גורמים בשוק: נפילת השקל נובעת מהחשש ליציבות הממשלה

שער הדולר זינק אתמול בדקות שלאחר פרסום המגעים לחתימת הסכם עד מדינה עם מיקי גנור ■ השערה אחרת: גיוסי החוב של תמר ונאוויטס אחראים להתחזקות הדולר

הדולר והאירו המשיכו להתחזק היום (ג') מול השקל בזירת המט"ח המקומית. 

התחזקות הדולר ביממה האחרונה מול השקל נובעת מהתגברות החששות לגורל ממשלת נתניהו לאור ההתפתחויות האחרונות בחקירת פרשת הצוללות, כך אמרו ל"גלובס" פעילים בשוק המט"ח. שער הדולר זינק אתמול בחדות מ-3.54 ל-3.58 שקל בדקות שלאחר פרסום הידיעה על המגעים לחתימת הסכם עד מדינה בין הפרקליטות למיקי גנור.

השערה אחרת שהועלתה היום היא כי גיוסי החוב הדולרי של תמר פטרוליאום ושל נאוויטס של גדעון תדמור הם האחראיים להתחזקות הדולר. גיוס האג"ח של תמר פטרוליאום בהיקף 650 מיליון דולר התבצע לפני שבועיים, אך ייתכן שחלק מהסכום הומר לדולרים בימים האחרונים. הגיוס של נאוויטס, היה בהיקף מצומצם בהרבה של כ-130 מליון דולר. בשני המקרים מדובר בסכומים קטנים ביחס להיקף המחזור היומי בשוק המט"ח, שעומד על כ-2.5 עד 3 מיליארד דולר ליום.

נזכיר כי לפני כשבועיים פרסמנו ניתוח של מחלקת המט"ח בדויטשה בנק, לפיו השקל נמצא בנקודת שיא של 15 שנה מול הדולר - ומומלץ להקטין את החשיפה לו.

עוד ברקע למסחר במט"ח, מדד המחירים לצרכן שפורסם ביום שישי האחרון והפתיע בירידה של 0.7%. ג'רי קוטישטנו, מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון, אמר היום כי "המדד האחרון מדגיש ביתר שאת עד כמה רחוקה העלאת ריבית בישראל, גם אם הריבית תעלה במקומות אחרים בעולם. הדולר והאירו מתחזקים מול השקל על רקע פער הריביות שהולך להתרחב בינינו לבין העולם. אולם, התחזקות זו היא מוגבלת לטעמי, בשל נתוני המאקרו המצוינים של ישראל"

השבוע גם פורסם כי התוצר המקומי הגולמי של ישראל גדל ברבעון הראשון של שנת 2017 בשיעור שנתי של 1.4% - מדובר בעדכון למעלה לעומת העדכון הקודם, שבו נאמד קצב הצמיחה ברבעון הראשון ב-1.2% אך בחישוב רבעוני מדובר בירידה חדה לעומת נתוני הצמיחה ברבעונים הקודמים שעמדו על 4.7% ברבעון האחרון של 2016 ו-4.1% ברבעון השלישי.