתת תשובות על דוח המבקר", מסרה ח"כ אלהרר.

היא הוסיפה כי "הדוח כולו מתמקד במשרד התקשורת ובעיוותים בהתנהלותו מול חברת בזק, שבחרה שלא להגיע לדיון מחר. מדובר בכספי ציבור ובזכותו של הציבור לדעת את מי הוא מממן ומדוע. אני לא אהסס להשתמש בכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותי ולחייב את השר ואת אנשיו להגיע לדיון בצו הבאה".

למרות כל ההיעדרויות, ח"כ אלהרר מסרה כי הדיון בוועדה לביקורת המדינה יתקיים כסדרו מחר בשעה 11:00 באולם נגב וישודר בערוץ הכנסת.

כזכור, לפי דוח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר בנושא "היבטים בפעולות משרד התקשורת לאסדרת מגזר התקשורת הנייחת", פילבר הגיע עם בזק שבשליטת אלוביץ' להסכמות בנוגע לקידום ביטול ההפרדה התאגידית בחברה באופן מיידי, מבלי שחלק מגורמי המקצוע היו מודעים לכך. בנוסף, מהדוח עלה כי דיוני המשרד עם בזק לא תועדו, ולכן לא ניתן לדעת מי יזם את רעיון ביטול ההפרדה, וכן לא ניתן לשלול את האפשרות שראש הממשלה בנימין נתניהו, בשבתו כשר התקשורת, שוחח בנושאים הקשורים לבזק עם בעל השליטה בחברה, שאול אלוביץ'.

הנושא הכי רגיש בדוח מבקר המדינה התמקד בסוגיית המכתב שהוציא פילבר לבזק, ושבגינו הודיעה בזק על מיזוג בזק-yes ועל כך שהיא מוחקת את חברת yes מרשם החברות.

מה שלא היה ידוע ואשר נחשף ב"גלובס" לאחר פרסום המכתב שנשלח ב-21 בדצמבר 2016, היה העובדה שבעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ', היה חייב את המכתב של פילבר שבו הוא מקדם את ביטול ההפרדה התאגידית בבזק בתמורה להתחייבות להשקעות מצידה, וזאת על-מנת שאלוביץ יוכל לקבל את התמורה המותנית בעסקת בזק-yes.

המכתב, שלכאורה היה תמים, ובו דובר על קידום ההפרדה התאגידית בבזק, נראה היה כנקי מקצועית ונתמך על-ידי משרד הדרגים המקצועיים במשרד התקשורת. מבקר המדינה מצא כי הדרגים המקצועיים לא רק שלא היו שותפים למכתב, הם התנגדו לשינוי המדיניות המוצע בו.