סאב-פריים: עלייה בחדלות הפירעון של הלוואות לרכב בארה"ב

עשור אחרי משבר המשכנתאות הגדול, התעשייה הפיננסית אימצה סוג אחר של חוב: הלוואות לקניית רכב ■ כמו בפעם שעברה, הסיכונים מתפשטים כאשר משווקים אותם כניירות ערך למשקיעים בעולם

הלוואות בתנאים נוחים/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הלוואות בתנאים נוחים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

זה שוק סאב-פריים קלאסי: הלוואות זריזות, חדלות פירעון מהירה ולעתים גם הונאה ישירה - רק שזה לא שוק הדיור האמריקאי בשנת 2007, אלא שוק הרכב האמריקאי בשנת 2017.

עשור אחרי משבר המשכנתאות הגדול, התעשייה הפיננסית אימצה סוג אחר של חוב סאב-פריים: הלוואות לקניית רכב. וכמו בפעם שעברה, הסיכונים מתפשטים כאשר משווקים אותם כניירות ערך למשקיעים בעולם.

הלוואות רכב לקונים לא איכותיים, סאב-פריים, קיימות כבר שנים, ואיש אינו מניח שהן יולידו את המשבר הבא. אבל מאז המיתון הגדול בארה"ב (2008-2009), העסקים פורחים. ב-2009 נמכרו 2.5 מיליארד דולר של אג"ח בגיבוי הלוואות סאב-פריים לרכב. ב-2016 הונפקו אג"ח כאלה בשווי 26 מיליארד דולר, מעל הרמה הממוצעת שנרשמה לפני המשבר של 2008, לפי בנק וולס פארגו.

התופעה הזו באה לביטוי מובהק בשותפות בין פיאט קרייזלר לבנקו סנטנדר. מאז 2013, השנה שבה חזרו מכירות הרכב החדש בארה"ב לנסוק, השותפות זו יצרה את אחת ממכונות הסאב-פריים החזקות ביותר בתחום הרכב.

וול סטריט תגמלה ביד רחבה סטנדרטים רופפים של מתן הלוואות, ללא בדיקת ההכנסה של הלווה או איכות האשראי שלו. בנק סנטנדר בדק לאחרונה הכנסות של פחות מ-10% מהלווים ממנו, בהלוואות שנארזו לאג"ח בהיקף מיליארד דולר, לפי סוכנות הדירוג מודי'ס. רוב ההלוואות היו לרכישת כלי רכב של קרייזלר.

כמה מסוכנויות הרכב של קרייזלר "טיפלו" בבקשות ההלוואה של הקונים, באופן שבעלי הכנסות נמוכות יכלו לצאת מהסוכנות עם רכב חדש ונוצץ, לפי עדויות תובעים מטעם מדינות מסמכים שהוצגו בבתי משפט.

התיאבון של וול סטריט להשקעות שמניבות תשואה גבוהה יחסית מחזיק בחיים את התהליך הזה של הנפקת ההלוואות והאג"ח בגיבוי ההלוואות. בנק סנטנדר אומר שהוא ניתק את קשריו עם מאות סוכנויות רכב שגייסו הלוואות לא בטוחות עבור לקוחותיהן. חלק מההלוואות הללו לא נפרעו כבר מההחזר הראשון שלהן. בו זמנית סנטנדר מתכנן להדק את השליטה ביחידת הלוואות הסאב-פריים שלו לרכב בארה"ב, סנטנדר קונסיומר הולדינגס, לפי מקורות יודעי דבר.

סנטנדר, הבנק הספרדי הרב-לאומי שנחקר על ידי כ-30 ממדינות ארה"ב בנושא הנפקת ההלוואות שלו ופעילות האיגוח שלהן, ביקש שלא להגיב על "עניינים משפטיים שוטפים". במאי הסכים הבנק לשלם 26 מיליון דולר להסדר האשמות של דלאוור ומסצ'וסטס במסגרת חקירת נוהלי הלוואות הרכב. סנטנדר לא הודה ולא הכחיש כל אשמה נגדו.

בשנים האחרונות, נוהלי אישור ההלוואות ה"לא איכותיות" ("סאב-פריים") לקניית רכב משכו יותר תשומת לב של רשויות הפיקוח, לאחר שרגולטורים וארגוני צרכנים טענו שהתעשייה הזו מנצלת אנשים שידם אינה משגת להחזיר את ההלוואה.

מבחינת המשקיעים, הפיתוי של האג"ח בגיבוי הלוואות סאב-פריים לקניית רכב ברור: אג"ח כאלה יכולות להניב תשואה של 5% בשנה. זה נשמע אולי לא הרבה, אך בעולם של ריביות אולטרה-נמוכות, זה עדיין פי שלושה מהתשואה של אג"ח אוצר מקבילות. השוק הזה, כמובן, קטן בהרבה משוק האג"ח המשכנתאיות שהצית את המשבר הפיננסי ב-2008, לכן לא צפוי שהוא יצית משבר גדול חדש. אבל השאלה היא אם התשואה הזו, שיורדת כאשר הביקוש עולה, שווה את הסיכון.

"המשקיעים מתעלמים, כך נראה, מהסיכונים הבסיסיים", אמר פיטר קפלן, מנהל קרן בחברת ניהול הכספים מרגנסר קפיטל מנג'מנט.

אג"ח מגובות נכסים המתבססות על הלוואות לקניית רכב, מתוכננות להמשיך לשלם ריבית גם כאשר כמה הלוואות כאלה אינן נפרעות, אבל יש כמה סדקים בשוק המימון להלוואות רכב, שמקיף 1.2 טריליון דולר. חדלות הפירעון עלתה, כמו גם ההפסדים על הלוואות סאב-פריים. ההונאות בתחום מתקרבות לרמות שראינו בשוק המשכנתאות לדיור בשנות הבועה.

"מימון רכב לא הולך להפיל את המערכת הפיננסית כפי שעשה כמעט משבר המשכנתאות לדיור, אבל הוא מאותת על בעיות עם הצרכנים", אמר סטפן קפריו, אסטרטג אשראי בקבוצת UBS.

בשנים שאחרי פשיטת הרגל שלה ולפני הקנייה על ידי פיאט, קרייזלר חיפשה לווה שיסייע ללקוחותיה לממן את רכישות כלי רכב שלה. אחת הסיבות שהיא בחרה בסנטנדר הייתה שהבנק הספרדי התמחה ב"קבלת החלטות אוטומטית". הבנק, טענו מנהלי קרייזלר, לוקח קצת יותר סיכון ומאשר יותר הלוואות כי הוא משתמש במודלים של סיכון להלוואות סאב-פריים.

מבחינת סנטנדר, העובדה עם קרייזלר הייתה הגיונית. הבנק התרחב באגרסיביות בשוק הלוואות הסאב-פריים בארה"ב, וקרייזלר, יצרנית רכב מספר שלוש הנצחית מבין "שלוש הגדולות" מדטרויט, נשענה יותר על קונים בעלי איכות אשראי נמוכה יותר בהשוואה לג'נרל מוטורס ופורד.