אי.בי.אי: רשתות המזון נסחרות במחיר כמעט מלא לאחר הראלי

בית ההשקעות: "נראה שהשוק מגלם את ההשלכות החיוביות של התמתנות התחרות בענף, מנועי צמיחה וחזרה להעלאות מחירים לראשונה זה שנים"

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

האם נגמר הראלי במניות רשתות קמעונות המזון, אשר נסחרות כיום ברמות שיא? אחרי זינוקים דו-ספרתיים משמעותיים שרשמו מרביתן בשנה האחרונה, בבית ההשקעות אי.בי.אי סבורים כי הן "נסחרות במחיר כמעט מלא ברובן", ובהתאם מעניקים למרביתן המלצת "תשואת שוק", עם מחירי יעד הגבוהים באחוזים בודדים בלבד ממחירי השוק הנוכחיים שלהן.

מדובר במניית הרשת הגדולה בשוק, שופרסל  שבשליטת אי.די.בי, שמנייתה מציגה זינוק שנתי של כ-50%, במניית ויקטורי שבשליטת משפחת רביד, שקפצה בתקופה זו כ-40%, וברמי לוי שבשליטת המנכ"ל, ש"הסתפקה" בעלייה שנתית של יותר מ-20%.

אחרי גל העליות האחרון, שופרסל נמצאת מרחק נגיעה מרמת השיא שאליה הגיעה בשבועות האחרונים, ובשווי שוק נוכחי של קרוב ל-4.4 מיליארד שקל, וכך גם ויקטורי, שנסחרת בשווי של כ-600 מיליון שקל, ורחוקה אחוזים בודדים מהשיא שאליו הגיעה בחודש מאי האחרון. גם השיא השנתי של מניית רמי לוי נרשם בחודש מאי, והיא נסחרת כעת קרוב אליו, בשווי נוכחי של כ-2.4 מיליארד שקל, ורחוקה פחות מ-20% משיא כל הזמנים שלה, שנקבע במהלך 2014. העליות במניות הרשתות הנ"ל נרשמות לאחר קריסתה של רשת המזון מגה, שנקלעה למשבר במהלך 2015, וסייעה למתחרות ליהנות מקיטון בתחרות ושיפור התוצאות.

באי.בי.אי מעריכים, כי "נראה שהשוק מגלם את ההשלכות החיוביות של התמתנות התחרות בענף, חזרה להעלאות מחירים לראשונה זה שנים, מנועי צמיחה - דוגמת כניסה לפורמט העירוני ברמי לוי או מינוף פלטפורמת האונליין של שופרסל לתחומים אחרים - ועוד".

"לעבור להסתכל על הרווחיות"

דורין פלס, מנהלת מחלקת המחקר באי.בי.אי, והאנליסטית שירה אחיעז, סבורות כי "בתקופה הנוכחית צריך לשנות חשיבה, ולהסתכל על הרווחיות, ולא על שורת ההכנסות. בעולם שבו היבוא המקביל מתחזק, יבואנים קטנים ובינוניים עולים, רשתות השיווק תומכות במותג הפרטי והצרכן כבר לא נאמן רק למותג שהורגל אליו מילדות, אלא פתוח לנסות מוצרים חדשים - כמעט כולם נהנים מירידות מחירים. אבל, בניגוד לעבר, ירידות המחיר לא פוגעות ברווחיות ואפילו להיפך".

כדוגמה לכך הן מזכירות את מכירות תחום הבשר והקפואים של שופרסל, שלמרות קיפאון במכירות נהנה משיפור ברווחיות הגולמית, וזאת בזכות ייבוא בשר טרי ("אנגוס") שביצעה שופרסל יחד עם חברת המזון נטו - "מה שהוביל לירידת מחירים בקטגוריה לצד שיפור ברווחיות".

מניית טיב טעם , הקטנה מבין הארבע, אשר בולטת לשלילה לעומת עמיתותיה, עם שחיקה שנתית של כ-10% בערכה, לשווי שוק נוכחי של כ-315 מיליון שקל, מקבלת מאי.בי.אי המלצת "תשואת יתר", במחיר יעד גבוה בכ-20% משוויה הנוכחי.

טיב טעם, שבשליטת חגי שלום, גם בלטה לשלילה בסיכום התוצאות הכספיות השנתיות של רשתות הקמעונות ל-2016. תוכנית אסטרטגית חדשה, וקליטת סניפי רשת עדן טבע מרקט (שהיו בידי מגה שקרסה), הובילו אותה להפסד שנתי כבד של כ-35 מיליון שקל - וזאת לעומת עלייה ברווחי המתחרות.

בעניין רשת זו מעריכות אחיעז ופלס, כי היא "תצליח להציג שיפור בפרמטרים לצד פתיחת 5-7 סניפים חדשים במהלך 2017. מגזר הייצור, יבוא ושיווק ימשיך לצמוח, ולהציג שיפור ברווחיות תוך הקטנת התלות בזרוע הקמעונות".

במבט קדימה, פלס ואחיעז מצפות ל"שיפור קל ברווחיות התפעולית בענף בסיכום שנתי", וזאת לאחר "מעל שנה של 'עיכול' סניפי מגה שנרכשו". לגבי הרבעון השני, שתוצאותיו יתפרסמו בקרוב, הן מעריכות כי "ריבוי מאמצי השיווק סביב תקופות החגים והעלאת שכר המינימום בסוף 2016 יעיבו על הרווחיות התפעולית".

"סיכונים ייחודיים לכל רשת"

לפי אי.בי.אי, "רמי לוי  צפויה להשקיע בפתיחת מספר סניפים עירוניים השנה, ולכן ככל הנראה תשמור על יציבות ברווחיות התפעולית. נצפה לשיפור ברווחיות שופרסל, שמתמודדת עם פחות תחרות בפורמט העירוני (והרווחי) ושל טיב טעם. רשת ויקטורי הודיעה שתפעל לשיפור הרווחיות לאחר הרבעון הראשון, שבו הרווחיות התפעולית הייתה 2.2% בלבד".

עוד מדגישים שם, כי "שיעור ההיוון שונה בין חברה אחת לשנייה, עקב שוני בסיכונים הייחודיים לכל אחת מרשתות השיווק", וכי "בחינת מכפילי הרווח ל-2018 מצביעה על עדיפות לגדולה ולקטנה: שופרסל וטיב טעם".

עוד על הענף, במבט קדימה מציינים באי.בי.אי שני תרחישים אפשריים שיכולים לשנות את מאזן הכוחות בשוק - "הראשון הוא כניסת שופרסל לתחום הפארם דרך רכישת ניו פארם, למרות שעיקר ההשפעה היא על התחזקות נוספת של שופרסל ולא על הענף בשלב הראשון". השני הוא תרחיש "שבו יינות ביתן לא מצליחה לייצב את העסק הגדול והחדש שרכשה ממגה (בעקבות קריסתה, א' ל') ונכנסת לסחרור, אם כי תרחיש זה רלוונטי רק לעתיד הבינוני-רחוק".

המלצות אי.בי
 המלצות אי.בי